hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vogner som er godkjent for løp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Vogner som er godkjent for løp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lillemille

Skrevet - 25/01/2006 :  00:06:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenkte jeg måtte spørre alle flinke folk her på forumet til råds om min neste investering; jeg har nemlig planer om å kjøpe en trenings-/løpsvogn til kaldblodsvallaken min, for nå skal vi for alvor i gang med seriøs trening her!

Det jeg lurte på var hvordan kan man vite om vognen er godkjent for bruk i løp? Er det f.eks noen egenskaper som diskvalifiserer en vogn fra å kunne brukes i løp?

Har forresten hørt at langvogn anbefales til kaldblodser - stemmer dette? Hva er i så fall for og imot argumentene?

Blir takknemlig for alle innspill om dette.

(P.S. Har nå fått ny stallplass - Jippi!)

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 25/01/2006 :  10:04:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener en sulky er godkjent så lenge det ikke er noen spisse ender ol. på den og at det er deksel på hjulene. Kjente merker er bla Custom, Joyride og Jerald mf.
Kjøper du en sulky i en utstyrforretning på en travbane, er den jo garantert godkjent.
Vær oppmerksom hvis du kjøper en gammel vogn med tredrag, dersom denne har stått ute med dragene opp i været i regnvær utenom kjøring, kan de råtne nede i festene og knekke.

Langvogn brukes som oftes på unghester og hester som kan/ har slått. På hester som har slått er det påbudt å kjøre med langvogn og sjekk, dette for kuskens egen sikkerhet.
Dersom du har en trygg hest vil jeg anbefale deg å kjøpe en vanlig sulky.
Gå til toppen av siden

Lillemille

Skrevet - 25/01/2006 :  14:45:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han har dessverre slått to ganger i trening (en annen som kjørte, ikke jeg) betyr det da at han MÅ kjøres i langvogn og med slagreim i løp, hvis jeg forstod forklaringen din riktig? Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  15:04:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Det er regler for utstyr og vogner på www.travsport.no
Grattis med stallplass;) Får nok min boks du!:)
Hør med Jan Erik, han vet alltid om noen vogner som er til salgs;) Han kjøpte seg forresten en brukt en i går.. Du får også låne vogner av han, både til trening og løp;) Skal kjøpe meg vogn i morgen jeg, mest sannsynlig.. :) (En brukt en då, vel og merke..) Så han kjører kanskje med sin nye vogn i løpet i morgen;)

Det er ikke størrelsen det kommer ann på...!
www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

extol

» VIP

Skrevet - 27/01/2006 :  00:08:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å bruke løpsvogn i trening vil jeg ikke anbefale. Pga komfort for kusken, og fordi de ikke akkurat tåler så mye med sine smale hjul. Om du da ikke kun skal trene i travbanen?

Treningsvogn i løp funker heller ikke, da en treningsvogn er tyngre og har bredere hjul uten beskyttelse.

Man MÅ ikke bruke langvogn på hester som har slått, men det kan jo være lurt da...Vet om flere hester som går med slagrem i modified.

Langvogn er best på galopplystne og/eller strie hester. En modified er balansert på en slik måte at den "dytter" hesten. Ingen fordel om den er usikker i travet. Og uansett hvor stri en hest er, klarer man ikke å dra en langvogn opp i hasene på den. Det kan man med modi (jaaaa, jeg har vært der og det var ikke kult )

Skal du kjøpe vogn, så kjøp en treningsvogn. Mange av de større amatørene har løpsvogn man kan få låne dersom en slik skal kjøre hesten i løp, og samme med trenerne selvsagt.
Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 27/01/2006 :  08:49:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke 100% sikker på dette med langvogn/slagreim når hesten har slått.
Men dersom det har skjedd på travbanen på en løpsdag er jeg ganske sikkert at eier får pålegg om å kjøre med sjekk, slagreim og langvogn. I hvertfall i de tilfeller der kusken blir skadet.
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 30/01/2006 :  14:47:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Har hesten slått i trening/løp osv. BRUK SLAGREIM!! Det er ikke noe nøle etter og viser bare at du er ansvaret ditt bevisst og tenker på sikkerheten. Langvogn er lurt å bruke om du har en stor hest med lange bevegelser. Jobber på Bjerke og sitter i lunsjen og ser hester i trening i banen hver dag og jammen meg hvor nære hestebena er kusken i en modi....er du usikker så kjøp heller en langvong og få litt avstand.

Skal til våren/sommeren kjøpe vogn til unghesten min om vi kommer til start og han får langvogn. Tar ikke sjansen på at bakbena skal skyte opp i sete til kusken.

Det er så mye fint å få i vogner nå om dagen så her er det bare prisen egentlig som avgjør.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 30/01/2006 :  15:15:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
På unghester er det vel ikke tvil om at langvogn er det beste, de kan jo være rimelig ustabile, så der kan det være greit å ha noe å gå på!
På en voksen hest som har slått, ville jeg uten tvil konstant ha kjørt med slagreim, på en unghest under innkjøring så er jo den under opplæring og kan bli "voksen" og legge dette av seg, så man kan kutte den ut senere. Det tryggeste med en hest som har slått er uansett å bruke salgreim!
Ang. risikoen for å få hestebeina opp i sulkyen, så er den der, men det finnes forskjellige høyder på sulkyene, så dersom du har en stor hest eller en som kaster beina langt bak, så er det bare å kjøpe en høyere sulky.
Custom vet jeg at markerer dennne høyere vognen med at det er en ekstra liten stang over sulkyhjulet.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 30/01/2006 :  16:16:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har en hest som slo før, den går med custom str. Large og slagreim!
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 30/01/2006 :  16:48:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Vi har en hingst som har slått/slår (Har ikke prøvd seg på lenge da, men man vet aldri) og den går med med en joyride og slagreim...
Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lillemille

Skrevet - 31/01/2006 :  00:49:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forstår at jeg ideelt sett bør kjøre 5-åringen min med langvogn og slagreim. Han har slått et par ganger i trening, og derfor bruker jeg alltid slagreim på han når vi er ute og kjører, så han får pent gå med det i løp også.

Virker som langvogn er et fornuftig alternativ, jeg har kun råd til å kjøpe en vogn, så må kunne bruke den samme i trening som i løp, så da får det bli en pent brukt langvogn til kaldblods-gutten!

Takker for alle innspill!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.