hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Etterlysninger
 varmblods ridehest!

MERK: Du må være registrert for å kunne sende et svar.
For å registrere, klikk her . Registrering er gratis!

Skjermstørrelse:
Brukernavn:
Passord:
Format modus:
Format: FetKursivUnderstreketGjennomstrek VenstrejustérSentrertHøyrejustér Horisontal linje Sett inn linkSett inn e-postSett inn bilde Sett inn kodeSett inn sitatSett inn liste
   
Melding:

* HTML er AV
* Forumkode er PÅ
Smileys
smil [:)] stort smil [:D] cool [8D] rødme [:I]
tunge [:P] ond [):] blink [;)] klovn [:o)]
sort øye [B)] åtter [8] rynke [:(] sjenert [8)]
sjokkert [:0] sur [:(!] død [xx(] søvnig [|)]
kyss [:X] godkjent [^] mislike [V] spørsmål [?]

  Kryss av her for å inkludere signatur fra din profil.
    

E M N E      H I S T O R I K K
Katrine_Sandore Postet - 04/03/2006 : 23:46:43
Noen som har link til en side hvor man kan søke etter varmblods ridehester? håper på svar
15   S E N E S T E      S V A R    (Siste først)
Mocca21 Postet - 02/04/2006 : 19:21:44

sorry... skal huske på dette til neste gang, dålig vane ond å venne..
tebj0 Postet - 02/04/2006 : 18:51:13
Kopi av melding:
Æ fikk mæ ein go latter ve å lesa henne, i fra å hiv opp et ænkelt spørsmål, å ein litn skrive "leif", å einn opp me ein diskusjon om traver å ridehest jaja, aill har jo sine syns ponkta, å æ har jo ein TRAVER, men æ bruke hain jo t western.
Hain kain itj å trav, men ælske å galopper... å som dæm sei på western kursan; ein traver kain aldri bli go kjent av domeran på western stævna... men d betyr IKKE at hain itj kain bli lik go som ein Quarter eller paint... hain kain bærre itj nå toppen, men d bryr æ itj mæ nå om ferr verken hain eller æ har itj kunna tænkt mæ på nå stævna, hæst`n e bra nok ferr mæ!! så ein vakker dag ska æ kjøp mæ ein western hæst, så aill kain bli ferr nøyd men inte videre kain æ jo bevis at ein traver kain nå lik langt... næstn hehe..
ps... Æ e helt eni med dæ BIRRE, men går en traver på trav banen kalle æ dem varmblods/kaldblodsTRAVER, men e dæm omskolert te å utføre nå anna kalle æ dem barre varmblods eller kaldblods.. æ sei itj at æ har rætt, men æ gjør d no sånn..

Opprinnelig postet av Mocca21



Det er så vanskelig å lese dialekt. Kan du ikke skrive på "vanlig" bokmål eller nynorsk?
Mocca21 Postet - 02/04/2006 : 18:15:39
Æ fikk mæ ein go latter ve å lesa henne, i fra å hiv opp et ænkelt spørsmål, å ein litn skrive "leif", å einn opp me ein diskusjon om traver å ridehest jaja, aill har jo sine syns ponkta, å æ har jo ein TRAVER, men æ bruke hain jo t western.
Hain kain itj å trav, men ælske å galopper... å som dæm sei på western kursan; ein traver kain aldri bli go kjent av domeran på western stævna... men d betyr IKKE at hain itj kain bli lik go som ein Quarter eller paint... hain kain bærre itj nå toppen, men d bryr æ itj mæ nå om ferr verken hain eller æ har itj kunna tænkt mæ på nå stævna, hæst`n e bra nok ferr mæ!! så ein vakker dag ska æ kjøp mæ ein western hæst, så aill kain bli ferr nøyd men inte videre kain æ jo bevis at ein traver kain nå lik langt... næstn hehe..
ps... Æ e helt eni med dæ BIRRE, men går en traver på trav banen kalle æ dem varmblods/kaldblodsTRAVER, men e dæm omskolert te å utføre nå anna kalle æ dem barre varmblods eller kaldblods.. æ sei itj at æ har rætt, men æ gjør d no sånn..
Dalsrud_Gaard Postet - 01/04/2006 : 12:13:38
Birre: Du fant de riktige ordene:) Jeg skal ikke leke politi og arrestere deg ihvertfall.
Ina_R Postet - 30/03/2006 : 16:27:03
Birre: Endelig noen som klarer å sette ord på det ;) Er helt enig med deg!
nn Postet - 30/03/2006 : 14:31:41
Hei dere:-)

Jeg er en av de "utskjelte" her, som eier en varmblodstraver som jeg "rir" på. Varmblodstravere er en egen rase som er avlet for trav. I tillegg er de trent opp til at gallopp er fy - det får de ikke lov til.
Har traveren din gått løp, er den registrert, og der vil den ligge registrert bestandig, selv etter at den er "utmeldt" av travsystemet og ikke lenger går løp.

En omskolert traver kan bli en utmerket ridehest på lik linje med alle andre hester, men den er fortsatt en varmblodstraver av rase. Jeg synes dere er litt pirkete her. De fleste hesteraser er avlet til et formål fra starten av, det er avlet på spesifikke egenskaper på de ulike hesterasene. Uansett hva de er avlet frem til så kan ALLE hester bli en utmerket ridehest.
Får man ikke frem en god ridehest tør jeg påstå at man ikke har nok kunnskap eller evne til å klare det.

Arrester meg gjerne, men jeg mener nå det jeg mener uansett:-)
Kristine&Tassen Postet - 30/03/2006 : 10:17:41
Skal nok litt til før man får samme pris for en traver som en ridehest, og man ser helt klart forskjell, både på kroppsbygning og bevegelser.

Men man travere er flotte, og har bra potensiale innen ridesport. Selv om de er avlet til trav, betyr ikke det at de ikke kan noe annet ;) De må bare læres.
Horton & Renate Postet - 29/03/2006 : 23:24:33
Kopi av melding:
Og husk: ikke se begrensninger... samme hvordan rase. Man prøver alltid å nå sine mål. Samme om man ikke når målet, har man alltids lært noe på veien...


Hvor fant du mottoet mitt

Hilsen Renate med "dressurtraver"
Dalsrud_Gaard Postet - 29/03/2006 : 23:18:27
kom egentlig helt ut av diskusjonen, men skitt dau...
Ma¨n ser nok en forskjell på en traver og en ridehest samme hva. jeg gir meg.
Ville bare at folk skal prøve å se annet enn begrensninger...
Man kan også nå langt med en hest av traver-rase. Man får like mye glede.
Ang prisnivået kommer det helt ann på hestene som blir solgt. Men en traver kan være verdt like mye...
Dalsrud_Gaard Postet - 29/03/2006 : 23:13:48
Dette er bla. fordi det er billige hester, og foreldre som ikke har råd/vet bedre... ?
Ikke vet bedre...
Jeg er ikke verdens største traver-fan, har ei hoppe selv som går lavt dressur for øyeblikket.
Men det jeg mente med mitt innlegg litt tidliger her, er at hest er hest. Rett å slett.
Jeg sier ikke at en traver er en OL-hest eller at norsk varmblods ridehest blir å se på travbanen.
Det hadde egentlig vært bedre om ingen rakket ned på andre sine hester, pris eller rase.
Hva andre har råd til, driter jeg ganske mye i. Har hatt mange hester, opptil 4 samtidig. Ville heller hatt de 4 jeg hadde enn en til flere hundre tusen. For jeg har lært så utrolig mye av de jeg har hatt og har. Jeg har ridd flinke sprang og dressurhester. Men hvor mye lærer man av en hest som gjør ting automatisk. Ikke at alle hester er sånn, men mange av de jeg har sittet på.
Prisen på en hest skal ikke telles med mynt og papir, men hvordan liv du har med akkurat den hesten du har, ved siden av deg.
For driver du med hest, samme hva rase, burde du se på hva du har, og tenke på hva som mange andre ikke har. Du har gleden av et fabelaktig dyr, som gir deg mye. Ubegrenset kjærlighet er det jeg setter størst pris på. Vennskapet og tilliten du får.
Det er stort i mine øyne. ikke hvor mye hesten kostet eller hvordan rase.

Og husk: ikke se begrensninger... samme hvordan rase. Man prøver alltid å nå sine mål. Samme om man ikke når målet, har man alltids lært noe på veien...

LYKKE TIL ALLE SAMMEN:)

cemor Postet - 29/03/2006 : 10:09:52
Hmm, dette er en artig diskusjon!

Vil først si at travere sikkert er kjempefine hobbyhester, men IKKE bland de bort i ridehester! Det er stoooor forskjell. -Både i utseende og gemytt! (Har drevet med begge deler, så jeg vet litt om hva jeg snakker om!)
Selv om enkeltindivider kan gjøre det bra på konkurransebanen. (Kan jo nevne Kark Jr. som herjet dressurbanen på 90-tallet, (kaldblods), Jappeloup de Luze som har vunnet OL (Hoppning, og han var blanding av traver/fullblods) ) er ikke de beregnet på ridning. Det er mange ulykker med "avdankede" travere og unge jenter! -Dette er bla. fordi det er billige hester, og foreldre som ikke har råd/vet bedre...

Så derfor; -Hold traverne LANGT unna betegnelsen RIDEHEST!

Tråkker nok noen på tærne nå, men det får stå sin prøve!
Opal Postet - 29/03/2006 : 09:55:34
Kopi av melding:
Jeg blir litt forundret over alt som har blitt skrevet i denne debatten.
Hadde du kunnet sett forskjell på en norsk varmblods ridhest eller en norsk varmblodstraver, om de hadde blirr trent likt fra føll av. Det tror jeg ikke. For da blir det ikke mye forskjell.

Opprinnelig postet av Røkaas



Man skal jo ikke være noe geni på hesteanatomi for å se forskjell i kroppsbygning på en traver og en ridehest (NV/DV ..) for denne forskjellen er absolutt tilstede. Og nettopp disse anatomiske forskjellene gjør at hhv traveren og ridehesten har sine fordeler innen de grener de er avlet for å delta i (at alle ikke gjør det like bra er en annen sak).

Prismessig vil man nok aldri få det samme for en traver solgt som ridehest som for en varmblods ridehest (DV/NV osv) og at traveren er like brukelig som den varmblodige ridehesten er vel en sannhet med visse modifikasjoner. (Tenker her i retning konkurranser dressur osv - på hobbynivå er det nok "ett fett" for mange)

At en traver har like stor bruksverdi og gir eier/rytter like stor glede som en NV/DV er jeg overhodet ikke i tvil om.
Lopke Postet - 29/03/2006 : 09:27:01
Kopi av melding:
Hun ville nok bli solgt på samme nivå som andre ridhester etter hva hun kan og stamme.
Det er noen her som har skrevet veldig nedlatende om traveren som en rase.
Hadde du kunnet sett forskjell på en norsk varmblods ridhest eller en norsk varmblodstraver, om de hadde blirr trent likt fra føll av. Det tror jeg ikke. For da blir det ikke mye forskjell.
Opprinnelig postet av Røkaas



Jeg hadde ikke betalt like mye for en varmblodstraver som en varmblods ridehest!!

Og er ikke traveren mye lengere i ryggen??
TORHILD Postet - 29/03/2006 : 01:42:08
Kopi av melding:
Hadde du kunnet sett forskjell på en norsk varmblods ridhest eller en norsk varmblodstraver, om de hadde blirr trent likt fra føll av. Det tror jeg ikke. For da blir det ikke mye forskjell.
Opprinnelig postet av Røkaas



På stallen vår har vi en fjording/varmblodstraver-blanding og en Norsk Varmblods ridehest/varmblodstraver-blanding, og tro det eller ei; begge disse hestene får travergange i galloppen av og til! Og det selv om de aldri er travtrent en dag!!! Så jeg må nok si meg litt uenig med deg. Varmblodstraverne har de utpregede stegene i seg i større/mindre grad pr gener, ikke bare pr trening mener jeg....
Dalsrud_Gaard Postet - 29/03/2006 : 00:00:41
Jeg blir litt forundret over alt som har blitt skrevet i denne debatten.
Jeg har selv en varmblodshoppe av rasen Amerikans Varmblods TRAVER.
Hun blir brukt som ridehest. Jeg sier ikke Norsk Varmblods Ridehest.
Men hun er en ridehest. Om jeg skal selge henne (noe jeg ikke skal) ville jeg skrevet at hun har traverstamme,men er en ridehest. Hun ville nok bli solgt på samme nivå som andre ridhester etter hva hun kan og stamme.
Det er noen her som har skrevet veldig nedlatende om traveren som en rase.
Hadde du kunnet sett forskjell på en norsk varmblods ridhest eller en norsk varmblodstraver, om de hadde blirr trent likt fra føll av. Det tror jeg ikke. For da blir det ikke mye forskjell. Kommer selvfølgelig an på avstammning og høyde. Men dette er som regel ikke betydelig. Varmblodstraver som rase er like brukelig til alt en norsk varmblodsridhester. Har de gått på banen er det en annenting. Da er beinproblemer til tider et stort problem. (merk til tider)
Har du ikke vært borti travere, burde mann ikke si så mye.

Når man selger en traver (av rase) som ikke er gått på banen, blir det ikke samme vilkår for salg, og jeg syntes det er helt greit å annonsere de under varmblods (så sant det ikke er kategori for traver) men selger skal være ærlig under salg. Skrive at det er traverstamme.

For alle de som har tarvere: Vær stolte. Trav er den største hestegrenen i Norge. Man tjener penger på sin hest, og den kan fø seg selv. Når du avler får du inntekt på føllet du har oppdrettet selv ved salg av det. Og du behøver ikke være rik for å kjøpe en. De er like gode brukshester som andre raser. Og de gir deg like mye glede samme hva du bruker de til. Du har en følgesvenn for livet. Og de er jo til å ri på disse hestene å.

Konklusjon: Dette er min mening. Jeg forstår alle andre synspunkter her inne.
Det er viktig å stå for det man mener. En varmblodstraver vil alltid være en varmblodstraver av rase. men du verden hvor fine de er å ri på.

Håper alle skjønner hva jeg mener:)

 Image Forum 2001 This page was generated in 0,55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.