hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dette hører nok hjemme et annet sted
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Dette hører nok hjemme et annet sted
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

heidi2

Skrevet - 05/08/2003 :  01:29:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener ikke at magemusklene ene og alene skal løfte ryggen til hesten,men at de skal støtte ryggen. Jeg uttrykte meg nok litt uklart, og beklager det. Tror egentlig vi er ganske enige. Og jeg er helt enig med det du sier at under samling brukes magemusklene mer. Som jeg prøvde å forklare i mitt tidligere innlegg er det hovedsaklig musklene som ligger under lumbar vertebrae som runder ryggen. Men magemusklene spiller en stor rolle for å støtte ryggen. Magemusklene skal ikke være overspendt men løse samtedig støttende. Muskler jobber alltid i par, agonisten sørger for bevegelsen, mens antagonisten motvirker bevegelsen slik at den blir kontrollert. Bodybuildere prøver å motvirke dette og trener hovedsaklig agonisten, dette resulterer i harde,store muskler som hindrer utslag i ledd. Jeg vil annta at det er slike magemuskler en da kan oppnå under rollkur. Det er slike muskler en iallfall får i ryggen på hesten dersom en spenner den inn for mye. Vi ønsker jo heller at hesten skal ha muskler som en danser.

Nuchal ligament gjør at hesten kan bruke hode og nakken til å skifte balansen til hele kroppen.Den spiller også stor rolle når det gjelder hvordan hesten bruker ryggen i bevegelse, skifte av balane og når den bærer en rytter.

Sitater fra Exploring dressage technique av Pail Belasik:
"The abdominal muscles will gain strength and will add upward support for the back; as the belly contracts the top line extends"

Sitat fra Horse gaits, banalce and movement:
The horse can round his back in a bascule only when his back muscles are relaxed- it is the psoas and abdominal muscles that round the back." "While the abdomials help in rounding the back it is mainly the psoas group(which lies underneath the lumbar vertebra) that rounds the back, flexes the loins and draws the hindquarters under the body."

Sitat fra the horse's muscles in motion:
"The action of the back and neck muscles must pass seamlessly from chest to neck. But it can only do this if the horse uses the abdominal musles. Remember the bow and bowstring effect. When the abdominal muscles tighten, they apply traction to the lumbar and rear thoracis spine. When the long back muscles attemt to extend the spine, the pull not on the spinous process but against the abdominal muscles. The top and bottom lines of the horse's body become united in a close curve, which, like the oval shape of a rugby ball, allows the horse to bounce onwards and, most importantly upwards."
Dette er en del av det som i mange bøker beskrives som "cycle of movement".

Sitat fra Horse anatomy a pictorial approach to equine structure:
"Rectus abdomiinis muscle, Internal/External abdominal oblique muscle bilaterally arch back and loins and compress abdominal viscera in expiration, defaecation, micturition, and parturion: unukaterally flexes back and loins to side."

Sitat fra training strategies for dressage riders:
"Flexion is is not sufficient to produce the correct equine movement unless it is part an parcel of stretching the spine by way of stretching the nuchal cord, a ligament that spans the horse's length from his poll to the dock of his tailbone."

Redigert av heidi2 den 05/08/2003 01:38:30

Redigert av heidi2 den 05/08/2003 02:22:07
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 05/08/2003 :  21:45:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Heidi2 og Destrier:
Sier ikke dere egentlig det samme!?
At magen på en måte er ryggens "forside"!?
Altså at disse magemusklene skal være med å hjelpe til, men at de ingenlunde kan bære hesten, uten at denne også har masse ryggmuskler!?

Oppklar gjerne om jeg i all min naivitet har tatt feil

Guro

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 11/11/2003 :  11:38:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg bare lurte på om noen har kommet noe nærmere en konklusjon på dette?!
Nå har jeg i lengre tid vært langt unna alle former for svensk info (gjennom Ridsport osv) så jeg er nå langt fra oppdatert..men om noen skulle ønske å si noe igjen blir jeg glad!!

Tidligere i vår/sommer/høst var det jo mange eksperter på trappene til å uttale seg i Sverige. Hva har disse sagt? Er det kommet fram noen mer eller mindre entydig konklusjon (ikke at jeg tror det da men..)

Guro

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.