hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - halt hest og utegang
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 halt hest og utegang
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  16:28:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei..
hesten min er nå skadet og er blitt halt, og har derfor stått inne,siden benet skulle ha ro...
men han kjeder seg på boksen og vil sikkert være ute...
hvordan har dere gjort det når hesten har vært halt og med tanke på utegang?

han er mye bedre nå enn siden dagen han skadet seg, men vil jo ikke at skaden skal bli verre pga han eventuelt blir spirrevipp av å ha stått, og begynner å herje som en gal.

jeg lar han ikke stå ute for en hver pris...

nei dette ble litt rart, men håper jeg kan få høre hvordan dere har gjort når hesten deres var halt...

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  16:48:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Eikdokka har akkurat vært skadet og skulle ikke gjøre annet enn å stå helt iro.
Hun fikk gå ute i paddock alene, dette fungerte bra.

Springer han alene i paddock også?
Ellers kan du jo gå turer med han, da har du kontroll på at han ikke finner på noe tull

Therese
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  16:52:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
er nemlig det han gjør..han står til vanlig alene, og han kan hoppe og tulle nå som han har stått noen dager...jeg trodde han ville stå i ro som han egentlig gjør til vanlig, men jeg snudde bare ryggen til han noen sekunder...og da var det gjort...så det gjør jeg ikke mer...men leie han litt skulle vel fungere...
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 26/01/2006 :  20:55:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du mulighet til å inskrumpe gjerdet slik at det ikke ER plass til å herje? På størrelse med en boks e.l.? Hovedsaken er vel at han får stå ute i frisk luft og følge med på ting og tang men samtidig ikke herje
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  21:05:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Da gamlehesten min ble halt, avgrenset vi gjerdet slik at hun ikke kunne løpe, bare traske rundt. Hun måtte gå alene, men storkoste seg.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 26/01/2006 :  21:07:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ring dyrlegen og spør:) Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  21:16:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
tenkte på gjerde inn paddocken...og det er ikke så dumt...

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 26/01/2006 :  21:33:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men er det ikke såpass kaldt at du kan få problemer med og dele av? Du får ikke til og tre ned pålene om det er det du har på tankene..

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  21:46:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
ikke det jeg har i tankene nei...;)
skjøte med en strømtråd, og så dele av paddocken...
sikkert litt upopulært egentlig siden flere hester deler paddock...men skal få til noe for gampen på et vis...

kan jo lissom ikke binde han til en kobbel som man kan med hunder...

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  00:44:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg fikk beskjed av veterinær å ha pånnis mest mulig ute da han var halt. Da stod han sammens med en annen hest og styra og herja som de vanligvis gjør. Gjorde iallefall ikke Cisco værre. Men det kommer vel litt an på hvor mye halt og hvor haltheten sitter vil jeg tro. Hvorfor ikke høre med veterinær? Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  01:53:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når gamlehesten min skadet seg og ble veldig halt, fikk jeg beskjed om å ha henne inne. Men jeg syntes hun skulle få komme ut litt, så stalleieren ordnet slik at hun fikk en veldig liten luftegård, så hun ikke kunne finne på så mye sprell, og så satt han i en campingstol med aviser og kaffe på termos, og fulgte med på henne. Kanskje ikke alle har mulighet til det, men stalleieren min var en kjernekar!
-Madeira- Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  02:38:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Å snurpe inn er en god ide. Lar en 3x3 inngjerding inne i paddocken (evnt utenfor, men da har du risiko med at hesten kommer lettere ut. Vet om hester som har dratt med seg hele gjerdet da).

En annen ting, dersom du har tilgang på en allerede nokså liten paddock, er å legge ut endel ting i paddocken, som gjør at hesten ikke vil løpe der. Sett f.eks. opp et hinder eller legg ut litt store og kraftige stokker (må være endel større og kraftigere enn vanlige travbommer) inntil gjerdet. Så blir det litt mer plass å vandre på, samtidig som det blir komplisert og (forhåpentligvis) uaktuelt for hesten å løpe rundt.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  16:18:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
tok sjangsen på å slippe han ut i dag,siden han løp så fælt i går..
og det gikk kjempe bra..trodde han ville bli verre etter i går, menblir bare bedre og bedre for hver dag...
eneste kan gjorde var å rulle seg og spise opp stolpene...

men tusen takk for alle innslag så langt

Gå til toppen av siden

Linn+Attila

» VIP

Skrevet - 03/02/2006 :  11:32:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg slapp Shaker ut på beitet og leide ham en halvtime i skritt hver dag etter hane-kam sprøyta i kodeleddet, så ble han ikke frisk. Når jeg lot ham stå inne hele døgnet og leide ham en halvtime hver dag, så ble han frisk. Men det varierer jo på hva og hvem det er. Shaker løpte mye. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 10/02/2006 :  23:06:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

En annen ting, dersom du har tilgang på en allerede nokså liten paddock, er å legge ut endel ting i paddocken, som gjør at hesten ikke vil løpe der. Sett f.eks. opp et hinder eller legg ut litt store og kraftige stokker (må være endel større og kraftigere enn vanlige travbommer) inntil gjerdet. Så blir det litt mer plass å vandre på, samtidig som det blir komplisert og (forhåpentligvis) uaktuelt for hesten å løpe rundt.
Opprinnelig postet av spoff

Dette ville jeg være litt forsiktig med. Noen hester, feks. min, ville sannsynligvis løpe allikevel, og da kan det skje mye rart med ting liggende rundt om kring.

Hos oss har vi et par sykepaddocker som er ca like store som litt stor inneboks. De er ganske nær stallen, så vi pleier å sette ut hester der så snart de er friske nok til å gå 20 meter. Det er de vanligvis nesten alltid.

En annen ting som hjelper på fantasifulle hester, er å fore dem med høy ofte. Hester som står, og som derfor ikke får noe særlig kraftfor, kan nærmest få ubegrenset med høy.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.24 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.