hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 21 språkregler-for et feilfritt forumspråk.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 21 språkregler-for et feilfritt forumspråk.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Guro
» VIP

Skrevet - 29/01/2006 :  18:12:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg syns den var morsom jeg...samtidig ble jeg litt skuffa, for jeg hadde jo klart å danne meg et ganske fint bilde inni hodet mitt av hvor mye stygge ting jeg helt sikkert kunne skrive nå, når noen hadde dukket opp med noe så horribelt som 21 regler om rettskriving ;-)
(Har treg linje og rakk å tenke på sånt som "fortell dem nå at dette er et forum for alle, og at skal vi henge oss opp i sånne bagateller ja da...osv.osv, må le litt av meg selv nå;-))

Guro
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 29/01/2006 :  18:36:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Preposisjoner?
generaliser?
allitterasjoner?
Kontaminasjoner?

Opprinnelig postet av MajaPeWs

Preposisjoner: Beksriver hvor noe er i forhold til noe annet, "på", "bak", "foran" er typiske preposisjoner. Eller som i setningen som sto: med.

Generalisere:Når man generaliserer noe så er det feks: Alle blondiner er dumme. Eller "alle fjordinger er trege". osv.

Alliterasjoner: her er jeg litt usikker, men jeg mener at det er bokstavrim som er en alliterajson (nå hadde nok min gamle norsklærer tenkt mange stygge tanker om meg for at jeg ikke er sikker i min sak). Et bokstavrim er iallfall at man lar flere ord etter hverandre begynne på samme forbokstav: Jeg jager Jan jundt juletreet ;-)

Kontaminasjoner: Av det Nancy skriver ser det ut for å være noe ala "sammenblanding av kjente utrrykk". Altså at man tar det ene ordet fra det ene uttrykket og det andre fra det andre. Jeg tror det skal være "død og pine" og i "hytt og vær". Men her også kan jeg ha feil. (prøv å søke på google eller spør norsklæreren deres noen :-))

Guro
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2006 :  19:40:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, tenkte når jeg så overskrifta at nå var det noen som virkelig skulle pirke på forumspråket...

Morsomme regler :D

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/01/2006 :  22:42:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er riktig Guro.

Kontaminasjoner (sammenblanding/forurensing) kan være gode og dårlige. Hvis du sier «å feie for eget glasshus», blander du sammen to ordtak, og resultatet blir morsomt.
Men de aller fleste kontaminasjonene man møter til daglig, er dårlige sammenblandinger av ord, og avslører bare språklig uvitenhet.

Etter et seminar her nylig, har KKK (Kriminologer mot kroniske kontaminasjoner ) valgt tre eksempler som de går til krig mot:

«Nitidig» - er ikke noe ord i det hele tatt (slå opp i ordboka!), men en forveksling av «utidig» (upassende) og «nitid» (nøyaktig).

«Overhode» (statsoverhode, subst.) brukt når man mener «overhodet» (i det hele tatt, adv., fra tysk überhaupt).

«I kjølevannet av» (om følge, ettervirkning) når man mener «kjølvann» - en sammenblanding som viser at man verken har greie på motorer eller marine fenomener.

-Og noen språkgenier er vi ikke..Sitat slutt.

Redigert av - xxxx den 29/01/2006 22:46:31 Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2006 :  22:56:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Genialt!

=) Likte de regelene, hehe.
Morsomme c",)

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/01/2006 :  23:11:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Guro,du har rett også mht. Alliterasjoner.
Det er lik første bokstav i ordsetninger som feks. feel fair og think that.

Siterer: Regel 14. Anvend absolutt aldri allitterasjoner. Selvmotsigende? Heeh?

O hjelpes, nå blir det vel Forum for fanatisk formelt fremover for hm.

Redigert av - xxxx den 29/01/2006 23:29:31 Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 29/01/2006 :  23:36:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, dagens latter :) Godt skrevet!
Isabel og Perla for alltid <3 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.