hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ny hest = alltid problmer?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Ny hest = alltid problmer?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ishwanvile

Norway

Skrevet - 17/07/2003 :  17:40:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Iallefall... vi fikk vår nye hest på søndag (13.juli). Han slo seg til ro nokså fort, men vi har fått et lite problem. Han har ikke respekt for strømtråd. Han hopper rett og slett ut (selv om gjerdet er på 1,10 minst). Han har ikke vært vant til strømtråd før han kom til Norge for 1 1/2 uke siden, men han hoppet ikke ut i begynnelsen. Der han var før sto de kun i tregjerder. Dette var ikke noe problem. Nå har ikke jeg mulighet eller noe lyst til å sette opp tregjerder. Jeg vil at han skal ha respekt for den "sperre" som er.

Så noen gode tips for at han skal slutte med å hoppe ut??

Ellers har han også stukket/slitt seg da vi har leid han da han har blitt usikker på noe. Dette liker jeg ikke noe særlig da løs hest kan være til skade for seg selv og andre. Han har aldri løpt langt og alltid kommet tilbake for der er jo den andre hesten.

Sukk..det er sjeldent det er morsomt med nye hester..hehe. Liker dem da de har vært hos meg en stund jeg..slipper alle startproblemene.

Hurricane
» VIP

Skrevet - 17/07/2003 :  19:36:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei du!!

Nye hester er baade spennende og krevende!!

Naar det gjelder liten respekt for stomgjerdet, har jeg en mulig loesning. Fungerte godt paa min hest, men dette maa du ALDRI jeg gjentar ALDRI gjoere paa en hest du har en mistanke om at kan ha blitt skremt og derfor loeper gjenno/ hopper over gjerdet.
Sett hesten ut med grime med metallring under til feste av leietau.
Folg noye med paa hesten, saa fort du ser den hopper over/ loeper i gjennom, faar du noen til aa slaa av stroemmen paa gjerdet, du fanger hesten inn, trer stromtraaden gjennom grima og setter paa stroemmen ett oyeblikk. Da faa hesten seg et stoet. Min erfaring er at du gjoer dette et par ganger ogsaa gir de seg med det. Men som sagt er hesten redd er ikkedette veien aa gaa. Pass ellers paa at hesten har litt hoy i paddocken og selvfoelgelig vann. Pr;v en flaske med litt kraftfor oppi som den kan leke med. da er den iallefall sysselsatt. Du kan ogsaa proeve Jolly ball o.l

Haaper dette var noe til hjelp!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2003 :  19:44:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Står hesten alene eller sammen med andre hester? Hva er den vant med fra før? Står hesten alene eller nære hester den ikke kommer overens med (har lav rang) kan faktisk det være en grunn til at den rømmer. Eller kanskje den kjeder seg og føler seg ensom dersom den står alene? Var den slik på stallen den stod før? Stod den sammen andre hester eller alene der? Var det store eller små innhengninger?

Jeg kjenner til hester som har vært litt "vrange" som nye. Hoppet over gjerdet og slitt seg. Disse hestene sluttet med det etter en uke. Men uannsett er det greit å høre hvordan hesten har vært tidligere. Det finnes jo de hester som alltid sliter seg både når en leier og fra luftegård. Og det er såpass upraktisk at hvis hesten er sånn så er det kanskje en vurderingssak for å levere den tilbake. Det er en ting selger burde opplyse om. Har det ikke vært et problem tidligere er det uannsett greit at selger får vite det, slik at dere kan se ann kjøpet eventuelt. Kommer jo ann på hvordan salget har foregått også.. Ikke alltid like enkelt å levere tilbake en hest.

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Mi

» VIP

Skrevet - 17/07/2003 :  21:29:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kansje hesten trenger en kamerat om den står alene (som Spoff sier) ellers kan det jo være mangevis av grunner til at den stikker av. Prøv å høyne gjerdet enda mer, så hesten ikke en gang gidder å prøve... Sett deg på beitet å se om du finner ut av hva det er. =)
Noen startvansker er det alltid!
Gå til toppen av siden

Ishwanvile

Norway

Skrevet - 20/07/2003 :  22:26:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Nei, han står ikke alene og han står på beite allerede. Det er her han har hoppet ut. Hesten har vært vant til å stå på stooore beiter med plank, altså aldri sett strømtråd før, og han har ikke rømt.
Da han kom til Norge så hoppet han ut av strømgjerdet og fikk seg en skikkelig luser da han ikke klarte det helt. Det hjalp ikke.

Da jeg fikk han hoppet han ut en gang om dagen, men nå de siste 3 dagene, etter at han ble flyttet til et annet beite nærmere stallen, har han holdt seg innenfor gjerdet. Han virker som en helt ny hest.
Han har pr. idag ikke slitt seg noe mer enn de to første dagene heller, men nå har vi da ikke gitt han slike utfordringer som han har slitt seg under før.
Allikevel er han helt "ny" hest for meg. Han har fått et stygt sår i halen som vi da vasker og steller hver dag, klipper til og med i såret (skruv) og han bare STÅR og er helt rolig.

Virker som de værste startprobleme har gått over. Puh!

Ellers tror jeg den løsningen med å binde tråden igjennom metallringen - holder jeg meg unna. Tenk om han skvetter i gang og løper...helt gjerde etter seg. Nei takk!
Skal jeg "gi" han frivillig strøm tror jeg at jeg "dytter" tråden på han da han nærmer seg den... Ehm ja. Dårlig forklart, men jeg skal nå heller ikke gi han strøm heller. Iallefall ikke slik som dette har utartet seg!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2003 :  23:16:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ok. Høres ut som startvansker. Kanskje litt mye og stor for han å komme på nytt sted. Veldig greit hvis det er problemet, så får håpe det. La han stå nære stallen en stund til og når han føler seg trygg så går det sikkert bra å sette han på beitet lengre fra også. Mulig han har kommet bedre overens med de andre hestene også. Ikke alltid like lett å være ny i flokken og ikke ha fått sin rangplass ennå. Lykke til!

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 22/07/2003 :  20:07:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøv å lage en oxser av gjerdet dobbelt i bredden og høyden. Hopper han over det første får han ikke fart nok til å komme over det siste. Husk å ha det så høyt som mulig, med bred el-tråd. Gjerne tre eller flere rader i høyden.
Prøv å gi han en "karamel" like etter han er sluppet ut ved å leie han inn mot gjerdet, få noen til å hjelpe deg med det, en til å holde og en til å gi han strøm....
Disse metodene har stanset mange rømmlinger her gjenom tidene.
Lykke til.
Gå til toppen av siden

Ishwanvile

Norway

Skrevet - 24/07/2003 :  01:06:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen..

En liten oppdatering til dere fra oss. Her går det strålende og jeg er kjempefornøyd!! Han har ikke vært ute av beitet "ufrivillig" på mange dager og ikke noen form for sliting ellernoe. Fått mye mer tillit til oss og har til og med kunne gått rundt stallen alene i dag - det gikk ikke før!!

Nei, jeg visste det, det var bare startvansker. På det forrige beite var det himla mye skog (egentlig bare skog) og han har vært vant til å stå på åpne sletter og ikke i skog. Tror han rett og slett var kjemperedd skogen jeg og ikke ville være der inne. Iallefall...der han står nå skal han stå i ca 3 uker til så skal vi kanskje flytte dem til et annet beite...Håper dette går like bra som dette har gjort hittil

Ønsker iallefall ikke å gi han noe strøm iallefall. Det har han fått før (ikke av meg, men på det forrige stedet han sto) og han trenger det ikke nå. Prøver heller tillit før strøm jeg altså...
Snart kommer resten av hestene hjem fra beite og. *Gleder meg til å slippe alle sammen*

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.