hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bil å dra hest med.

MERK: Du må være registrert for å kunne sende et svar.
For å registrere, klikk her . Registrering er gratis!

Skjermstørrelse:
Brukernavn:
Passord:
Format modus:
Format: FetKursivUnderstreketGjennomstrek VenstrejustérSentrertHøyrejustér Horisontal linje Sett inn linkSett inn e-postSett inn bilde Sett inn kodeSett inn sitatSett inn liste
   
Melding:

* HTML er AV
* Forumkode er PÅ
Smileys
smil [:)] stort smil [:D] cool [8D] rødme [:I]
tunge [:P] ond [):] blink [;)] klovn [:o)]
sort øye [B)] åtter [8] rynke [:(] sjenert [8)]
sjokkert [:0] sur [:(!] død [xx(] søvnig [|)]
kyss [:X] godkjent [^] mislike [V] spørsmål [?]

  Kryss av her for å inkludere signatur fra din profil.
    

E M N E      H I S T O R I K K
Christine71 Postet - 19/12/2004 : 16:20:53
Skal nå kjøpe ny evt litt brukt bil å dra hest med.Lurer på hva dere bruker og evt positive og negative erfaringer.Bilden skal også brukes som familiebil,så den må ha 5 seter.Kanskje en kombibil?
Jeg har 2 hester,så bilen må trekke bra.Er det evt noen personbiler som trekker så mye?
15   S E N E S T E      S V A R    (Siste først)
Liwi Postet - 01/05/2005 : 11:10:15
Punkt 1 for mer miljøvennlig biltrafikk er og blir lavere pris på nyere biler. Norge har en utgammel bilpark, og selvsagt forurenser den. Det hjelper lite med høye avgifter på biler, drivstoff etc. som det er i dag - det gjør jo bare at enda flere blir nødt til å beholde en gammel sliter.

Bedre kollektivtilbud kan kanskje hjelpe, men fortsatt vil nok de fleste bruke bil når de skal fra A til B.
eligj Postet - 30/04/2005 : 00:11:11
Kopi av melding:
Håper det, leke med SUVer får man gjøre andre plasser. Man kjører ikke monstertruck i gatene og jeg ser på disse militærbilene på samme måte. Greit hvis man trenger kraften bilen har til å trekke henger/arbeid/terreng, men å cruise rundt midt i byen med de har inget formål.
Opprinnelig postet av MissEva


En del av disse bilene er ikke tyngre enn de større luksusbilene til feks. bmw, mercedes osv. Og noen av dem, feks. Subaru Forrester, er faktisk ikke tyngre enn en litt stor personbil (ca. 1400 kg hvis jeg ikke husker helt feil). Hva med varebiler? Dessuten, en del av disse nye, litt tyngre bilene forurenser antagelig mindre enn mindre, gamle biler uansett.

Idiotisk ide spør du meg. Kan de ikke heller bruke energien på å forbedre kollektivtransporten inn i byene slik at det hadde vært attraktivt å sette igjen bilen utenfor byen? Hvis jeg setter igjen bilen på Majorstua og tar tbanen ned til nationaltheateret og opp igjen, koster det meg 30-40 kroner i fleksikortklipp. Selvfølgelig foretrekker jeg da å kjøre bilen de siste 2-3 kilometerene ned i bykjernen..
Liwi Postet - 29/04/2005 : 21:43:06
Kopi av melding:
En tankevekker om det skulle innføres i Norge.. Uannsett en tankevekker kanskje?

Opprinnelig postet av spoff



Og da må vi ha en bil til ser jeg... Ingen bombe, 2 tonns dieseldyr...

Bor man der vi bor, og skal trekke hestehenger hjem til stallen om vinteren - da "må" du har 4WD, enkelt og greit. Stor henger, stor hest... foretrekker helt klart at bilen veier en god del mer enn hest + henger (som i vårt tilfelle er ca 1400 kilo).

For å trekke henger er det dessuten kjekt med bil med stooor og sterk motor, samt at den som kjører bruker skallen - det går an å kjøre mer økonomisk enn de fleste gjør.
Eva V Postet - 29/04/2005 : 13:36:32
Håper det, leke med SUVer får man gjøre andre plasser. Man kjører ikke monstertruck i gatene og jeg ser på disse militærbilene på samme måte. Greit hvis man trenger kraften bilen har til å trekke henger/arbeid/terreng, men å cruise rundt midt i byen med de har inget formål.
spoff Postet - 29/04/2005 : 13:19:08
En tankevekker om det skulle innføres i Norge.. Uannsett en tankevekker kanskje?
spoff Postet - 13/04/2005 : 22:53:54
Kopi av melding:
Fordel at man kan skru av og på.

Opprinnelig postet av eligj

Ikke alle biler som kan skru av og på. Vet iallfall at Mitshubishi Spacewagen ikke kan det. Det blir noen kroner i bensin også uten hest..
eligj Postet - 13/04/2005 : 19:29:41
Poenget med firehjulstrekk er fremkommelighet, først og fremst på vinterføre. Der er 4x4 en annen klasse. Vil man føle seg trygg på å komme frem om vinteren, ville jeg satse på det. Kjipt å droppe treninga fordi det falt 10 cm snø over natta. Men som spoff sier, så bruker de mer bensin. Fordel at man kan skru av og på. Dessuten: Mer mekanikk, mer som kan gå i stykker, og ofte dyrere deler.
spoff Postet - 11/04/2005 : 23:29:58
Men 1500kg totalvekt bør jo være greit for en hest og en dobbelthenger.. Firehjulstrekker eller ikke.

Hestekrefter og firehjulstrekk sier mer om hvor komfortabelt det antagelig vil være å trekke. Skal du trekke to hester må totalvekta uannsett (normalt sett iallfall) være over 1500kg, og disse bilene har jo gjerne litt mer krefter i form av hk og firehjuling. Men du har endel stasjonsvogner med kraftig motor, som faktisk trekker to hester uten firehjuls trekk også. Du scorer på komfort.. Det er jo ulemper med firehjulsdrift også. Om du ikke kan slå av denne funksjonen har du f.eks. en rådyr bybil du bruker de gangene du ikke skal trekke hest.. Mye å veie for og imot. Og kommer jo ann på hvor mye du vanligvis trekker, hvor ofte du er ute med henger, hvor mye og til hva du bruker bilen til ellers, hva du har råd til å betale i innkjøp og drift, og hva slags veier, og på hvilken årstid du skal farte mest.

Hestebilen er det nok lenge til at kommer i tankene, men som nybakt bileier likevel, så har man fått et visst innblikk. Jeg tenkte litt på en stasjonsvogn som "tilfeldigvis" kunne trekke hest. Men uten hest, og uten direkte planer om når fremtidshesten dukker opp vil jeg antagelig tape på både innkjøp og drift om man skulle gått for en middelmådig hestebil. Antagelig ville den også begynt å dra sånn på årene når man først nærmet seg den aktuelle tid, at det kanskje rett og slett ville være uansvarlig å trekke hest. Jeg vil kreve litt ok standard på bilen om jeg skal ha en hest hengene bak. Å stoppe på motorveien med hest i hengern er ikke drømmetanke.
Martine_og_Luke Postet - 11/04/2005 : 23:12:26
Bilen bør ha firehjulstrekk, men man må også huske at hestekrefter og hvor mange tonn bilen kan trekker. Hjelper ikke ha firehjulstrekker hvis den bare har lov til å trekke hvis totalvekten av henger og hest er 1500kg.
Mange som tenker at så lenge det er firehjulstrekker kan man trekke hestehenger, men der er ikke sånn det fungere.
Foreldrene mine kjøpte Mercedes ML og den er kjempe god å trekke med. Veldig sterk og kan trekke tung henger med to hester.

Takk for meg;)
rk Postet - 10/04/2005 : 21:37:47
Her er noen typer som kan dra hestehenger:

- Toyota RAV4
- Toyota Land Cruiser
- Doudge Ram

Mange flere også... De fleste terrengbiler med litt størrelse kan dra hestehenger.

Håper du finner deg en bra bil!
Lucinda: Postet - 07/04/2005 : 12:42:04
Kopi av melding:
men viss alla "plukkar ein stein av jordet, vert det fort tomt".....



Opprinnelig postet av viblaa



Det har du rett i.

viblaa Postet - 07/04/2005 : 11:11:45
Takk MissEva! tror du forstod akuratt kva eg meinte:) eg vil bare at vi skal tenka oss om i kvardagen. kva kan EG gjera sjølv for å bidra til bedre miljø?

selfølgelig må ein ha stor bil for å dra stor hestehengar. det var ikkje mitt poeng at vi skal kjøra uforsvalig langs vegane. og nei bilar er kanskje ikkje den største miljøtrusselen, men viss alla "plukkar ein stein av jordet, vert det fort tomt".....

xxxx Postet - 06/04/2005 : 20:20:49
Det er nok heller ikke biler som er den største miljøtrusselen.
Annenhver bonde har jo et svært hull på jordet som det puttes alskens dritt i, bare for å nevne noe...I tilegg kommer alt innenfor industrien osv.

Så lenge avgass-utslippet på bilene faktisk er godkjent på periodisk påbudt Eu kontroll, får liksom ikke vi gjort så mye mer med akkurat det.
(Bortsett fra å selge bilen å kjøpe tråsykkel..)

De få % som trekker hestehenger i forhold til den daglige 24/7 tungtransporten, gjør at dette egentlig blir litt "teit" å diskutere.
Vi snakker om dråper i havet er jeg redd...
Eva V Postet - 06/04/2005 : 14:29:38
At store firehjulstrekkere fremdeles er miljøsvin er det ingen tvil om, trenger ikke å forsvare det. Og alt har innvirkning globalt sett, blir nok ikke lenge før Norge mister sin rene, naturlige uskyld. Det er rett at vi absolutt ikke er de verste (*kremt*USA*kremt*) og at staten og bilprodusenter burde tenke (enda) mer miljøvennlig, men man bør allikevel opprettholde en viss holdning til miljøvern. Jeg skal ikke gå helt NU på dere nå, det er ikke så ille her, men oppfordrer til å ikke bare feie det bort heller. Så det at viblaa minner oss på miljøet midt i alt bilsnakket syntes jeg bare er positivt. :)

Nå er det selvfølgelig ikke så lett å hive hesten på bagasjebrettet på sykkelen, men å tenkte miljø sånn i det daglige er ingen dum ide ;)
eligj Postet - 06/04/2005 : 08:48:55
Pluss at man velger en sikker bil. Ikke lurt å trekke mer enn bilen veier feks (selv om det er lov med en del biler). Det kan bety liv eller død den dagen man får sleng på hengeren på vinterføre.

 Image Forum 2001 This page was generated in 0,14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.