hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Syntetsal og vann!?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Syntetsal og vann!?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mi

» VIP

Skrevet - 17/07/2003 :  21:15:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Har kjøpt syntetsal, og lurer på om det kan ta noe skade av vann?!
Noen erfaringer?

Mezzy

Skrevet - 17/07/2003 :  23:50:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
På rideskolen der jeg brukte å ri før var det en del hester som hadde syntetsaler. Når vi skulle vaske disse, brukte vi bare å ta vannslangen og spyle de skikkelig (når det var lenge til neste gang de skulle brukes selvfølgelig) og de salene tok ikke noe skade av det så vidt jeg vet

- Mezzy -
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2003 :  00:07:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke syntetsaler har vondt av litt vann. Pass bare på at du tørker salen et sted det er tørt. Blir vel samme prinsipp som med tørking av vanlige klær. Er det for rått kan det oppstå råte i klærne, og med en sal som tørker ennå saktere enn vanlige klesplagg så er det ekstra viktig at ikke tørkeprosessen tar så lang tid at det oppstår råte. Tørt og forholdsvis varmt sted er nok stedet salen bør tørkes.

Til vasking av endel syntetsaler finnes det også eget vaskemiddel. Om dette er bedre enn rent vann vet jeg ikke, men en kan jo forhøre seg i en hestebutikk om hvilken effekt slikt vaskemiddel har.

Ellers bør du vel neppe vaske salen ved å nesten dyppe den i en balje med vann.. Da tar det år og dag før den tørker, og våt syntetsal er neppe det beste å ri i. Ser det ut som man har tissa i buksa etter hver ridetur også

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Mi

» VIP

Skrevet - 18/07/2003 :  11:00:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe...Takk for svar dere! =) Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 18/07/2003 :  13:57:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
hei,
jeg har hatt syntetsal i 2 år nå (gikk over til lærsal nå).
man skal helst ikke spyle en slik sal med vann da de som salen er foret med ikke tåler for mye vann. det tar lang tid før salen tørker, og det kan råtne. man skal kun fukte en svamp og pusse med såpe som er laget til de salene.
men det tar ikke skade om den blir litt bløt fordi du har ridd i regnvær, bare du lar den tørke godt etterpå (ikke ta på saltrekke eller no)

Gå til toppen av siden

Mezzy

Skrevet - 18/07/2003 :  15:59:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
jaja, men på rideskolen her fikk vi beskjed om å spyle salene (både eieren av ridesenteret OG ridelæreren gjør det sånn)
Og som sagt, de salene tok aldri skade av det. Men så vasket vi de jo sånn kun på varme, tørre dager, så salene tørket relativt fort.
Aner ikke hvordan de vasket salene resten av året. Men uansett...

- Mezzy -
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.