hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Marerittets tilbakekomst!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Marerittets tilbakekomst!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 28/01/2006 :  00:34:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Når du sier knærne...er det patellaopphaking hun har?
Altså ay kneskålen låser seg?

Opprinnelig postet av Kurre

Jeg aner ikke for og si det rett ut!

Det er akkurat som hun knekker sammen. Vanskelig og forklare..

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Har hatt hest med patellaopphaking, og symptomene er ganske annerledes. Han knakk ikke sammen i bakparten, men greide ikke å flytte bakfoten framover. Patellaen låser foten i en "rett-ned-stilling", og hindrer hesten i å flytte foten fram for å ta et steg. Når han fikk opphaking ble han stygghalt der og da, og måtte rygges for å gå ut av lås.

Hesten er i dag operert, og adskillig bedre.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/01/2006 :  08:52:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Stemmer i med Anniken, dette er nok ikke Patella...
Jeg har vært med på at en hest utviklet lignende problemer da vi byttet hovslager, han ble plutselig skodd med en annen vinkel (og i grunnen mye dårligere, men ikke min hest, hjalp ikke så masse samme hva jeg sa). Da han endelig ble skodd tilbake til det som var normalen for han så sluttet han å "miste bakparten".

Nå kan det hende jeg har misforstått hvordan Rosita mister bakparten her, for med omtalte hest skjedde det bare om han skrittet eller travet i en noe "vimsete form", når han jobbet ordentlig (så ordentlig som han kunne, dvs unghestform sånn ca) var problemet mye mindre. Videre var følelsen for meg som satt oppå bare at han "snublet" med bakbeina.

Syns du skal overkomme skrekken din for å ringe til folk akkurat nå Kristine og ringe til denne veterinæren som kanskje kan hjelpe deg!! Husk at det også er lettere for vedkommende veterinær å forklare på telefon, da kan h*n spørre om det som er uklart i forklaringen din osv.

Så et lite spm herfra: hvordan kan kortisonsprøyter "stramme opp" en sene? Noen som vet?
Jeg trodde nemlig bare kortison var smertedempende.

mvh
Guro
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  10:35:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke så mye jeg kan si om saken, men jeg håper uansett det går bra, og at dere får hjelp.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  11:11:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Så et lite spm herfra: hvordan kan kortisonsprøyter "stramme opp" en sene? Noen som vet?
Jeg trodde nemlig bare kortison var smertedempende.
Opprinnelig postet av Guro

Lurte også på det samme...

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  11:47:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med Shivering eller andre former for nervelidelser?
Hesten kan da få skjelving og andre former for ufrivillige bevegelser eller svikt..

Ryggskade?

Redigert av - Kine og Tassen den 28/01/2006 11:50:55 Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 28/01/2006 :  12:31:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Jeg og var inne på tanken med shivering, men en hest på skolen her som jeg rir endel har det, og han er bare stiv i bakparten. Det løsner også etter å ha ridd en stund, men på boksen er han stiv og fæl å flytte på.

Nå har jeg lest litt på den gamle tråden om dette emne, og der ble det jo sagt at kneskåla var for stor til kula? Nå kan ikke jeg skjønne det helt da, siden hestens kne ikke er et typisk kuleledd.. Jeg studerer anatomi og fysiologi på hest dette semesteret, og bøkene mine stemmer ikke helt med diagnosen. Leddet mellom femur og tibia er mer et hengselledd med antydninger mot kuleledd, og er ikke designet for å kunne gi spesielt utslag i retning ut fra kroppen.

Om leddelene ikke passer helt sammen er dette en anatomisk feil hos Rosita som det er vanskelig å gjøre noe med, bein forandrer seg fort, men det er vanskelig å kotrollere beinvekst. I verste fall vil jeg tro du kan få en gradvis forkalkning av leddet som følge av stress og påkjenninger.

Leddet styres av ligamenter og sener, men disse kan trenes. Det jeg gjorde med patellahesten min var å ri masse oppoverbakker, i kupert terreng og mye styrking av bakparten. Dette holdt det i sjakk i flere år, og han fikk ingen opphakinger så lenge han ble holdt i form. Vil tro at riktig trening kan holde dette også nogenlunde på plass.

Ellers er jeg enig med de andre her som foreslår at du bare er nødt til å ringe en veterinær med peiling. Få dem til å røntge leddet, ta henne med på Leangen og få en skikkelig undersøkelse. Stiller meg samme spørsmål som Guro og Natalie ang kortison, kan ikke skjønne hvordan det skal kunne virke på sena på den måten. Kortison er noe man sprøyter i et ledd for å ta bort smerte og hjelpe leddet å hele seg selv.

Lykke til!

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 28/01/2006 :  12:45:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bør nok ringe til en vetrinær ja. Men hvilken?
Men problemet er jo at jeg må få vetriæren hit. Får vi har ikke bil som kan dra hestehengeren. Og har heller ingen hestehenger som er så god på snøføre og is=/

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 28/01/2006 :  13:03:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Om du har hørt mye rart om veterinærene på Leangen, ring dem likevel! Det er en grunn til at de jobber der, de er flinke på hest! De behandler hester verdt flere hundre tusen, tviler på at eierne av de hestene hadde latt dem holde på dersom de ikke var flinke.

Ellers kan jeg også anbefale et par veterinærer på Orkdal Travpark, Einar Kristiansen og Kristian (tror det var fornavnet?) Foss. Han Foss er iallfall veldig flink på hestebein. Kan også anbefale å ringe Kristin Brekken på Melhus Dyreklinikk, meget dyktig dame på hest.

Hadde jeg vært deg hadde jeg fått tak i henger og bil, det går an, man må bare spørre litt rundt, og kanskje betale litt. Umulig nekter jeg å tro det er.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 28/01/2006 :  13:41:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
pluss sjåfør..

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/01/2006 :  13:48:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette minner om pathella, men det er to diagnoser av den.
Den ene er total opphakning den andre kalles Pathella Cathing.
Det høres ut som sistnevnte, og en vettu veterinær vil kjapt kunne konstantere det.
Om hesten din ikke har vært ridd/trent så jevnt som du kanskje pleier sommerstid/høst,kan det ha en sammenheng med at det kommer tilbake nå.

De karakteristiske symptomene på Pathella Cathing:
Jeg har hatt en hest med dette så jeg kjennetegner det nå godt selv, for symptomene er veldig karakteristiske og enkle å sette diagnosen på.
Men mange har dette på sine hester men er ikke klar over det fordi man ikke har vært borti det før. Det er jo ikke så rart.
Veterinæren min (da hadde jeg Svein Bakke) så det på 10 sek.kun ved å leie hesten i en liten volte i skritt.

En hest med Pathella Cathing vil ha problemer med å bevege kneskåla opp og ned av hvileflaten når den må bøye beinet.
Det vil si at bakbeina ikke kan bøyes særlig og hesten fører seg stivt fremover med tåa av og til slepende bortover bakken.
Dette skjer ofte i to tempoer, hvor bakbenet stopper et kort øyeblikk når den skal gå/r frem.
Ved vending på liten volte vil det ytterste bakbeinet ofte svinges i en stor bue. Likeså har de angripne bakbeina en tilbøyelighet til å bli ført inn imellom forbeina og lande innvendig for forbeinet på samme side.

Hvordan kan det bli borte?
Som regel vokser de det av seg eller blir borte om hesten får gå på beite/luftegård hvor det er kupert terreng.
Man kan også trene det bort (slik jeg gjorde),ved å ri hesten samlet på litt tungt underlag, slik at den må bruke bakparten og tråkke bakbeina godt innunder seg.
Red også mye galoppfatninger (galopperte kun 2-4 steg og så ny fatning) da det er en flott øvelse for å få de til å "sette seg".
Jeg red også mye opp/nedoverbakker hvor jeg "tvang" hesten til å bremse/bære seg selv istedet for å bare "slentre" nedover med svai rygg og korte steg.
Dette ble jeg anbefalt av veterinær,og det funket-hesten ble kvitt det på ca. 3 måneder.

Sån generelt
Pathella Cathing er et resultat av at hesten trolig har gått på for flatt beite/luftegård eller arvelig svakhet, vokst for hurtig som unghest og bevegd seg for lite- eller er ridd for ensidig uten å bruke bakparten nok.

Kneskåla har 3 leddbånd hvorav det innerste ofte da blir for stramt og ved opphakning, "hekter" seg fast i kneskål-leddets hvileflate.
Men når det ikke er opphaking (men "Cathing") kan man også ta hesten til dyrlegen å kutte av det innvendige knebåndet akkurat som de noen ganger gjør ved total opphakning.

-Nå vet ikke jeg med sikkerhet Kristine at det er dette din hest har,og ikke har jeg sett den bevege seg heller.
Men her har du ihvertfall noen tips som du kan gå etter,og kanskje du ser det selv også.

OBS! Om du røntger hesten vil ikke disse forandringene i leddet synes klart på bildene.
Veterinærene stiller enklere diagnosen ved en kjapp mønstring.
(Derfor synes jeg det er litt rart det ikke er diagnosert,men som sagt kan det jo være noe annet selvfølgelig..).

Om man kan utelukke Pathella Cathing bør du få tatt en blodprøve av hesten å røntge den.

Håper dette var til litt hjelp.

Redigert av - xxxx den 28/01/2006 14:05:00 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 28/01/2006 :  14:43:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar Nancy!
Det mindte meg om det du beskrev der, Pathella Cathing. Men er ikke 100% sikker.
Jeg tror jeg aller først skal få skodd henne på nytt rett og slett.

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  18:10:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
tror vi gikk litt forbi hverandre. men det har nå ikke noe å si, så jeg hopper over en lang forklaring
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 28/01/2006 :  18:17:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
tror vi gikk litt forbi hverandre. men det har nå ikke noe å si, så jeg hopper over en lang forklaring

Opprinnelig postet av lucky june

Hva?

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  18:27:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
hadde jeg først kjøpt hesten så hadde jeg nok ikke solgt den jeg heller.
gjør det beste ut av det:)

Opprinnelig postet av lucky june

Øøh.. Ingen som har sagt det..

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

sikter til dette+innlegg før. men bare glem det har ikke noe betydning.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 28/01/2006 :  20:36:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kortison, meg bekjent har ingenting med oppstramming av sener men er leddveske som blir sprøytet inn når det er lite mellom leddene."Smøring" av leddene Hanekam er en annen smøreveske Dette er vel velkjent i travmiljøet for mange?

Kunne kanskje ha trengt en dose selv i kneet...

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.