hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Handler du økologisk?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Handler du økologisk?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Ullsokken

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  20:58:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Handler du økologisk? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Jeg handler ikke helt fanatisk økologisk, men så ofte jeg ha kan.

Raving madness suits me fine

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  21:09:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Handler ikke fanatisk, men så ofte lommeboken takler det. Handler dog alltid melk, rømme, ost o.l. øokolgisk. Har prøvd meg på økologisk brød et par ganger, men som fattig student har jeg ikke råd til brød for 35 kroner stykket. Økologiske grønnsaker handler jeg når de ikke-økologiske ser helt ugne ut ;-) Handler gjerne i innvandrerforettninger og slike steder, hvor alternative matvarer er litt større enn på dagligvaren. Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  21:13:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
næh, det gidder jeg ikke... har ei på jobben som prøver å overbevise alle om at alle bør handle økologisk og bla bla bla... ikke noe vondt ment ovenfor de som faktisk liker det, men jeg er egentlig lei hele opplegget med at alt skal være økologisk...
jeg tror på en måte at dette med sunt og økologisk er en slags "motefase" som går litt i bølger...
spiller ikke noe rolle for meg, liker jeg maten, spiser jeg den, om den er økologisk eller ikke... enkelt og greit...
har heller ikke råd til det, siden gjennomsnittsprisen på slike varer er dyrere enn "normal" mat...

(mulig jeg terger på meg noen nå? men dette er min mening...)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 31/01/2006 :  21:29:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Potet, melk og gullerot er økologisk her i huset.

Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  21:29:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
eh..Hvorfor skal man spise økologisk? Er ikke helt inne i detta jeg:P

Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  21:49:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Nix, det har jeg ikke råd til!

Kopi av melding:
eh..Hvorfor skal man spise økologisk? Er ikke helt inne i detta jeg:P

Tror det er fordi de økologiske varene ikke har blitt produsert med de stoffene som tydelighvis er skadelig for naturen.. Sorry, detta blei rotete, men er ikke helt våken! ENDA!!

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  22:00:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Handler det en og annen gangen.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  23:13:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Økologisk mat har enkelt og greit ingen tilsetningsstoffer som er skadelige for naturen - og ikke minst deg.

Økologisk mat går også ut på dyrs rettigheter, og her er faktisk Norge mye strengere enn utlandet. I utlandet kvalifiserer mat til å være økologisk så lenge det ikke er brukt kunstgjødsel, mens her i Norge er det krav om at dyrene skal få gå i flokk, skal være ute, grisene skal få grave i jorden osv. Greit å tenke på for de som skriker opp om at hester står på spilt osv?
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  23:32:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Er student, handler derfor billig
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 01/02/2006 :  00:21:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
NEI! handler det jeg liker best, sunt eller ikke sunt. Og er det to ting som er likt, så velger jeg den billigeste. Tenker altså aldri over om det er økologisk eller om dyret har hatt det bra (frittgående høner osv)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  00:40:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Akkurat egg er jeg ganske striks på. Det spiller ingen rolle om de er økologiske eller ikke, men de skal være fra frittgående høner. Jeg har vært på hønsefarm hvor hønene er burhøns, og noe så jævlig håper jeg det er lenge til jeg får se igjen. Hønsene stod oppå hverandre, dret på hverandre, stod med føttene gjennom nettingen.. Fikk mat og vann på transportbånd. Fysj.

Men jeg er også klar over at "frittgående høner" er et relativt begrep, som alt annet. "Frittgående" kan gjerne være innesperret i en bekmørk hall 23t/døgnet, med lyst på den ene timen hvor det fores, med botetthet tilnærmet lik 100 høns pr. meter. Men ideen er fortsatt bedre enn burhøns.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  08:42:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Helt enig med Formosissima ang. det med burhøns. Har sett det selv, ikke noe morsomt syn.

Madam Fame

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  09:09:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
Handler ikke økologisk, ser ikke etter det heller.. Har ikke helt sansen for økologisk landbruk.. Sikkert greit for de som driver med det.. Men kunne aldri gjort det selv. (siden de ikke sprøyter, får de heller ikke drept sykdommer og f...skap som skulle dukke opp, og da spørs det hvordan det utvikler seg med tida..) Når det gjelder melkeprodukter er det kun Jæren Gårdsmeieri det går i. Boikotta Tine etter det køddet dems i fjor.. Egg henter vi hos naboen.. Og kyllingegg er best..

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  09:09:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Frittgående høns trenger faktisk heller ikke å ha det så bra. Når det blir så mange høns på en plass som det trengs for å gå med overskudd, så blir det veldig mye agressivitet og slåssing. Høns er forferdelige strikte og agressive når det gjelder rang! Om du har vært en plass med så små bur at de må stå oppå hverandre, så er burene for små! Hønsene skal ha så og så mye plass per stk i bur også. Nettingen skal ikke være så stormasket at beina faller igjennom, og de skal ha fri tilgang til vann. Og for at produksjonen skal gå bra, så skal også lyset være nøyaktig regulert. En time lys er alt for lite, da blir det knapt lagt egg.

Jeg er ikke ute etter å forsvare burhøns, men det er mye misforståelser ute å går...

Selv handler jeg ikke økologisk. Jeg er for idé'en, men det bør bli mer lønnsomt for bonden først. Økologisk mat er dyrt fordi det er dyrt å drive. Det blir færre og færre bønder her i landet, og om vi begynner å kreve kun økologisk landbruk så blir det en meget liten prosentdel som blir igjen. Og hva er det som skjer da? Jo, da kommer EU - maten strømmende. Og den er billig på grunn av masse genmanipulasjon, noe jeg er sterkt mot! Det er værre å leke med naturen slik enn å drive moderne landbruk slik det blir gjort i Norge i dag. Bare tenk på Belgisk Blå (?) hvor kyrne dør under fødsel fordi kalvene er for store, og de 'heldige' oksene slipper denne fødselen, men må slaktes fordi beina bryter sammen under den forferdelige kjøttvekten. Eller kyllinger som blir født uten bein, for at de skal vokse raskere... Når man begynner å sammenligne slik, så er norsk landbruk supert.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Madam Fame

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  09:25:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
Ang. høner. Så er det jo kommet nye regler. Bura skal være større, det skal være rugepinner i alle bura, "kløpinner", og det skal liksom være to rom i buret, et hvor de liksom skal kvile, og et de skal være ellers. Har gått på to forskjellige landbr.skoler, med forskjellige varianter av hønsehus, den første jeg gikk på var vel den som hadde "alternativet" jeg likte "best". i anførselstegn fordi det var trangt inni bura, 3-4 stk inni hver, og nokså skamferte etter et halvannet år der inne, og av og til ble det funnet høner liggende døde.. men de hønene som ble til overs og ikke fikk plass i bura, fikk gå være frittgående i et eget avlukke..
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  10:03:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hmm, hvem sjekker at de reglene blir overholdt da? Var inne i ett hønsehus senest i helgen, og det var utrivelig. De nærmest lå stabla oppå hverandre i trange bur.
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.