hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ehm noen som har lest i hestebøker?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Ehm noen som har lest i hestebøker?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

mizzAmy

Skrevet - 02/02/2006 :  12:27:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
har ikke dere lest i bøker der det står masse om forskjellige raser? jeg føler at det ikke er oppfyllende informasjon om de forskjellige!!! jeg mener islandshesten. de bruker stygger bilder å skrive at dette er en bra islandshets i rett form å så ser det ut som en shettalndspony.islandshester konkurrer i løp? ikke konkuranser liksom. at hestane springe frem og tilbage for al del ikke skriv at hestane vis e frem de forskjellige gangarterne på en OVAL bane som ikke er et løp!! at all islandshester har lyse man...ehm??
eg syns ikke at de skal tjene penger på at vi skal lesa det pisse der altså!!
jeg vett ikke så mye om andre hesteraser men at de ikke kan skrive noe fornuftigt om de heller å vise skikkelige bilder å skriva sannheten om de...

Kurre

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  13:50:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt korrekturlesing før du sender inn kan være greit,men kunne dog ikke dy meg for å svare litt...

Islandshester konkurrerer i løp.Passløp er det i alle land og på Island konkurreres det også i galoppløp.Vet ikke hvor vanlig dette er utenfor øyas grenser.

Det er godt mulig at du synes bildene er stygge og er av en hest i gal form,all den tid jeg ikke har sett dem skal jeg ikke diskutere dette med deg,men husk at det kan være du ikke liker det som ansees for å være en god hest og korrekt bygget hest,selv om det er den som går best og muligens er mest representativ for rasen.

Opprinnelig ble det ikke konkurrert på ovalbaner.
Dette er en tysk oppfinnelse.
Den opprinnelige formen å konkurrere Islandshest på er Gæddinga,da ris det frem og tilbake,eller som på Island der det brukes en ovalbane,men den er større enn de her hjemme og hesten bedømmes på langsidene.
Passen legges på dertil egnet passbane.

Alle Islandshester har selvfølgelig ikke lys man,så DET kan du jo henge dem på.

Red for å rette på leif skriving av kna..eh..akn..eh...kan!!

www.forum-hest.moo.no
Redigert av - Kurre den 02/02/2006 20:19:14 Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 02/02/2006 :  17:10:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
deg,men husk at det akn være du ikke liker det som ansees for
Opprinnelig postet av Kurre

Litt korrekturlesing kanskje Kurre?? KAN skrives det, ikke AKN
hihihi så gøy jeg har det med meg selv nå

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  09:38:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Jeg også syns slike bøker KAN være misvisende.
Både heste, hunde og kattebøker. Det verste er når det er tegninger isteden for bilder.
Finnes også selvfølgelig mange gode bøker også...

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

mizzAmy

Skrevet - 03/02/2006 :  10:25:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe jah eg vett at d kansje bare e mg så syns de e stygge å d e mange bra bøker åg azzå...mn d me at du har løp på islandshester e jo vanligt d mn at di ikje fremhever at du bruker di konkuranser og forteller at d ikke er et løp sånn som di fleste ser på som et løp. Jah eg vett at di har løp på island(e fra island sjøl) mn de kunne godt skreve hvordan løp lisom...jah...d va litt vanskeligt å formullere mg hehe
mn eg syns di så skrive disse bøkene burde setta seg litt mer inn i d for d e faktisk folk som leser disse bøkene for å lære om di forskjellige rasene lisom....
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  11:02:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
mizzAmy: Kan du være så snill og skrive på bokmål/nynorsk? Jeg orker rett og slett ikke å lese hva du skriver :-s Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  11:30:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
mm, helt enig med det som skrives i hestebøker!

I den siste hesteraseboka fra pennyklubben står det MASSE feil om nordlandshesten. Blant annet at den stammer fra islandshesten, og jeg har hørt at det heller er islandshesten som stammer etter nordlandshesten! Og det står bare noen få bruksområder. Den kan brukes til mye mer enn det som står i den boka! Bildebruken er også teit, viser en hest som sikkert ikke er registrert en gang, ikke vet jeg.

Men noe dere islandshestfolk bør være glad for er jo wendybladet!! herregud som det irriterer meg, HVERT eeeneste nummer står det et eller annet om islandshesten, og den er alltid på forsiden, som plakat eller noe annet. Hvert tredje blad inneholder en repotasje om islandshesten. Har sendt inn brev til Wendy mange ganger om at de kan skrive om andre raser, men neida!! Selv om redaktøren liker islandshester skal ikke hele bladet alltid handle om de!! irriterer meg skikkeligSå islandshesten får mer enn nok reklame der iallefall.
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  11:52:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og det står bare noen få bruksområder.

Selvfølgelig kan flere hester brukes til masse, men de skriver antagelig de hovesaklige grenene hestene blir brukt til, som f.eks. kjøring. Det står ingen ting om at hesten ikke kan brukes til annet, men det ville vært litt slitsomt og skrevet "Blir hovedsaklig brukt til kjøring. Kan også brukes til sprang, dressur, voltige, distanse, trav, galopp, western, mounted games, ponnigalopp, ponnitrav og feltritt."
Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  12:08:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
jaja, det er jo sant, men de grenene det står var noe sånt som "kløv, kjøring og barneridning", husker ikke helr. an heller skrive "brukes til mye forskjellig innen ridning og kjøring Gå til toppen av siden

mizzAmy

Skrevet - 03/02/2006 :  14:17:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
så vanskeligt skrive jeg ikke altså!! jeg prøver å skirve bokmål..

Ja jeg er helt enig med det at de skriver Islandshesten som en hest som de bare bruke i skogen å på tur. jeg mener den er jo en allsidig hest...
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  15:39:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
har du noen bok å referere til?
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

lille fleskklump

Skrevet - 04/02/2006 :  19:44:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Elendige hestebøker er faktisk et av mine største irritasjonsmomenter... Drømmer om å en dag skrive den komplette hesteboka. Da skal jeg ha med følgende:
- MANGE bilder. For hver rase skal det være korrekte "conformation portraits" av voksen merr, voksen avlshingst, vallak og unghest, samt samme mengde info om alle de typer som måtte finnes innen rasen.
- SKIKKELIGE FARGEBESKRIVELSER!!! Det fins visst ikke ei eneste bok som har peiling på hestefarger, hverken (og den stavemåten er tillatt) fra genetisk eller rent fysisk ståsted.
- Flerspråklighet, der i det minste nøkkelbegreper skal stå på flere språk enn kun bokmål.
- Comprehensive oversikt over rasers historie, gjerne illustrert med bilder av individer som har formet rasen.
- Ditto av sal- og seletøy, med både foto og skjematiske tegninger over de ulike deler. Og da skal ALT være med, fra militær kløvsal til gullbesatte barokkseler.
- Nye raser og typer (inkludert de overhypede "jeg har krysset hester i tre generasjoner, så nå kan det kalles en rase" - folk bør da få høre om dem og!)

Steike, den boka ville blitt tjukk...
Gå til toppen av siden

mizzAmy

Skrevet - 06/02/2006 :  10:50:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
så bra at noen har fatta det!!! jeg skal så hjelpa deg med den bokå!!! Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2006 :  14:43:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
skulle likt å vite hvilke bøker vi diskuterer? syns det blir for dumt å ta alle hestebøker under en kam, jeg har lest mange bra nemlig...
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 06/02/2006 :  14:53:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder det med bruksegenskaper. Står de egenskapene rasen er blitt brukt mest innen.

Redigert av - Bustetrollet den 06/02/2006 14:54:06 Gå til toppen av siden

mizzAmy

Skrevet - 08/02/2006 :  09:09:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
jamen det er jo nettop det...Islandhester blir ikke brukt mest innen kløvkjøring når det vel å merke ikke er så stor skoger på island...så d så...

"Den store boken om Hesten"

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.