hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Handler du økologisk?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Handler du økologisk?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  10:18:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hva man lærer på skolen, uansett linje, kan dessverre være totalt forskjellig fra det som skjer ute i verden. Som jeg skrev, så vet jeg at en del frittgående høns ikke har det så bra heller, men idèen er fortsatt bedre enn bur.

Jeg, som Mari, lurer på hvem som sjekker at reglene overholdes? For det er ikke så vanvittig lenge siden jeg var på denne hønsefarmen jeg var på heller.

Jeg kommer ikke til å skifte mening angående egg fra burhøns, selv om noen prøver å fortelle meg at de har det bra, for jeg synes ikke det.
Gå til toppen av siden

Madam Fame

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  11:16:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
Mattilsynet skal liksom kontrollere det.. og dyrevernet, men de dukker som regel bare opp om det er klager/ stilles spørsmål ved bondens drift f.eks.

Et landbruksbygg som skal huse dyr, må vel også godkjennes av distriksvetrinæren. De har ikke vært hos meg ennå, men regner med at de tar uanmeldte "stikkprøver".

En vetrinær reiser jo rundt og ser mye rart, så jeg skulle nesten tro at de hadde et samarbeid med dyrevern/mattilsyn, for å luke unna slikt..

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  11:49:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Mattilsynet og dyrevernet er vel i prinsipp samme sak nå :-) Gå til toppen av siden

Madam Fame

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  11:58:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
Okey då.. Litt stressa, så det gikk litt i stå for meg.. :P
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  12:42:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hvorfor melder dere det ikke hvis dere er en plass det er ille da? Det er ikke værre enn en telefon til mattilsynet, så har de plikt til å sjekke.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  12:59:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Noen ganger er det verre enn "en telefon til Mattilsynet". Jeg kontaktet f.eks. mattilsynet angående et sted som aldri skulle eksistert. Åtte hester stablet 2 bokser og en stallgang, døde sauer over alt, et fjøs som ser ut som om det er teipet sammen, utstyr som er så råttent at når du tar i det faller det fra hverandre, jorder hvor hestene står med gjørme omtrent til buken, hester foret på sauefor, hester som er mishandlet osv.

Dessverre er det slik at noen steder så er det folk som kjenner folk, som igjen kjenner folk, som igjen har kontakter, og vips får man stuet alle hestene vekk på fjellet, sluppet all sauen ut på beite osv., og den som kontakter blir kalt en løgner. Stedet er så vidt jeg vet meldt fra om åtte - ni ganger. Jeg har fått nok av Mattilsynet.

Dessuten tenker jeg at dette stedet er ganske så representativt for resten av burhøns. Jeg liker ikke hold av høns i bur. Punktum. :-)
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  14:10:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Helt enig, Formosissima!
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  14:50:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Noen ganger er det verre enn "en telefon til Mattilsynet". Jeg kontaktet f.eks. mattilsynet angående et sted som aldri skulle eksistert. Åtte hester stablet 2 bokser og en stallgang, døde sauer over alt, et fjøs som ser ut som om det er teipet sammen, utstyr som er så råttent at når du tar i det faller det fra hverandre, jorder hvor hestene står med gjørme omtrent til buken, hester foret på sauefor, hester som er mishandlet osv.

Dessverre er det slik at noen steder så er det folk som kjenner folk, som igjen kjenner folk, som igjen har kontakter, og vips får man stuet alle hestene vekk på fjellet, sluppet all sauen ut på beite osv., og den som kontakter blir kalt en løgner. Stedet er så vidt jeg vet meldt fra om åtte - ni ganger. Jeg har fått nok av Mattilsynet.

(...)
Opprinnelig postet av Formosissima

Dette hørtes langt fra bra ut. Men hva skjedde med hestene senere?(om du vet)
Om stedet har blitt meldt 8-9 ganger så syns jeg kanskje det kunne ha blitt gjort noe likevel.

Over til tema:

Om vi handler økologisk: Sjeldent.
Hvorfor?: Vet ikke.

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  17:57:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Handler ikke økologisk, ser ikke etter det heller.. Har ikke helt sansen for økologisk landbruk.. Sikkert greit for de som driver med det.. Men kunne aldri gjort det selv. (siden de ikke sprøyter, får de heller ikke drept sykdommer og f...skap som skulle dukke opp, og da spørs det hvordan det utvikler seg med tida..)
(...)

Opprinnelig postet av Madam Fame

Tror du at de som driver økologisk driver på slump og stadig har sykdommer og uttøy utover det vanlige?
I så fall tar du grundig feil. Økologisk landbruk går ut på å ikke bruke kunstige midler, og heller se seg om etter naturlige, og kanskje billigere løsninger.

Si du for eksempel har en kålåker som er invadert at snegler. Hva kan du gjøre? Du kan kjøpe sprøytemidler ja, eller du kan se deg om etter en alternativ ordning, som å bruke gjess eller andre fugler/dyr som er en naturlig fiende av snegler, andre skadedyr og ikke minst ugress.
Man kan også bruke spesielle typer blomster for å holde unna en del av utøyet.

Jeg tror økologisk jordbruk er kommet for å bli. Får bare håpe folk generelt tar seg tiden til å finne ut litt om det versus "vanlig" jordbruk, og ikke avskrive det med en gang fordi det er noe forholdsvis nytt og ukjent.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  19:18:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har økologisk. Handler nok ikke mer økologisk matvarer fordi! Vi produsere kornet selv, blander det med melasse og gir det til kyrne. Kjekt å ha far som dyrker kornet selv, for da får vi billigere havre og bygg. Hønene våre har veldi stor plass ( ca 4m*3m), og egne verpekasser o.l. De er kunn 9 stykker (?), så jeg vil si at de har god plass i forhold til de hønene som bare har 0,5m*1m plass.
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  22:00:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
*Ina&Løkken*: De er nå der enda. Eller, de har skiftet stall nå, men det er ikke så mye bedre i den nye stallen, selv om denne faktisk er nyinnredet og slikt (ikke av han som eier hestene). Kjenner en som var på besøk der (hesten hans stod der før), og da rant det av veggene fordi det var så innestengt der. En av hestene ble nødslaktet i høst.

Den hesten jeg hadde med å gjøre har han forsøkt solgt to ganger, uten hell. Hun går nå drektig.
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  11:28:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Blir så oppgitt. Håper noen griper inn, og det skjer noe.!
Ina og Løkken<3

Redigert av - Ina_R den 02/02/2006 11:28:58 Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 02/02/2006 :  13:25:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jeg handler økologisk så frem til at det produktet jeg skal ha finnes i en "økologisk variant". Min nærbutikk er Rema 1000 og det sier seg vel selv at utvalget der ikke er det helt store. Jeg velger økologisk fordi det som oftest smaker bedre og fordi jeg vet at jeg da ikke spiser f.eks grønnsaker som er sprøytet med diverse ulumskheter.
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Itago

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  14:30:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
handler (får mamma til det da men) økologiske egg har ikke lest alt men det er vel de hønene som har det best.... Gå til toppen av siden

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  21:56:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
nei,handler aldri økologisk. foreldrene mine driver jord-og landbruk,ikke økologisk. skal selv også utdanne meg til agronom og drive ikke-økologisk.

tror ikke framtida er at alt og alle skal være helt økologiske,det blir det for lite avlinger til,men at alle må begrense bruk av sprøytemidler o.l,slik at alle blir litt mer økologiske,men at vi fremdeles klarer å produsere nok mat

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.