hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Noen spørsmål
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Westernridning
 Noen spørsmål
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  18:51:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Har sittet på en westernhest en gang, og har lyst til å prøve igjen.

- Hva koster en utdannet western hest? Som kan litt?
- Finnes det rideleirer med western noe sted? For nybegynnere..

www.hestene.no

Sunniiva

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  19:47:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSunniiva  Svar med kopi av melding
Jeg vet om et sted, som som kan ri western ridning på islandshest en hel dag.Du bor nok litt langt unna kan jeg tenke meg, men hjemme sia dems er http://www.solliahesteritt.no/ Jeg har vært der 3 ganger, og det er kjempe morsomt
Mvh. Sunniva :) Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  20:01:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
tror ikke man får så mye western undervisning der, ser ut som det er mest turridning og litt NH kursing..
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 31/01/2006 :  20:16:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
En "midt på treet" utdannet westernhest vil omlag koste fra 70-150 tusen kroner.
Vennina mi solgte nettopp 5,5 åringen sin for 120. 000 kr.
Den har startet litt men er ikke ferdig skolert. Det var ei hoppe med god stamtavle og potensiale.

Det er umulig å gi en nøyaktig pris for kjønn, registrerte resultater og stamtavle spiller en vesentlig rolle.
Og hvilken gren(er) westerhesten er avlet mot og om avkommene har perfomance-poeng og evt. hvor mange..Det teller om du skal kjøpe hingst eller hoppe.

Redigert av - xxxx den 31/01/2006 20:18:02 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  21:58:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Nancy: Uff, det var høye priser. Nesten bedre å kjøpe seg en vanlig hest med westernutstyr og "leke western" med den da, hehe..

Takk for svar forresten! ;-)

www.hestene.no Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  22:31:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
du kan helt fint delta i lette klasser som feks Trail eller Pleassure med en "vanlig"hest! men for og nå langt og hevde deg i toppen egner nok quarteren seg best.

her tror jeg det står noen ridelierer/kurs som praktiserer western:
http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=8748

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 01/02/2006 :  00:04:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mariie, du har nok misforstått litt er jeg redd hvis du har fått den oppfatning at trail og pleasure er lette klasser innenfor western.
Trail og pleasure er ikke lette klasser,faktisk noen av de vanskeligste..
Det som symboliserer lettere klasser er hvilke ryttere og hester klassene er åpne for.

Du har feks.Pleasure beginner, pleasure youth (ungdom) ,rookie, novice amateur,non pro og open. Førstnevnte er nybegynner og Open er de mest erfarne.
Om du rir sistnevnte (Open) i pleasure og trail skal jeg love deg at det er vansklige mønstre i trailen og streng bedømning på gangartene og hodeposisjon i pleasuren. Believe me..

Dessuten må alle ri hestene på kun en hånd hvis de er over 6 år gamle.
(Nytter ikke å komme med en hest du kun har ridd litt over presseninger og broer med hjemme eller tutlet rundt firkantsporet da nei.)

I trail open mønstrene er det meget korte rideveier med masse overganger fra skritt-galopp-holdt,galoppbytter,jog,trav og galopp over en drøss bommer med trange avstander osv. osv.

I pleasuren skal hesten også kunne gå jog. Svært få hester i Norge gjør det korrekt, kanskje 6-7 stykker (på landsbasis..)
Det er bla. fordi vi har svært få renavlede hester her mot pleasure og problem to er at svært få forstår ikke hva pleasure egentlig er.
Det er ikke meningen og ri saktest mulig på slakkest tøyler..
Det er et gangartsprogram hvor det kreves at hesten går i form og bruker bakparten.
Hesten skal være så lydig og ekstremt stødig i form (uten tøylestøtte) at det er en fornøyelse (altså,pleasure) å vise den frem.
Går hesten med for lavt hode blir du disket..Det samme om den bryter en gangart,bare for å nevne noe.
Dette er som du ser, strengere i westernridning enn sprang og dressur.

Men starter man på et stevne hvor det er klasser for nybegynnere og som er i regi av mindre og lokale klubber, kan man hevde seg- selv på en forholdsvis fersk allroundhest.Slik er det i andre ridesporter også,et sted må vi alle begynne.
Det er fine rekrutteringstevner men nivået blir gradvis høyere der også etterhvert som rytterne utklasses.Du kan ikke starte nybegynner-trail i 10 år liksom..

Men Mari spurte jo om hva en litt utdannet westernhest kostet, og prisen ligger i området der jeg skrev.
Husk det jeg skrev mht. stamtavle og performance-poeng også,det er veldig fokus på det i westernmiljøet da mange kombinerer konkurranseridning og avl.

Her er noen linker på westernhester til salgs.

http://www.srha.nu/default.asp?Content=12

http://www.sqha.com/kop-och-salj/sell1/

http://www.annonsdirekt.se/default.asp?gotourl=%2Fasp%2Fsektioner%2Fdefault%2Easp%3Fsekt%3D8

http://nqha.net/salg.htm

http://www.absolutewestern.com/qq/index.phtml

http://www.aajwestern.com/docs/till_salu.html

http://www.buenph.no/1index.htm

Mari:
Ang. westernrideleir for nybegynnere.Nqha hadde en slik i fjor som omfattet alle nivåer,westerngrener og hestetyper.Mulig den kommer til neste år igjen eller så kan du følge med på aktivitetskalenderen dems her; www.nqha.net
Der skal det utover mot våren ligge oppdatert terminliste over de fleste arrangement i western-Norge i sommer.

Redigert av - xxxx den 01/02/2006 00:22:44 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  08:21:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk for svar igjen. Jeg har ikke noen ambisjon om å starte, jeg vil bare prøve det i første omgang og deretter bare ha det som hobby.

Altså, den evt. hesten må gjerne kunne litt, men viktigst er det at jeg får lært meg litt, hehe..

Mari^_^

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  08:35:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kikket på salgssidene, utrolig mye pent der, men jeg går ikke videre med det nå. Skal se mer på det med sånn leir, hadde vært gøy.

xxxx

Skrevet - 01/02/2006 :  10:10:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ellers har jeg ei annen venninne som skal selge en pintohoppe (halvblods,cob og quarter).

Det er jo en "blandingshest",så den er nok litt rimeligere enn en quarter.
Den er 4 år og kan alle grunnleggende momenter i western.
Egner seg også til dressur sier hun.

Jeg tar meg den frihet (for det er jeg som har tatt de fleste bildene av hesten der) å linke til en vip her hvor jeg vet det ligger bilder av den.
Hesten heter Sioux Wanna B.

http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=4222&galleri=show&side=17

Redigert av - xxxx den 01/02/2006 10:15:26 Gå til toppen av siden

CowGirl

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  10:14:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowGirl  Svar med kopi av melding
Quartere er dyre hester.. skal du begynne med westernridning er det bedre å bare kjøpe en annen heste og trene i western.

Har vært på westernrideleir på Holtet gård på flisa en gang.. fint opplegg og hyggelige folk!
Gå inn på siden deres og se litt: http://www.holtetgard.no/
Vet ikke om så mange andre westernrideleirer.. men du kan jo ta kontakt med Anne Nystrøm.. tror hun vet litt om sånt.
Du finner e-mail adr hennes på www.nqha.net

lykke til!

Ikke tenk, bare ri! Og nyt det! Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  10:36:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk igjen.

Nancy: Nydelig hest, men prisen er vel over 40tusen tenker jeg? Og det har ikke jeg råd til enda du..

Cowgirl: Takk for tipset.

Huff, jeg har fått skikkelig lyst til å bytte ut den vanlige ridninga med western jeg altså..

Mari^_^

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  10:54:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Har lett litt, og faktisk funnet mange billige westernhester. De var mellom 10 og 17 år alle sammen, og de var "konkurranseridde og godt skolerte", og alle sammen kostet under 25.000. Er det til å stole på?

xxxx

Skrevet - 01/02/2006 :  11:38:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neppe,i såfall er det uforståelig billig. Uansett ridegren er det sjeldent du får en godt skolert aktiv konkurranseridehest til under 25.000,da er den enten litt skadet eller har andre begrensninger (papirløs,drektig,adfersproblem osv.)

Kan du gi meg en link? Kanskje vet jeg hvem,hva og hvor.Vil ikke henge ut noen men er dette "humbug" er det jo greit å få et hint.
Står det at hestene har noen resultater osv.? Snakker vi "stallstevner" eller landstevner liksom..

"Konkurranseridde og godt skolerte" kan bety så mangt,de må da vise til resultatene ihvertfall og det er rart at de ikke gjør..
Det er helt vanlig ved salg av westernhester. (Performance-poeng,highpoint, titler osv.)

Enkelte har lett for å ta litt vel store ord i bruk når de skal selge hesten sin.
Andre tror de har en "kjempeflink" westernhest, men de vet dessverre ikke alltid hva western egentlig er og på konkurransebanen har hesten aldri vært.
Det er mye rart i annonser,så vær litt kritisk.

Redigert av - xxxx den 01/02/2006 11:48:18 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  11:58:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Nancy: Begynte å lure litt jeg også. Legger ikke ut annonse, vil ikke henge ut noen, men gå inn på kjøp og salg på HM, deretter inn på andre hester til salgs. Der vil du litt ned på siden finne en annonse med "westernhest selges, drammen". Koster 15.000 og er westerntrent og konkurranseridd. Dette var ikke den eneste jeg fant og stusset over altså..

Skal jeg først ha med western hest, vil jeg betale litt for å få en bra en.

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  12:09:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Går det ikke å kjøpe en fullblods da? SOm er omskolert til western?

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.35 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.