hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Brann
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Brann
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  22:13:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ostafjells/vestfold/5407755.html
Pleier det å være så mange branner? Hører liksom om det hele tiden...

Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  23:11:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er litt rart. Hørte aldri om sånt før, mens plutselig, i mai i fjor blusset det bokstavelig talt opp noe voldsomt. Kunne nesten tro at noen leker med fyrstikker, for alle utenom en er i samme området. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  23:15:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det kan godt være at det har vært en liten økning, men jeg tror det vel så mye har blitt mye høyere fokus på dette. Kanskje også spesielt grunnet nye regler om brannsikring i stall og fjør, som ble innført ved nyttår.

Jeg tror det er en kombinasjon av at det brenner staller/fjør, kanskje ikke nødvendigvis flere, men at det har blitt mer populært stoff for media.

Uten at jeg vet.. Bare tror

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  23:21:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Men Spoff; i TV-nyhetene og andre medier for den del, har det alltid vært mye når fjøs har brent ned. Men aldri noe om staller, det er det som er så merkelig (jeg har fulgt med en del, av en eller annen merkelig grunn brenner det en del gårder der pappa kommer fra.. Tante og onkel har en av de største grisefarmene der). Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  00:33:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Hestemix:(Hei forresten:D )
Stallen vår er jo langt ifra brannsikker...Er ikke engang brannalarmer som varsler brannvesen automatisk om det skulle bryte ut.Så det vil si at noen først må oppdage brannen,lokalisere den og så ringe brannvesen.Når allt er lagen av treverk tar det ikke lange tiden før mye skade har skjedd.

Bor folk like ved,de ville jo ringt..

Fikk beskjed om at vi måtte betale for det selv om vi vlle ha alarmer med tilknyttning til brannvesen,men med så høy stalleie burde det egentlig vært et krav fra vår side.

Hvor kommer du til å ha den nye hesten din når du finner den?:)

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  09:02:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Lise&Vindur: Det -er- vel et krav fra deres side, når det er påkrevd å ha det? Er vel bare å kontakte noen som kan se over det, så kan man jo få litt press på det? Jeg var jo der når elektrikerne snakket om det dårlige elektriske anlegget som nesten hadde tatt fyr en natt.. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  09:23:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
I forbindelse med brannsikkerhet på stall gjelder disse forskriftene.

Jeg vet om flere staller hvor antallet hester er langt over 10 stk i samme stall, og hvor det f.eks. kun finnes en utgang i den ene enden av stallgangen. Nå står det i forskriftene at man kan unnvike fra regelen dersom Mattilsynet finner det sikkerhetsmessig forsvarlig å ikke ha dette, ut fra at varlingssystemet ellers er bra. Men hvorfor ikke ha i pose og sekk? Uannsett.. Dette med brannsikkerhet er utleiers ansvar, så om dere ikke har forsvarlige forhold så bør dere kreve det. Iallfall om ikke forholdene oppfyller brannforskriftene. Og om de ikke ønsker å gjøre noe med dette, og ikke tar det seriøst hadde jeg aldri i verden turd eller ønsket å ha hesten min der. I tillegg til at det er en sikkerhet for deg, sier dette også litt om seriøsiteten rundt det å leie ut.

Formosissima:
Jeg har ikke noen statistikk når det gjelder brann i stall og fjør å vise til. Jeg vet ikke om det er flere eller færre stallbranner fortiden, men har inntrykk av at det har blusset opp som et heftig tema i avisene til tider i det siste. Kanskje det faktisk aldri var branner før, men i forbindelse med denne alvorlige brannen i Vestfold (tror jeg det var), blusset det opp to andre småbranner (den ene uten at hestene hadde vært i stallen en gang) i media i løpet av uka etter. Jeg har inntrykk av at disse småbrannene hadde vært litt mindre i søkelyset dersom ikke denne alvorlige Vestfoldbrannen allerede var i søkelyset i media. Etterpå har jo denne brannen i Møre og Romsdal, i Frei vært mye omtalt. Men denne var stor, og har fått mye plass p.g.a. mistanke om påsettelse.

Som sagt.. Mulig det brenner mer enn før, det vet jeg ikke. Men noen av brannene virker litt utsøkt at dukker opp i media. Og i forbindelse med strengere brannforskrifter (noe som antagelig er en følge av flere alvorlige branner), tror jeg også fokuset har blitt større.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 24/01/2006 09:29:19 Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  20:22:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Ok :)

Lise: Skal ha hesten på dokkebjerget. Aldri i live ville jeg byttet stall nå som det bare er kulinger der ;)
Det er litt rart at vi ikke har noe brannvaslings ting, pga det som hendte med Fani og Gjafar (usikker på hvordan det skrives :P)

-
Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  22:07:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=301269 ikke en stall men...
-
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.