hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vanskelig å ri
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Vanskelig å ri
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Joystick

» VIP

Skrevet - 24/01/2006 :  19:12:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hei
Jeg har en Varmblodshoppe som er veldig vanskelig å ri. Hun går av og til bra andre ganger ikke. Når noen går på siden av henne så går det bra. Problemet er det at hun altid skal løpe, så hadde hun lite rygg muskler som jeg trener på nå. Hun prøver aldrig å kaste av noen men av og til blir det ubehagelig å ri!! Hun er kjempe snill og alt men ridningen er et problem. Jeg har trent henne siden april, og det er fremskritt. Men så var hun på bedeking i sommer og etter hun kom tilbake hadde hun blit like ille som hun var da hun kom. Det går bedre igjen nå, men hun er ikke slik hun var før hun dro i sommer.(hun er ikke drektig, de fikk ikke til og bedeke henne). De som eier henne sier at hun har blit trent på den måtten at hun har løpt til hun ikke har klart mer. Kan dette ha noe med det og gjøre? Jeg er fryktelig gla i henne selv om hun er vanskelig og ri å jeg vil ikke gi henne tilbake. Da må hun stå ute hele natta resten av vinteren, og hun er trosalt en varmblods. Håper dere har noen råd... Trenger det. Jeg vil jo gjerne kunne ri henne orntlig. Trenger råd=)

lucky june

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  20:09:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
høres ut som om hun mangler muskler. ikke så rart hvis du ikke har trent henne lenger enn siden april+ opphold pga bedekning. jeg ville brukt tid på å bygge opp muskler samtidig som jeg ville fått henne myk og smidig. skritte masse på lange tøyler i skogen, ri volter, tømmekjøre osv.
å bygge opp en hest tar lang tid! å det er ikke mulig å ri en hest "ordentlig" før den er sterk nok til det. ellers vil jeg nok anbefale en instruktør som kan hjelpe deg.
lykke til:)

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  22:18:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å trene en hest til den "stuper" er aldri noe lurt, så grunntreningen på henne er nok rett og slett elendig! Det vil nok ta veldig lang tid å bygge henne opp igjen, og gjerne ved andre aktiviteter enn ridning. Som lucky june sier er tømmekjøring bra, og også leieturer i skog og ulent terreng. Det er viktig at treningen er variert og legges opp etter hestens form, ta tid og legg opp en forplan som dekker hestens behov.

Om du har hjelp i nærheten, så ta gjerne den personen godt i bruk! Er lettere for en som kjenner deg eller hesten å legge opp en treningsplan som både er rettferdig og rett for denne hesten.

Hege Gå til toppen av siden

Joystick

» VIP

Skrevet - 25/01/2006 :  18:29:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg longsjere henne veldig mye jeg har aldrig prøvd å tømmerkjøre før. Men jeg leier henne mye på tur å her er det jo bare ulent:P hehe
Jeg rir som regel bare skrit for ingen har kontroll på henne i trav og galopp:( Men jeg kjenner en jente som har tømmerkjørt mye jeg kan jo spøre henne=)
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  11:52:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Vil ikke anbefale å longere hesten for mye heller. Det er for ensidig og tungt for hesten i lengden. Særlig en hest som ikke er sterk nok enda.

Forslaget til eierene om å ri hesten til hun ikke orker mer, er absolutt IKKE noe godt forslag! Det eneste du oppnår med dette, er en sliten, og i verste fall ødelagt og sprengt hest til slutt..

Dersom du skal ri, bør du heller bytte ut mye løping til hesten blir sliten, til å ri hesten i litt terreng og bakker. Men alt med sin måte selvfølgelig. Du bør også begrense mengden, ikke ri hver dag, og kutt ned til under en halvtime per gang. Det er viktig at du ikke kjører på for fullt, hesten kan også bli stiv og støl slik som oss mennesker, dersom den blir brukt hardt og ikke er trent for den slags ridning.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  12:44:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det høres rett og slett ut som om hesten ikke på langt nær er innridd, eller svært dårlig grunnlært. Høres ut som om den mangler en god dose lydighetstrening. Jeg tror problemet ligger akuratt der, og det er ut fra dette man bør gripe situasjonen.

Og et godt utsagn:
Erfarne ryttere lærer urutinerte hester, og erfarne hester lærer urutinerte ryttere.

Høres ut som om det er en konflink her. Både med hensyn på eier og de som generelt omgås hesten.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 26/01/2006 12:47:49 Gå til toppen av siden

Joystick

» VIP

Skrevet - 27/01/2006 :  11:45:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja hesten et 17 år.. Hun har blitt trent sån hele livet. Som jeg synes er kjempe synd. For hun er en snill hest ellers. Jeg rir ikke så ofte på henne jeg leier og longsjerer mest=) Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  20:51:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
hadde det vært hesten min og hun hadde bllitt trent så dårlig ville jeg pensjonert henne. misforstå meg rett, jeg ville ikke latt vær å trene henne el noe, men ville lagt lista omtrent nedpå bakken... trent sånn hele sitt liv? vet ikke noe å si utenom at det er skremmende hvor korttenkte folk an være
Gå til toppen av siden

Joystick

» VIP

Skrevet - 01/02/2006 :  18:51:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig... Jeg er iritert pågrunn av hvordan hun har blitt trent... Hun er jo en kjempe snill hest, jeg red i dag... det gikk fakktis ganske bra...=) hun begynner å lære seg å gå og ikke løpe=) Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  19:16:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
supert:) lykke til!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.