hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Èn kald fot?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Èn kald fot?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

-madeira-

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  23:25:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var i stallen og så til hesten. Han har det med å fylle, så er nøye med beina hans.. Til min forundring oppdaget jeg nå i kveld at han var iskald (!) på venstre framfot og hov. Han er aldri helt kald på beina, alltid litt varm, så dette syntes jeg virket veldig underlig. Han gikk pent på alle beina og det så ikke ut til at han hadde vondt. Hva i alle dager kan dette være?

-Madeira-

Kurre

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  09:09:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel,nå skal jo hester være kalde på bena...
Fylte han mindre i det benet enn det som er vanlig? Da kan du nok i så tilfelle heller ta det som en sunnhetstegn.
DET benet fungerte som det skulle idag.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 25/01/2006 :  09:50:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke helt enig i at hester skal være kalde på bena. De skal bare ikke være unormalt varme. Vi bandasjerer jo med det ene og det andre for å holde de varme og vi bruker liniment i litervis. Dette for å øke sirkulasjonen i bena, altså holde dem varme. Hester har problemer med sirkulasjon i bena (langt fra hjertet, skoing osv) derfor kan det ofte kjennes at hestene er iskalde på bena. Dette tar vi som et godt tegn, for de er da iallefall ikke for varme (som igjen kan være tegn på inflammasjon/overbelatning) Det optimale er at hester har normal kroppstemperatur på bena. Når en hest f.eks har ett kaldt ben, er det lite sirkulasjon i denne foten. Det kan komme fra en spent skulder eller lignende. Ikke farlig, men ugunstig over tid. Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  15:11:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar! Han fyller ikke i det hele tatt så lenge han står med varmebandasjer om natta, så han fylte ikke i noen av beina i går. De fleste hester jeg har ridd har pleid å være kald på beina, og varm på èn fot, hvis det er noe galt, halthet f.eks. Men her er det jo helt motsatt! Så jeg skjønner egentlig ikke så mye. Jeg snakka med ei på stallen i går, og hun mente at det kunne taes som et godt tegn; at han er bedre i den foten enn i de andre. Men jeg blir jo litt mistenksom..
-Madeira- Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 25/01/2006 :  21:38:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Madeira: Forstod du det jeg skrev? Hvis det kan ses som et godt tegn at den ene foten er kald (at da er det iallefall ikke noe galt med DEN foten), hva med de tre andre? Er de ikke friske de da eller? Hester skal ha normal kroppstemperatur på bena sine. Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  21:55:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo, jeg tror da at jeg forstod. Men jeg mener at det ikke er et godt tegn, at den ene foten er iskald, når han pleier å være passe varm.. (som hun på stallen sa). Jeg bare lurte på hva som kunne være galt med den kalde foten?
-Madeira- Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 26/01/2006 :  00:05:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan det være at bandasjen har vært for stram, slik at det har vært dårlig blodsirkulasjon?
Renate
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  00:07:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er ikke helt enig i at hester skal være kalde på bena. De skal bare ikke være unormalt varme. Vi bandasjerer jo med det ene og det andre for å holde de varme og vi bruker liniment i litervis. Dette for å øke sirkulasjonen i bena, altså holde dem varme. Hester har problemer med sirkulasjon i bena (langt fra hjertet, skoing osv) derfor kan det ofte kjennes at hestene er iskalde på bena. Dette tar vi som et godt tegn, for de er da iallefall ikke for varme (som igjen kan være tegn på inflammasjon/overbelatning) Det optimale er at hester har normal kroppstemperatur på bena. Når en hest f.eks har ett kaldt ben, er det lite sirkulasjon i denne foten. Det kan komme fra en spent skulder eller lignende. Ikke farlig, men ugunstig over tid.

Opprinnelig postet av mint

OOps!
Da har det jammen vært mye galt i ben og skuldre på hesta mine gjennom tidene.
Bortsett fra den gamle veddeløperen som hadde brut ned noen ganger da.
Han var stadig småvarm i begge forben.

Sånn "spøk" til side.
Et friskt hesteben er kaldt (dog ikke iskaldt,men helst under vanlig kroppstemperatur) tørt og rent. Dvs uten hevelser eller "mykt vev" rundt sener og ledd.
Og det brukes da vel så mye kjølegeleer,kjøleleire og spyling med kaldt vann for å holde tærne i orden som varmebandasjer og varmelinimenter.
Alt til sitt bruk og sin situasjon.

Er du usikker på om noe er galt,ta en tlf til veterinæren.
Alltid bedre å spørre en gang for mye enn en for lite.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  08:20:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Skodde hester er ofte kalde. Dette pga. nedsatt sirkulansjon. En uskodd hest med velfungerende høver har vanlig kroppstemperatur i beina sine. Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 26/01/2006 :  10:48:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Er ikke helt enig i at hester skal være kalde på bena. De skal bare ikke være unormalt varme. Vi bandasjerer jo med det ene og det andre for å holde de varme og vi bruker liniment i litervis. Dette for å øke sirkulasjonen i bena, altså holde dem varme. Hester har problemer med sirkulasjon i bena (langt fra hjertet, skoing osv) derfor kan det ofte kjennes at hestene er iskalde på bena. Dette tar vi som et godt tegn, for de er da iallefall ikke for varme (som igjen kan være tegn på inflammasjon/overbelatning) Det optimale er at hester har normal kroppstemperatur på bena. Når en hest f.eks har ett kaldt ben, er det lite sirkulasjon i denne foten. Det kan komme fra en spent skulder eller lignende. Ikke farlig, men ugunstig over tid.

OOps!
Da har det jammen vært mye galt i ben og skuldre på hesta mine gjennom tidene.
Bortsett fra den gamle veddeløperen som hadde brut ned noen ganger da.
Han var stadig småvarm i begge forben.

Sånn "spøk" til side.
Et friskt hesteben er kaldt (dog ikke iskaldt,men helst under vanlig kroppstemperatur) tørt og rent. Dvs uten hevelser eller "mykt vev" rundt sener og ledd.
Og det brukes da vel så mye kjølegeleer,kjøleleire og spyling med kaldt vann for å holde tærne i orden som varmebandasjer og varmelinimenter.
Alt til sitt bruk og sin situasjon.

Er du usikker på om noe er galt,ta en tlf til veterinæren.
Alltid bedre å spørre en gang for mye enn en for lite.

Opprinnelig postet av Kurre

Det har nok vært mye "galt" med hestene dine opp igjennom årene ja :) Sikkert ikke alvorlig, riktignok, men det er som sagt svært vanlig at hestene har nedsatt sirkulasjon i bena. Og spente skuldre er mye mer vanlig enn man kan tenke seg. Det tror jeg samtlige av våre hester har innimellom. Ja, hesteben skal være tørre, men det er absolutt ikke optimalt at de er kalde. Dette er kun en vanlig missoppfatning, fordi vi er så opptatt av at bena ikke skal være for varme. SELVFØLGELIG skal hesteben ha normal kroppstemperatur! Kan du gi meg en grunn til at hestene skal ha mindre sirkulasjon i bena enn resten av kroppen? Hva er det godt for? Trenger ikke bena like god sirkulasjon? Det er nettopp det de gjør, fordi vi belaster hestene våre en god del ved bruk (og ikke alltid riktig bruk, heller) og da trenger de all god sirkulasjon i bena som er mulig å få til. Derfor kjøper vi back on track, magneter, linimenter mm. Å kjøle ned bena brukes i sin tid det også, på skader (kun akutt) eller hvis det er fare for at hesten skal pådra seg overbelastning pga ekstrem hard bruk( og da etterfølges ofte kulden med varmebehandling nettopp for å øke sirkulasjoen).

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  11:55:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skodde hester er ofte kalde. Dette pga. nedsatt sirkulansjon. En uskodd hest med velfungerende høver har vanlig kroppstemperatur i beina sine.

Opprinnelig postet av Fröya

det var da bra.. begynte jo litt å lure nå. Lopke har nemlig normal temp på hovene og.. det er ikke varme men fint lunkne å holde på. Bruker ikke sko!
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  15:33:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Trenger ikke bena like god sirkulasjon?

Høvene er faktisk svært viktige når det gjelder blodsirkulasjonen. De fungerer som "hjelpepumper" for hjertet. Som veterinæren her pleier å si: En hest har 5 hjerter. Derfor er en hov med god sirkulasjon like varm som resten av hesten. Når jeg tar på høvene til hestene mine, kjennes de "lunkne" ut. Men er den ene varmere enn normalt, er det et tegn på at noe er galt.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.