hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestejobb i engelsktalende land
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Hestejobb i engelsktalende land
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 18/07/2003 :  14:05:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Vurderer litt å dra utenlands etter endte studier. I disse dager får man jo ikke jobb likevel Fordi engelsken ikke er så bra for mitt vedkommende, tenkte jeg at en god idé ville være å kombinere en jobb med det å lære engelsk (altså vil det ikke være helt bortkastet i senere yrkeskarriere heller..). Derfor er ønske om å dra til et engelsktalende land stor. Helst England (evnt Storbritania) eller USA.

Er det noen av dere som har erfaringer fra dette (ikke nødvendigvis fra engelsktalene land. Mer generelt..)?

Hvis ja..
  • Hvor jobbet du?
  • Hvordan fikk du denne jobben?
  • Hva slags jobb var det? Type stall etc.
  • Hva slags arbeidsoppgaver hadde du?
  • Hvor lenge jobbet du? Per dag, dager i uka, total periode.
  • Fikk du ri mye? For instruksjon? På hva slags type hester?
  • Hvordan bodde du? Lønn?
  • Gjorde du noe annet enn å jobbe med hest dag ut og dag inn?
  • Hvilke positive og negative erfaringer satt du igjen med etter et slikt jobbopphold?

Har sikkert egentlig flere spørsmål på lur, men dette var det jeg kom på i første omgang..

--
spoff, (prøv min dressurquiz)

Redigert av spoff den 18/07/2003 14:07:03

Kajsa

» VIP

Innlegg: 767

Skrevet - 30/07/2003 :  01:51:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Heisann. Jeg jobbet noen måneder i en dressurstall i Danmark når jeg var 20. De snakker så klart ikke engelsk der, men i starten skulle jeg ønske de gjorde det *s*. Skal prøve å svare på noen av spørsmålene dine, så kanskje det kan hjelpe deg litt på vei.....


Hvordan fikk du denne jobben?
-Det sto en anonnse i avisen her hjemme faktisk. En som hadde jobbet der før skulle finne noen til å ta over jobben.

Hva slags jobb var det? Type stall etc.
-Stallen var en dressurstall, men de fikk inn alle slags typer hester som skulle temmes, rides inn osv. Var også en del sprangryttere på stallen, men de var i mindretall.

Hva slags arbeidsoppgaver hadde du?
-SPA MØKK! Tre jenter og 64 hester, alle sto på halm og vi skulle være ferdig med frokostfôring (kl.07), møkking (10 bokser møkket vi bare tre dager i uken, men tok inn ren halm hver dag. De andre boksene møkket vi hver dag. 8 ponnier sto på spilt, resten av de firbeinte sto på boks), koste alle stallgangene og rake gårdsplassen - alt dette måtte være ferdig til kl.10.

Etter dette salte vi opp hester, skrittet dem, skrittet av hester, salte av, spylte og pusset og salte på neste hest. Vi hadde vel fire fem hester hver hver dag. Vi fôrte middag på formiddagen, tok inn og ut hester i luftegård.

På ettermiddagen red vi hvis vi ville. Nivået på danske og norske ryttere er en smule annerledes, så det ble til at hun ene danske vi jobbet med red de fleste som var inne til trening. Vi hadde fri tilgang til skolehestene, og kunne ri på samtlige ridekurs som var dersom vi ville (les:orket). Vi longerte unghestene, og de hestene som ikke var blitt ridd på dagen. Det var sjeldent mer enn 1 til 2 hester på hver av oss.

På kvelden fôrte vi kvelds og etter det paddet vi ut på sofaen :o)

Hvor lenge jobbet du? Per dag, dager i uka, total periode.
-Vi jobbet sikkert ikke mer enn 7-8 timer per dag, men siden oppgavene var fordelt utover måtte vi be om "tillatelse" til å forlate området midt på dagen, siden det kunne dukke opp hester som vi måtte ta oss av. Vi jobbet også tredjehver helg, men da var bare en av oss på jobb med ansvar for hele stallen. Da fôrte vi alle måltidene, tok inn ren nhalm til alle hestene, slapp noen i luftegård/på beite, og longerte noen.


Fikk du ri mye? For instruksjon? På hva slags type hester?
-Vi fikk ri så mye vi ville egentlig. Men jeg var "turytter fra Norge", og nivået mitt kunne sammelignes med en 12åring i Danmark. Da hadde jeg ridd i 10 år før jeg reiste ned. Hadde vært fôrytter,hestepasser og gått kurs i flere år og trodde at jeg "kunne da ri, men var ingen habil dressurytter". Hehe, man får fort jekket seg ned dersom man svever høyt. Sjefen vår var bedrider, og hadde jeg vært dyktig nok hadde jeg fått ridd hestene som var i trening under hennes instruksjon. Men, jeg red skolehestene en del, og gikk på sprangtimer. Fikk hoppe felt-bane, og ute-sprang-bane med en bråte SKUMLE hinder jeg ikke kan navnet på en gang. Hestene var alt fra små blandingshester på grensen til ponni, til store store fullblodser på 183 (!!) cm. DET var langt ned til bakken når man sitter der som liten og SLITEN nordmann uten hjelm på knotten. Vet egentlig ikke hva de var alle sammen, men de fleste var enten Dansk varm,- eller halvblods, og holsteinere. Det ble hobbyen i "det norske konsulatet" (leiligheten vår); lære seg de ulike brennmerkene. Men, det ble ikke solgt én hest for under 100 000 Dkr så lenge jeg var der, det sier jo litt om nivået på dem.

Hvordan bodde du? Lønn?
-Bodde i leilighet i hus som lå vegg i vegg med stallen og delte dette med to andre. Hadde eget rom, resten var felles. Huset vårt var også "kontor". Det var det egentlig ikke, men det var alltid der de potensielle kjøperne ble tatt med for å diskutere hest. Dermed måtte vårt hus ALLTID være shinet og fri for skitten oppvask etc.
-Vi fikk fri kost og losji. Skrev handleliste selv og sjefen vår handlet ;o) Så mye rideundervisning vi ville, og 3000 Dkr i lommepenger - skattefritt. Det er ikke mye, men det er en del når man tenker på prisnivået i Danmark og at min. skatteprosenten der er 45%.


Gjorde du noe annet enn å jobbe med hest dag ut og dag inn?
-Nei. Men vi var jo sosiale og ble kjent med de andre som hadde hest på stallen. Fikk vår dose med fest og morro ;->

Hvilke positive og negative erfaringer satt du igjen med etter et slikt jobbopphold?
-Positive: Jeg lærte så mye om hester og riding at jeg ikke vet hvordan det fikk plass i hodet mitt. Lærte MASSE om meg selv, og lærte å bli "voksen". Det å ta kritikk selv om man synes den er uberettiget f.eks. - det var ikke lett i starten. Jeg lærte mye om unghester og trening av dem, og det var noe jeg ikke kunne noe om i det hele tatt før jeg reiste. Lærte så klart masse masse innen dressur (begynte rett på dressurkurs når jeg kom hjem), og gikk ned 5 kilo de fem første ukene......hehe.

-Negativt: Det var tøfft å bo så tett oppå andre mennesker 24 timer i døgnet. I en slik jobb føler man seg også ofte som en "Amandus Dukkemann" som blir jaget hit og dit. Ikke morro å høre sjefen sin slenge dritt om deg til andre f.eks. Og da gikk det på slike festlige ting som "de h*****tes udugelige nordmennene! Jeg skal f**n med feie gulvet med dem!" Dette fordi støvsugeren var i ustand, og vi kunne ikke støvsuge. Dette hadde sjefen vår blitt informert om, men hun følte allikevell for å klikke galen når hun tok med seg en kunde inn i huset vårt og det var spôn utover gulvene - der var det nemlig tepper. Og så klart skriker hun dette og mer til som ikke kan skrives her, til oss og til kunden og til alle som ville høre....

Men alt i alt så hadde jeg noen kjempefine måneder der nede, men jeg tror ikke jeg ville gjort det igjen i dag (blitt for "gammel" og lat). Vil ikke anbefale deg å reise dersom du er 16 år og aldri har vært borte hjemmefra før - da blir du drept i en slik jobb. Men også om du er blitt 25-30, er etablert og har innarbeidet deg sofa-rutiner, da tror jeg heller ikke det går. Men er du ung og frisk, oppegående med beina plantet på jorden og med gode skuldre; REIS!!!!! Du kommer aldri til å angre!!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 30/07/2003 :  02:26:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Tusen takk for langt, og veldig informativt svar! Jobben er jo det samme, selv om en ikke snakker engelsk i Danmark

Er veldig interessert i å vite hva slags jobber en kan få. Har litt ulike inntrykk. En ren møkkejobb er jeg ikke interessert i, men ser for meg og måtte møkke endel (selvfølgelig.. Tror man neppe kan komme seg utenom). Men jeg vil også få ri, og kanskje ta del i noe trening av hester som en måtte ha inne til trening(kanskje bare som tilskuer, eller kanskje ved å gi en hjelpende hånd) og kanskje bli med på stevner å se ridning som generelt er på et langt bedre nivå enn i Norge. Og så vil jeg jobbe på dressurstall Vet ikke hvor lett det er å få dette.. På en måte føler jeg meg erfaren og alt dette, men samtidig er jeg for uerfaren til å f.eks. jobbe mer eller mindre som berider. Vanskelig dette..

Så.. Har flere mer å dele så kom med det. Vil høre!

For tiden er jeg veldig uetablert. Bor på studenthybel jeg må forlate den dag jeg blir ferdig med studier, singel, arbeidsløs (når jeg ikke er student mer). Dog 25 år, men har innsett at dette er noe man må gjøre nå eller aldri. Og siden jeg alltid har vært flink og prioritert skole og utdannelse og sånne fornuftige ting frem til nå (mens flere av mine venner har valgt hest istedet) vil jeg også for en gangs skyld velge hest! Og så vil uannsett engelsken komme godt med.. Samt alt det man lærer om hester og ridning da selvfølgelig.

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Innlegg: 767

Skrevet - 30/07/2003 :  04:10:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Meg igjen...

I den jobben jeg hadde, så var det rett og slett mine egne (manglende) evner som satte begrensninger for hva jeg fikk gjøre.

Nå er jo du eldre enn jeg var når jeg reiste, og ser ut til å være mye mer erfaren. Hun danske som også jobbet der, hadde rett og slett ansvaret for temmingen av helt ferske hester. Hun fikk hjelp og veiledning, og etter ca en uke dukket den samme hesten opp "hos meg" - da var den min longehest. Ja, det gikk unna - etter to uker gikk hesten med rytter, uansett hvor "gal" den var når den kom. Etter at den var blitt ridd i en ukes tid av sjefen vår, fikk min danske kollega hesten igjen. Nå var det hennes tur til å ri videre på den - med hjelp så klart.

Min danske kollega...gud, kan ikke skrive det hele tiden...hun heter TINE , Tine red også privathester for folk som hadde betalt for at vår sjef (berideren) skulle ri dem, samtidig som sjefen vår red en annen hest óg underviste henne samtidig. Fordelen med å kunne lite den gang, var at mens man hadde mer dritt-arbeid i ukedagene, slapp man unna med longering i helgene. Tine måtte ri en mengde hester i helgene + longeringen og alt den andre arbeidet (så klart bare når det var hun som hadde weekend-vakt) Tine hadde også ansvaret for å ri opp enkelte av salgshestene, f.eks dem som hadde stått i trening lenge og ikke var noe problemer med, skolehester som skulle selges osv. Da sto nordmennene og vasket og røsket og showshinet og bandasjerte istedenfor ;o) Men det var aldri hun som viste dem for kundene.

Ang stevner, så var det nesten ingen som passet for hestene på den tiden (var der bare 3 måneder). Vi hadde distriktstevne på vår stall, og da sto vi på pinne hele helgen. Men det å være stevnehestepasser var en kremjobb i forhold til den vanlige jobben. Dessuten er det jo stort sett bare gøy uansett. Sjefen vår startet en del stevner med sine egne hester som hun hadde hjemme hos seg selv, pluss at hun hadde noen i trening hjemme også.... kanskje det sier litt om tempoet HUN jobbet under? *s* Tine var praktikant der i ett år, og jeg vet at hun var med på stevner, og startet litt også, etter at hun hadde jobbet der i et halvt års tid.

Så ikke heng deg så mye opp i min spa-møkk-jobb. Jeg fikk ri alt jeg orket, og hadde jeg blitt værende så hadde jeg nok fått bli med på stevner og fått ridd "luksushestene" jeg også.

Kan fortelle hva Tine hadde for bakgrunn. Hun var 19 da vi jobbet sammen. Hadde egen hest, men den var skadet etter fall på terrengbanen så den hadde hun ikke med seg. Hun var klubbmester i military (feltritt, er det ikke det det er på norsk da?), red ...vet ikke...har sett henne surfe gjennom LA:noe på riktig hest, så jeg vet ikke hvilke klasser hun rir i dressur - det er nemlig sprang og terrengritt som er hennes greie (!). Hun hadde ridd i ti år da vi begynte å jobbe sammen, og var overhodet ikke ovenpå med stjernenykker, så jeg regner med at hun synes selv at hun var sånn noelunde ok til å ri.

Høres det litt bedre ut nå? *s*
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 30/07/2003 :  08:37:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Takk for svar igjen!

Synes det hele tiden har hørtes flott ut. Er neppe like god som Tine da. Men at det er ditt nivå som er hinderet, og det iallfall ikke hindrer deg å få ri er jo fint. Jeg er redd for å ende opp i en stall, og aldri få sitte på hesteryggen. Har hørt om de som har gjort det.. Det ville ikke være noe gøy. Men jeg har sett litt på noen jobber som er lagt ut på YardandGroom (den URLen med mange jobber jeg til nå har funnet). Virker som det er litt av hvert av jobber. De som bare innebærer møkking får jeg styre unna. Men finnes mange ulike jobber i staller innen veldig mange forskjellige grener, på salsgsstaller, store rideskoler, rene konkurransestaller og litt mindre privatstaller. Noen jobber er hestepasser og "duller" på et par superhester, mens andre jobber er mer generell stallhjelp. Noen jobber er rene hestejobber, mens andre er mer Au Pairs jobber hvor familien har et par hester som også trenger sitt stell. Tror jeg selv egner meg bedre i stallen enn i huset, men veldig ok at det finnes veldig mye forskjellig.

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.