hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ung steller...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 ung steller...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

.:Xena:.

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  16:04:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse.:Xena:.  Svar med kopi av melding
Har lett litt rundt men fant ikke særs mye om evne.

Jeg ska ha en steller til min 2 år gammle hoppe, og det er beint fram umulig å finne noen som er av eldre årgang til å hjelpe.

Feikk derimot en melding av en 13 år gammel jente som hadde ridd i 7 år( nå skal jeg ikke ha "rytteter "til hoppa mi, men kun en som skal, gjøre det vanlige stallarbeidet de dagene jeg ikke har mulighet)

Synes dere det da er for ungt med 13år?
Trening står jeg for selv da hun er i innkjøringsfasen.

Hestefolk er de rikeste fattigfolk som finnes....

lino

» VIP

Skrevet - 02/02/2006 :  16:20:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Det kommer nok anpå hva hun kan. Så lenge hun er klar over at hun ikke får ri (slik jeg forsto det) og likevel viser sin interesse, synes jeg det vitner om seriøsitet og da ville jeg nok gitt henne en sjangse i hvert fall
Dessuten må jo alle begynne et sted!

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110

Redigert av - lino den 02/02/2006 16:22:24 Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  16:21:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
tror kanskje ikke du kan regne med å få noen godt voksene til denne jobben, når man er eldre har man ofte fast jobb og for lite fritid fra før tror jeg..

men nå har ikke jeg møtt jenta og vet ikke noe om kunnskapsnivået hennes eller hvor ansvarsbevisst hun er. men ikke tenk på alderen, tenk på personligheten. mange 13 åringer er mer til å stole på en visse 20 årnger.

når jeg var 13 sto jeg å måkte 20 bokser hver dag for og få en gratis ridetur i helgene. så lar du jenta ri litt, stelle litt, kanskje være med deg å hjelpe til med innkjøring, så trives nok hun også med jobben, blir kjedelig å bare gjøre masse stallarbeid uten å få noe tilbake!

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  16:42:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse.:Xena:.  Svar med kopi av melding
Tenkte at hun kunne få være med å hjelpe til med innkjøringen og få være med på kurs slik at hun kan lære nye ting.

Hun vet at ridning blir ikke aktuelt før vertfall om et års tid og vil ikke få lov til å ta hesten med seg ut av stallområdet, før jeg hvet at hun KAN håndtere enhver situasjon hun vil kunne komme opp i.

Dessuten tror jeg xena(hoppa) også vil ha godt av å bli håndtert av en annen person da det kun er jeg som har gått å tråkket oppi henne siden fødselen, jeg ønsker ikke en hest som ikke kan stol/jobbee for andre.

På stallen er det nesten bare "voksne" personer og jeg kommer til å be dem om å holde et lite øye på henne.Bare for sikerhetsskyld.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Husker selv da jeg var på den alderen, folk ga meg jo en sjangs til å vise at jeg ville lære så det er vell ikke så dumt å føre den troen videre.

Hestefolk er de rikeste fattigfolk som finnes.... Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 02/02/2006 :  17:40:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er skikkelig lei av aldersdiskriminering og det med at "fjortiser" ikke er seriøse. Har sett en del som er mye eldre som ikke skulle hatt ansvar for noe hest.

Men selvsagt kan det hende at hun ikke fungerer, prøv henne heller og hjelp henne dersom det er noe hun trenger hjelp til, hun lærer etter hvert.

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  18:11:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Er kun 1 år eldre enn denne jenta jeg da.
Men jeg ville hvertfall gitt henne en sjanse. Om det viser seg at det ikke går så får du ta deg en prat med henne og finne på noe annet, og om det viser seg at det går bra så vil nok denne jenta (ville hvertfall jeg blitt) glad for å få muligheten til å være med i inkjøringa og lære nye ting.

Maxi&Mathilde: Det finnes jo de som er rundt vår alder som ikke viser noen form for ansvar. Kjenner til noen av de selv. Men unntak finns det alltids:)

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  20:51:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
ansvar mener jeg har en sammenheng med vilje, ikke alder. men som nevt i så mange andre debatter her med samme tråd så er det noen ganger mer praktisk å ha de som er eldre. de er større og sterkere, slik at det er lettere for de å håndtere hesten i flere situasjoner. og for min del så kommer forsikring også inn i bildet. (jeg har ikke forsikring for hestepasser/forrytter under 16 år)
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  21:27:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Hva slags erfaring har hun utenom riding? Hva slags hester har hun håndtert, hvem har hun ridd for? Er hun ansvarsfull?

Kommer litt annpå hva hun skal gjøre også, og hvor "enkel" hesten er.
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  21:33:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Så det andre innlegget ditt først nå, men etter det du skriver syns jeg absolutt du bør gi henne en sjanse.

Er veldig enig i at det er positivt at hestene ikke blir enmannshester!:)
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 02/02/2006 :  21:46:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg hadde ikke nølt med å "ansette" henne. Har selv en 13 år gammel jente til steller på min hoppe. Hun får ikke ri henne, men er superflink til å møkke, strigle, ta ut/hente inn fra beite osv. Uunværlig for meg, da jeg reiser bort hver tredje helg og må ha noen til å se etter hesten for meg. Prøver heller å belønne steller min på andre måter siden hun ikke får ri.
Gå til toppen av siden

Incredible_Touch

Skrevet - 02/02/2006 :  23:53:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har lett litt rundt men fant ikke særs mye om evne.

Jeg ska ha en steller til min 2 år gammle hoppe, og det er beint fram umulig å finne noen som er av eldre årgang til å hjelpe.

Feikk derimot en melding av en 13 år gammel jente som hadde ridd i 7 år( nå skal jeg ikke ha "rytteter "til hoppa mi, men kun en som skal, gjøre det vanlige stallarbeidet de dagene jeg ikke har mulighet)

Synes dere det da er for ungt med 13år?
Trening står jeg for selv da hun er i innkjøringsfasen.

Opprinnelig postet av .:Xena:.

Hei jeg syns ikke alderen har noe å si men hvor lenge du har rid\drevet med hest jeg er selv bare 15 år og rid i 5 år så jeg har kansje ikke så mye å si men.... jeg syns du burde gi henne en kjansje hun kan være en dyktig arbeider gi og med hun har rid i 7 år da burde hun jo kunne litt om hvordan du gjør de forskjelige tingene men jeg skal ikke bestemme jeg ville bare gi deg ett tipps lykke til da
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 03/02/2006 :  00:25:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Prøver heller å belønne steller min på andre måter siden hun ikke får ri.

Opprinnelig postet av TORHILD

Hva gjør du da?
Bare lurer siden det var ei jente som spurte meg i dag om hun kunne få stelle hesten min, og da blir det samme greia, hun får ikke ri.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  11:04:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jeg ville latt hu prøve iallefall...:) Jeg har selv en forrytter på 15 som er utrolig dyktig. Så lenge hu er vant til å håndtere hester, behøver ikke alderen være et problem..
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 03/02/2006 :  15:17:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Min hestepasser er nettopp fylt femten og har hengt med pånnisen min siden hun var ti. I starten var hun med meg i stallen og fikk pusse og dille litt. Hun fikk undervisning (ikke på min hest) og etter noen år fikk hun ri en liten runde som ikke innebærer trafikk de dagene hun hadde hesten min. Etterhvert som hun ble flinkere og faktisk viste at hun gjorde de tingene hun skulle så fikk hun mer og mer frihet. I dag er hun 15 år, har hesten tre ganger i uken og gjør presis som hun vil. Fordelen med en så ung hestepasser/steller er at man kan forme dem akkurat som man vil. En voksen hestepasser har allerede sine meninger og erfaringer som den unge ikke har. Min hestepasser ser alle mine sannheter som sine egne, det er en stor fordel
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  14:42:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse.:Xena:.  Svar med kopi av melding
Takke for alle synspunktene. Jeg kommer til å gi henne en sjangd!

Xena er ei veldig rolig og snill hoppe, så jeg tviler ikke på at det vil gå godt så lenge hun er villig til å lære å kjenne hesten og gjøre det som må til for å lære å håndtere henne på en riktig måte.

Som sagt vil hun få mulighet til å være med på en del kurs og tror hun vil få mye ut av dette.
Passer hun sammen med Xena og henger rundt kan hun kanssje en dag også starte stevner med hennenår den tid kommer( dersom hun er intr. i det)

Jeg vil gi henne en mulighet til å utvikle seg til det mest positive.

Hestefolk er de rikeste fattigfolk som finnes.... Gå til toppen av siden

Tonje-og-Czardasz

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  17:43:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:)
Jeg var hestepasser i fjor til et fjordingføll i nesten et år, noe jeg synest var kjempe gøy! Selv om jeg ikke fikk ridd den, jeg brukte å leie den på turer og springe litt på banen og stå å dulle med den i boksen myye:) Jeg synest vertfall att dette var kjempegøy, og jeg var selv 13 år, og det gikk helt fint;)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.