hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Roter hesten på boksen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Roter hesten på boksen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

MIX

Skrevet - 22/12/2002 :  00:00:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange opplever at hesten roter noe forferdelig i boksen sin. Noen som har noen gode forslag til få hesten renslig?

Nikita

» VIP

Skrevet - 23/12/2002 :  10:07:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er hva jeg har erfart:

Med lite flis i boksen blir det meste vått av tiss og det blir vanskelig å holde det reint og tørt. Hvis du fyller på et par ekstra trillebårer med flis neste gang (hvis du har lite flis, og det forutsetter at du får lov til å ta mer flis,- noen har jo restriksjoner...) så vil du se at tisset trenger helt i bånn og "skiller seg" ut fra det tørre. Da er det enklere å få bort det våte. Anbefaler også å lag ei "renne" langs veggen (like brei som greipa). Da opplever du ikke så lett at all flisa ligger oppetter veggene og ingenting er er igjen i midten i boksen. Men ikke vær gjerrig på flisa,- mer flis,- mer orden og mer tørt!

I stallen der jeg er, bruker jeg mye flis (ca. 20 cm, med en renne langs veggen hele veien runddt). Noen av de andre bruker for lite flis, og det er mørkt og vått der hver dag. Det sies at man ikke skal ta ut alt det våte, for at hesten skal kjenne igjen sin egen lukt. Men det praktiserer ikke jeg, tar ut alt vått, og legger på ny flis på toppen eller blander det inn. Hesten ruller seg i det nye for å feste lukta si på det, og det ser ut som hun koser seg med å gjøre det! Har forresten ei kaldblodshoppe. Har jo litt å si, siden tungden på hesten sier litt om hvor mye flis du trenger. Men jeg anbefaler å bruke litt ekstra allikevel. Og du kommer til å oppdage at du ikke behøver å kjøre inn mer flis til dagelig enn du allerede gjør, du bare starter med litt mer den første dagen. Med denne ordningen bruker du ikke mer flis dagelig enn vanlig, så stalleieren burde ikke ha noe problem med det. Det kan bli litt tungt å måke til å begynne med, til du finner ut hvor hesten tisser og slikt...

Håper dette hjelper noen...

Men det får jo være sagt,- at noen hester er utrolig grisete, mens andre ikke er det. Men med metoden som nevnt ovenfor burde du ha best forutsetning for at det blir best mulig med din hest!

God Jul alle sammen!

Og kjempebra forum!
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 23/12/2002 :  10:08:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville bare også si at jeg tror det er vanskelig å gjøre noe med hesten på dette punktet... Gå til toppen av siden

randik

Norway

Skrevet - 23/12/2002 :  17:10:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderandik  Svar med kopi av melding
For å få hesten til å gjøre fra seg på en plass i boksen, lar du litt møkk ligge igjen når du har måka ( der du vil hesten skal gjøre fra seg) slik gjør du noen ganger, og etter hvert vil hesten bare gjøre fra seg på den plassen!

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2002 :  23:53:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Det kommer rett og slett an på hvor lenge de står inne!
Jeg prøver å la dem gå mest mulig ute hver dag, men skulle de en dag stå inne, så ser det som regel ikke ut! da går de løs på treverk og det meste! tråkker rundt og rundt i boksen sin, ser ut som en svinesti! hehe.. Rett og slett fordi de kjeder seg!
det eneste råd jeg kan gi deg for dette, er rett og slett å la hesten stå mer ute! kan ikke tenke meg noe annet!

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 26/12/2002 :  19:42:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
det jeg har erfart er at hvis det er lite flis på boksen, blir det gjenre litt værre. med ca. 15 cm (som er den høyden det egentlig skal være) så synes jeg det blir mye bedre!

det er mange i stallen vår som har prøvd måten til randik flere ganger, men det virka absolutt ikke.

jeg bruker heller ikke renne i boksen, det synes jeg egentlig ikke er noen vits da hestene våre bare sprer flisa ut i kanten i gjne, og dessuten kan de sette seg fast når de ligger nede
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 26/12/2002 :  20:54:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Hesten jeg steller er forfærdlig rotete på boksen. Måten til Randik har aldri hjulpet på den lille "grisen". Han står også veldig korte perioder på boksen. Han står der fra klokken 22.00 til 06.30 hver dag i vinter halvåret. Så har han et sinnsykt tjukt lag med flis i boksen, mye tjukkere en det skal være, siden han er såpass gammel. Hva jeg skal gjøre med det? Ta litt ekstra tid til møkkinga!

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 17/05/2003 :  14:43:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest er forferdelig grisete på boksen!
Når folk skal få unghester til å bli renslige,pleier noen å ta litt drit fra moren,og legge i et hjørne el.,da kjenner hesten lukten,å begynner å drite der..
Men noen hester er bare sånn,og går ikke ann å gjøre så mye med!
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2003 :  12:44:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Miriam er meget renslig. Hun driter bare rett ved siden av møkkaluka, og pisser i et hjørne=) kjempegreit å møkke hos henne. Men storm og sauen derimot, jo mer drit og arbeid for meg, jo mer ser de ut til å kose seg:)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 28/05/2003 :  01:01:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Vi har en hyper-renslig og to griser. De to grisene har vokst opp mer eller mindre på beite, den andre bodde stort sett på boks noen timer i døgnet sammen med en forholdsvis renslig mor. Den ene grisen har forøvrig samme mor. Men tror det kan henge sammen med oppveksten.

Og jeg har prøvd alle kjente tips for å bedre "problemet". Det hjelper ikke. Hun driter der hun står, og tråkker det deretter i små små biter utover hele boksen.

Gå til toppen av siden

Tussilago

» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2003 :  16:14:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Caltex roter ikke med driten sin,der er hun velfig renselig,driter KUN i ett gjørne...Men med høyet!!!å gud bedre,det er høy overalt der!!!! som blander seg med flisa og det blir evig tungt å møkke...Vil ikke bruke høynett for da kan hun sette beina fast i det osv...

Mason er oxo litt rotete av seg,men hva kan man vente når de blir sperret inne i en boks....

Gå til toppen av siden

pia_88

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2003 :  11:41:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Caltex hørtes akkurat ut som Mostly!! =)
All avføring på ett sted og høy overalt... Men jeg bruker høynett til ham!! som om det hjelper! =) Har river høyet ut av nettet og slenger det rundt i boksen!! =)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/09/2003 :  01:17:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Jeg har gode erfaringer med å legge igjen litt hestemøkk i det hjørnet av boksen det er mest "logisk" at jeg tror hesten vil "gjøre sitt fornødne"..De fleste gangene finner jeg stort sett all dr....der, eller langs samme vegg.Roter hun med høyet, vanner jeg det litt,så strøs det ikke så mye utover.

I tillegg spar jeg all flis vekk fra veggene så unngår man også at det er bare betongen igjen på midten.Er litt forsiktig med å bruke masse flis , da det er lett at de "ruller seg fast" da "overgangen" mot veggen kan bli litt dyp.Har sett hester rulle seg fast pga. netopp det.
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2003 :  21:29:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min griser helt forferdelig! Tråkker tiss og møkk rundt i hele boksen sin, enda hun ikke står inne mer enn noen få timer... Tar lang tid å møkke da =) Hjelper ikke med ekstra flis i boksen. Hesten jeg passer derrimot, tisser midt i boksen og skiter bakerst i boksen... Veldig lettvindt å møkke hos han... Tror man bare må lære og leve med grisete hester jeg, det har jeg gjort i hvertfall...

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 29/09/2003 :  22:30:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mine hester roter vanligvis lite.Og jeg har inntrykk av at hvis hestene blir brukt (da mener jeg ikke 1-1 1/2 times tur eller dasse rundt på banen)Da mener jeg jobbet med så de blir slitene.Og at de får være mye ute i paddock.Så slapper de av når de kommer inn i boksen.Men hvis de av en eller annen grunn skal stå inne hele dagen,kjeder de seg,blir rastløse og tråkker rundt,og det blir det selvfølgelig grisete av.En annen ting er jo at jo mer de står på boksen,jo mer urin og avføring blir det der. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 26/10/2003 :  10:15:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

For å få hesten til å gjøre fra seg på en plass i boksen, lar du litt møkk ligge igjen når du har måka ( der du vil hesten skal gjøre fra seg) slik gjør du noen ganger, og etter hvert vil hesten bare gjøre fra seg på den plassen!

Jeg lurer på: Er det noen som har hatt en grisete hest som har fått dette til å fungere?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.