hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mobbing
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Mobbing
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  18:56:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Som det har blitt nevnt tusen ganger i like mange tråder; snakk med en psykolog eller lignende. Det går ikke vekk av seg selv, og dessverre hjelper det ikke å fortelle/klage til folk hvor nede du er - erfaringsmessig kan det å fortelle andre at du er nede gjøre det enda verre.

Må bare beklage at jeg er hard nå. Jeg -vet- det er ille å bli mobbet, men det dukker liksom opp en tråd annen hver uke fra deg Roxira om hvor fælt det er i stallen, hvor fælt folk mener hestene dine har det, hvor fælt du har det. Det er faktisk grenser for hva slags terapi du kan få gjennom et internettforum. Oppsøk en psykolog, jeg tviler på at noen av oss her inne har den utdannelsen.

Ok, jeg er enig med dere i utgangspunktet.
Men ville ha skrevet det litt mildere jeg da.. Tydelig at Roxira sliter her...

Opprinnelig postet av Andrea & Daytona

Vi vet alle at Roxira sliter. Dette har vi sett i en stor mengde poster før denne. Derfor svarer jeg i den tonen jeg gjør. :-)
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  19:18:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Roxira: dette er et velmenende råd. Selv om 100 mennesker her inne sier "neiiiida du er ikke tykk, neeeeiiiiida du kan ri ponniene dine, neeeeida du er ikke dum" så hjelper det himmla lite dersom en på stallen sier at du er det. Det er nå engang slik at når man er i en sånn situasjon så hører man knapt det positive og griper kun tak i det negative og graver seg enda mer ned.

Det nytter så og si aldri å jobbe med mobberene. Du må jobbe med deg selv. Du sier du går på antidepressive, vel kanskje du ikke bruker riktig merke for deg. Likevell kan ingen antidepressiva få deg til å føle deg fantastisk eller erstatte en god psykolog. Om du ikke har fått det helt til med tidligere psykologer; skaff en ny, og en ny og en ny, helt til du er fornøyd. Det er ingen som gjør denne jobben for deg, du må bare ta deg i nakkeskinnet og gjøre noe med problemet.

Om det innebærer å flytte så javel. Om det igjen innebærer at du må begrense hesteholdet ditt, så er det kanskje lurt. Du har flere firbeinte nå, det er et veldig privilegie og er svært få forunt. Kanskje du må skaffe forryttere til de, eller kanskje må de settes vekk på helfôr (da tenker jeg om flytting vil skape økonomisk ustabilitet og problemer).

Jeg vet ikke om du jobber nå, men kom deg ut i jobb. Ingen blir bedre av å sitte hjemme. Om det er 2 timer frivillig arbeid i uka eller en 50% stilling; få deg ett eller annet. Jobb er en måte å møte nye folk på.

Om du av psykiske eller fysiske årsaker ikke er i stand til å få deg jobb, kom deg på attføring eller rehabilitering og få hjelp. Ingen psykiske tilstander blir bedre av å mure seg inne.

Jeg kjenner godt til både psykiske og fysiske plager (jeg har en særdeles traumatisk barndom samt brudd i ryggen med påfølgende virvelutglidning, og jeg er også vesentlig tykkere enn deg). Jeg trodde ikke jeg skulle klare å jobbe. Jeg tok feil. Jeg jobbet en stund i en kjempekjip og hard jobb men ble forfremmet til skiftleder på rekordtid og det gav meg troen på at jeg ikke var helt idiot. Nå sluttet jeg på denne jobben da, men har en annen type jobb, litt lettere, litt friere, og bedre lønn. Jeg tok en jobb som var så milevis langt fra drømmejobben, men sitter nå på en jobb som for meg og min rygg er veldig ok og jeg tjener ok. Jeg har det MYE bedre med meg selv nå enn hva jeg hadde da jeg tasset rundt på attføring og antidepressiva og ventet på at andre skulle fikse livet mitt.
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  19:20:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Som det har blitt nevnt tusen ganger i like mange tråder; snakk med en psykolog eller lignende. Det går ikke vekk av seg selv, og dessverre hjelper det ikke å fortelle/klage til folk hvor nede du er - erfaringsmessig kan det å fortelle andre at du er nede gjøre det enda verre.

Må bare beklage at jeg er hard nå. Jeg -vet- det er ille å bli mobbet, men det dukker liksom opp en tråd annen hver uke fra deg Roxira om hvor fælt det er i stallen, hvor fælt folk mener hestene dine har det, hvor fælt du har det. Det er faktisk grenser for hva slags terapi du kan få gjennom et internettforum. Oppsøk en psykolog, jeg tviler på at noen av oss her inne har den utdannelsen.

Opprinnelig postet av Formosissima

Går i samtaler hos psykisk sykepleier og skal nå begynne i gruppe samtaler....

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 28/01/2006 :  19:46:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
ingen er perfekte, ikke du og ikke mobberne, men hvorfor fokusere på det da? livet suger til tider, det er noe alle vet j***** godt=) Roxira: tipper mange har sagt dette tusen ganger før, men hva med å bare drite i mobberne? du har kjæreste, ser flott ut(javel, noen kilo formye, men hva gjør vel det=) =) pg livet er faktisk ikke til for å gå rundt å være deppa...herregud, hvorfor lar du noen idioter ødelegge livet ditt på denne måten? ta deg sammen og bestem selv! av og til må man innse at det faktisk bare er oss selv som kan forandre livet vårt, man kan ikke forvente at ting skjer av seg selv...og jeg sier ikke dette for å være bedreviter, jeg har blitt mobbet konstant siden midten av barneskolen fordi jeg ikke var kul nok og jeg hadde et merkelig etternavn, og det var ikke før jeg var 15 jeg fikk meg det slaget i trynet som skulle til for å lære å drite i mobbere...de er jo bare talentløse, og ikke faen om jeg gidder å kaste bort tid på å være lei meg pga teite folk som ikke kan passe kjeften sin...

håper du skjønner hvor jeg vil hen, ble litt rotete...=) lykke til videre?=)
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 29/01/2006 :  22:50:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Roxira.... sikkert lettere sagt enn gjort; men ikke bry deg om mobberne, du vet så utrolig mye bedre enn de, sitter på så utrolig mye mer kunnskaper enn de, og er så mye bedre enn de!

De angriper ditt svakeste punkt, fordi de vet at det er din sårbarhet. Dette er en veldig primitiv form for mobbing.

Jeg har lest en del innlegg fra deg her på mix, og vært inne på vipen din flere ganger, du er fornuftig, og du er IKKE for stor for hestene dine! (Hvis du er det, er i hvertfall jeg for stor for min!) Noe jeg VET at jeg ikke er. Hvis jeg får kommentarer på at jeg er stor til hesten min preller det av meg som vann på gåsefjær! Fordi jeg VET bedre enn de, jeg har kunnskapene. (Gå inn på vipen min og les i gjesteboka mi, så ser du noen fjortiser som brukte det at jeg var for stor for hesten min mot meg, fordi de ble sure på meg fordi jeg sa meningen min om at de rir i vill galopp på turstiene og ødelegger for alle oss som har hest i distriktet).

Jeg er sykepleierstudent, og da jeg var i praksis i psykiatrien lærte jeg en modell som heter "stress og sårbarhets-modellen". Denne modellen vektlegger viktigheten av å identifisere sin egen stress, og bli bevisst på hvordan denne virker på sin egen sårbarhet. Alle mennesker har en iboende sårbarhet, (din sårbarhet er kanskje et anspent forhold til kropp, du mener du er for stor). Når du da blir utsatt for stress (mobbing) kommer da symptomene, i ditt vedkommende kanskje i form av depresjoner og angst.

Stress og sårbarhets modellen sier at en forutsetning for å takle stress, og at det skal få mindre påvirkning på ens sårbarhet, er å bruke beskyttelsesfaktoren sine, som er:

1. Ferdigheter
2. Sosial støtte
3. Medisiner

Vær bevisst på at du har dem, og bruk dem aktivt! Du har mer ferdigheter og kunnskaper enn dine mobbere. Du VET at ikke hestene dine tar skade på av at du rir dem, for du har kunnskapene og er i stand til å ha en mer logisk tankegang enn dine mobbere. Du har et sosialt nettverk, familien din, vennene dine, kjæresten. Få støtte av dem! Og jeg leste at du tar medisiner i form av antidepressiva. Bra!Fortsett med det!

Ikke la dem få hindre deg i gå i stallen; gå i stallen, tren hestene dine, og le av hvor teite de er som ikke har bedre ting å ta seg til enn å slenge dritt om andre fordi de er misunnelige. Begynn å gi litt mer f...! Stå på Roxira! Du er mye verdt!

*klem* tone & svarten

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 29/01/2006 23:01:42 Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  00:19:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg husker jeg jobbet en del i en travstall tideligere. Der var det like mange lubne som slanke. Men husker det var ei som var spessielt stor, og hun ble mobbet for det samme og fikk lignende kommentarer slengt etter seg. Ikke av oss i stallen, men folk som kom på besøk og andre hun kjente fra andre staller. Men jeg husker at flere i stallen brukte hun som underholdning når hun red hesten sin. Husker det alltid var mange å så på hun mens hun red og kommenterte "flesket som dinglet". Det var flere i stallen som ble utrolig sure på de som holdt på å baksnakke og le bak ryggen hennes, så stalleierne måtte gi beskjed til de det gjaldt at om de ikke holdt opp måtte de flytte hestene sine/slutte med forhesten. Ja, å det ble til at de måtte flytte hester/slutte med forhester.

Noen folk er så dumme, bruke andre som underholdning på en negativ måte!! Nå vet jeg at hun har det veldig bra i stallen, rir hesten sin og har nådd ganske langt. Hun har ikke travhest, men en shagya araber. Alle var nok missunnelig på hesten hennes også, det gjor at folk baksnakket og.

Vet ikke hva jeg ville frem til med å fortelle dette, men det er flere som går gjennom noe av det samme som deg, det hjelper helt sikkert at du ikke er alene :) Håper det vil gå bedre med deg fremover og at du ikke slutter med hestene dine.

Hadde de hatt problemer med deg på ryggen, hadde det nok satt sine spor.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  08:45:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med de andre her.
ta tak i problemet ditt og få det bort.
det er vondt å bli mobbet, men når hadde du vært fornøyd med deg selv så hadde du også vært sterkere til å møte dem.
og bare for å legge til; det er ikke noe mer morsomt å få slengt dritt hele tiden pga undervekt heller.
men roxira, stå på! tenk på deg selv og dine!

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  00:17:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Støtter opp om hva Formosissima sier.

Samtidig vil jeg egentlig også fraråde og stå frem med de mest private problemene på nett på denne måten. Å fremstå omtrent med fullt navn og adresse. Det første gjelder iallfall. Kanskje dette kan være en hjelp, men samtidig er internett et medium som iallfall jeg mener er for åpent for at man skal ta opp slike private ting på denne måten. Jeg synes kanskje man bør gjøre dette mer anonymt for egen del. Trossalt så håper jeg at du en gang får bearbeidet dette, og kommer på bedre veier. Kanskje vil begynne "et nytt liv". Å "slette" internett er umulig, og da er det greit å ikke ha slike gamle problemer hengende etter. Dette kan dreie seg om alt fra at du skal omgås nye mennesker, kanskje i jobbsammenheng eller annet. Og de trenger ikke å enkelt kunne søke opp all informasjon om deg. Iallfall ikke om ting som etter min mening går veldig langt inn på privaten.

Samtidig vil jeg også gi deg litt kritikk på endel av ting du tolker. Du la for en tid tilbake inn en debatt hvor du lurte på om du var for tung til ponnien din. I en slik debatt bør du tårle å få høre folks meninger, og ikke bare klapp på ryggen om at "joda, duste dressurdommer som sier sånn, du passer så godt". I den anledning minnes jeg et bilde av deg i holdt, under en premieutdeling på ponnien din i sør-norsk mesterskap for Nordlandshest, samt et annet bilde i holdt, hvor sjenklene dine dingler langt nedenfor hestens kropp. Jeg hadde en kommentar om at jeg ut fra bildene synes du var for lang til ponnien, men påpekte også at du har en nordlandshest som er av sterk type, og med god helse, som langt fra antagelig vil ha noen problemer med å bære deg til daglig. Les forrige setning så mange ganger at du selv ser at dette ikke er noe negativt utsagn, og hvor jeg på ingen måte påpeker noe om å være feit eller dårlig til å ri. Du tolket det nemlig dithenn at jeg hadde ment det, noe jeg selvfølgelig synes var veldig trist for din del, og sårende ovenfor meg å få anklagelse for, for det var overhode ikke noe jeg mente og heller aldri sa. På bakgrunn av at jeg har fått denne anklagelsen tidligere vil jeg råde deg om å lytte til hva folk egentlig sier, og ikke lese ordene du helst vil lese mellom linjene. Jeg tror ikke folk er så negative mot deg som det du skal ha det til. Jeg ble tolket etter verste mening, og det var langt fra hva jeg hadde som mål, eller hva jeg faktisk sa. Å være for lang til en hest kan være vel så dumt som å være for liten. Og dette har ingen ting med å være feit eller tynn, god eller dårlig til å ri. Det har noe med et forhold som er der, som er like positivt eller negativt, som at endel av buksene på H&M blir for korte i beina for meg. Kanskje jeg er feit, men det er likegyldig.. Problemene med buksa er beinas lengde, ikke noe annet..

Du har vel også opptil flere ganger hengt ut folk og stallmiljøer/rideklubber du har vært innvolvert i her på MIXen eller på egen VIP. Hvis du ønsker å oppfattes som en snill og sympatisk jente er neppe dette veien å gå. Etter hva jeg husker har dette vært noe du har gjort over tid. Lenge før du snakket om å slutte og ri, og gikk i det "hiet" du er nå. Om folk hadde slengt dritt om hvor dårlig stallmiljø jeg skapte, hadde jeg heller ikke gjort annet enn å hate vedkommende. Antagelig på en litt mer voksen måte, uten å gjøre mer ut av det enn å være snill og grei mot vedkommende, og ellers drite fullstendig i vedkommende. Men at ikke alle klarer å sette skylappene på når de får anklagelser mot seg har jeg også full forståelse for.

Dette er ikke ment som et motinnlegg mot deg. Og jeg håper du er sterk nok til å lese dette med den meningen jeg har. Jeg har på ingen måte tenkt til å gjøre ting vanskeligere i den perioden du er i, da jeg også har full respekt og forståelse for at du opplever en vanskelig tid. Men siden jeg har sett dette litt utenfor, og oppfatter ting derifra, synes jeg det også er viktig å påpeke at ansvaret for problemene kanskje skal ligge litt i begge hender, og at dette også er noe du bør være klar over, og tenke på selv.

Ellers synes jeg du bør tenke over endel ting du har, som du bør sette pris på, og verdsette høyere. Det er alltid ting man kan plages over som ikke gjør en selv perfekt. Men det er også ting du har, hvor du har nådd langt lengre enn andre. Du har f.eks. en kjærste jeg antar at betyr mye for deg. Jeg vet om mange som ikke finner den riktige i livet, og som opplever mye motgang p.g.a. det. Jeg har selv vært eneste single person i venneflokken, opp gjennom mange år, og vet hvordan det f.eks. kan oppleves. Antagelig har du kjærste nettopp fordi du er den du er. Det finnes folk som setter pris på dine egenskaper, og verdsetter den du er høyt. Dette er en ting du bør ta til deg, og fokusere mer på. Samtidig er du antagelig omtrent den eneste jeg vet om som er så heldig å ha så mange hester som du har. Tenk på alle som misunner deg dette.. Jeg har nøyaktig ingen hester, og ønsker meg hest over alt på jord.

Lær deg å se verdier, og ikke bare elendighet.

Hva skal forresten til for at livet blir perfekt? Er målene dine oppnåerlige, eller bør du jenke litt på kravene? Hva kan du gjøre for å skape det du mener er en tilfreds livssituasjon? Hva vil ditt ansvar for å oppnå en slik situasjon være?

Det er plass til alle typer mennesker her i verden, men man må lære seg å tilpasse seg anres liv. Ikke alle rundt deg har de evnene og den oppfatningen av ting som du gjerne skulle ønsket, eller venter. Det er en utfordring å møte dem alle, men man må lære seg å tilpasse seg dette etter beste evne likevel. Se hva en selv kan gjøre for å skape best mulig miljø. Man skal ikke være bestevenner med alle her i verden.. Det er kun de som er verdige til denne rollen som skal være bestevenner. Andre mennesker må man bare lære seg, og jobbe med, og kunne omgås på en real måte likevel. Dette betyr ikke at du aldri vil møte drittsekker. Men lær deg at disse ikke skal ta del i ditt liv, og dine problemer, og fokuser heller på de verdiene og de menneskene, som har positive ting å gi deg. Vi er "dessverre" ikke like alle sammen..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  00:51:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Amen Spoff.

Det der var et meget godt skrevet stykke innlegg!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  18:50:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kan ikke si meg annet en enig med Spoff's velskrevne innlegg.

Kopi av melding:
Iron Maiden (black metal).

Opprinnelig postet av MP & Nehemyah Mulan

Nei, det er heller heavy metal. Pirk, pirk.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  19:13:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Bra skrevet spoff.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  19:47:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Er veldig enig med spoffs innlegg. Veldig få her inne har et såpass nært forhold til deg (antar jeg?) at det vi sier ikke vil kunne forandre hele situasjoen. Derfor blir det for meg litt absurd at du tyr til oss når det blir vanskelig, for det vitner egentlig bare mer, ihvetfall ovenfor meg, om at du ønsker at vi skal være helt enige med deg og hate de menneskene like mye. Det virker som om du er ute etter å få flere mennesker mot de menneskene som har plaget deg, for å føle at du ikke står alene. For som spoff sier er nok ikke de menneskene ene og alene skyld i alle problemer.

Hadde egentlig tenkt jeg skulle la vær å svare på emnet ditt, men valgte å gjøre det allikevel selv om det kanskje ikke er et svar med alt det du ville at jeg skulle si. Jeg kjenner deg ikke personlig, og derfor blir det for meg vanskelig å kunne ¨hjelpe¨ deg i den forstand. At folk syns synd på deg og slike ting blir for meg litt tomme ord, for det er ganske mange her inne som har sagt det en del ganger, men allikevel legger du ut emner og syns synd på deg selv.

Men altså, misforstå meg rett. Ønsker deg lykke til og håper ting ordner seg for deg. Prøv å søk hjelp hos noen som faktisk kan hjelpe deg og gjøre noe med situasjonen. Huff, blir vanskelig for meg å få til et noe forstålig emne etter spoffs flotte innlegg ;-)

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 04/03/2006 19:49:31 Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  20:20:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Flott skrevet spoff.
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.