hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ka forventer dere av Forrytter/Passer?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Ka forventer dere av Forrytter/Passer?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 19/01/2006 :  21:44:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Har sett at det er ganske mange som stille høge krav til passer eller forrytter... Men eg synst at kravene til forrytteren/e kan bli litt store i blandt...eg rir en hoppe ab og til... islandshest... eg trur ikkje eigeren bryr seg så veldig mye om koss mine halvparader er.. eller om er rir med rett rygg hele tiden... osv.. men hun bryr seg om eg og hesten har det gøy på tur og kommer like heile him igjen.:) men på banen så er det selfølgelig litt mer viktig, når du først trener, men det er ikkje ofte nå, som vi må kjøre for å komme til ridebanen... Noen må gå gjennom nærmest eksamen, for å ri hesten noen ganger, la rytteren slappe av..:) dette er jo bare et lite tips, sikter ikkje til noen/noe? Ka krav stiller du til den/si som skal ri hesten din på tur av og til? Må jo selfølgelig kunne stelle, fore og kunne en del med hester da:) Men trenger hun/han å vere topp ryttere som kan alt? Selv mener eg om eg skulle hatt forrytter viss eg hadde hat hest så hadde eg stilt i alle fall disse kravene: Må kunn ri mestre det meste... stelle hesten, ta ansvar og vere grei og flittig så ka meine dåke?

Tillit og respekt er ikke det samme:)

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  22:32:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
svimmel av alle smilyene.

ligger et emne til om det der også, hvis du søker..

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt

Redigert av - mariie. den 19/01/2006 22:34:05 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  23:21:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror det er veldig individuelt hva eierne søker. Jeg kan forstå om jeg hadde en dressurhest jeg holdt på å trene opp til høye klasser, da hadde jeg nok ikke synes det var så kult at en mer uerfaren "ødelagde" arbeidet mitt eller gav motstridende signaler så hesten ble forvirra. Har egentlig ikke vært i denne situasjonen, men om jeg selv skulle ha en forrytter eller hestepasser hadde jeg nok lagt mer vekt på sikkerhet både hestens og din, din kunnskap om sykdommer, foring, pleie og hestepsykologi. Nok mest fordi det er det jeg hadde valgt ut fra idag..

Har en unghest nå, ikke innridd og hadde ikke hatt noe imot en det var en ung/eldre jente som hadde lyst å passe hesten min (når jeg jobber mye) men det hadde da vært daglig pleie og det som hører med. Og så måtte hestepasseren ikke være redd, da det er en stor hest som er ung i hodet og sikkert også kan sette deg på prøve..

Dere andre??
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 20/01/2006 :  11:09:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg er nok sannsynligvis en av de som krever mye av forrytterne mine.
Av det jeg kommer på er dette krav:

• De kan se om hesten er syk/har smerter e.l

• De kan følge en forplan, se forskjell på dårlig og bra for (tenker på mugg)

• De sitter korrekt på hesten så ikke belastningen blir feil

• De er konsekvente i det de gjør med hesten og lærer ham ikke noe som strider mot mine ønsker

• De behandler hesten med respekt, kjærlighet og omtanke

• De respekterer at det uansett er jeg som har siste ordet dersom vi skulle bli uenige om noe

• De følger de beskjeder jeg gir

• De behandler mitt ytstyr slik jeg behandler det, og gir beskjed dersom noe skulle bli ødelagt

• De forteller meg hvor de har ridd, hva de evt har trent på og hvordan hesten har oppført seg hver gang de har hatt ham (vi fører en slags logg)

Vel, ja - jeg krever nok ganske mye, men så tar jeg heller ikke betalt, de låner dyret gratis..

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 20/01/2006 :  12:48:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Syns lista til Lino var veldig bra! Vil nok ha omtrent de kravene om/når jeg får meg forryttere på min fremtidige hest:)
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 20/01/2006 :  12:57:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke helt om jeg krever mye eller lite jeg. Men kan jo skrive opp hva jeg krever.

• De skal behandle hesten snilt, men likevell bestemt.

• De må kunne litt om ridning. Dette er litt viktig for meg da hestene mine skal gå de litt større klassene.

• De må være koselige og hjelpsomme, til gjengeld får de at jeg er koselig og hjelpsom.

• Stor fordel om de er interessert i ridetimer og stevner.

• Være villige til å høre etter hva jeg sier og gjøre deretter.

• Trener hesten etter mine anvisninger.

• De trenger ikke vite stort om foring eller skader. Hestene blir fora av de på stallen og får de skader er det bare og spørre noen på stallen.

Jeg tror jeg ville likt å være forytter for meg selv i vært fall, hehe.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 20/01/2006 :  14:25:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Men det er jo en fordel om de kan se om hesten er skadet eller ikke, Rebekka, slik at de vet når de skal spørre andre.
Jeg kan ikke mer om skader enn de fleste andre, men jeg setter som krav, både for meg selv og forryttere, at vi skal kunne bedømme når det trengs hjelp av veterinær, skoer o.l

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 20/01/2006 :  16:19:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Vel hestene mine blir som oftest tatt inn og ut av hun som driver stallen, det er jo da de pleier og skade seg og har de en skade så sørger hun for å se på det. Skjer det noe når man rir så er det som regel noen andre der som kan hjelpe. Dessuten er jeg der som oftest selv når forytterne er med hesten. Rett og slett fordi jeg har flere hester og ikke har forytter på begge samtidig osv.
Hvis jeg ikke er der og ingen andre heller så regner jeg da med at forytter har vett nok til å ringe meg slik at jeg kan dra opp eller noen andre kan.
Selv spør jeg de andre om sine meninger hver gang jeg ser et lite sår eller lignende på hestene mine. Rett og slett for å være på den sikre siden. Men er ikke mange skader man har i en flat paddock, særlig ikke nå som hestene mine ikke står sammen heller. Hopping får ikke forytter gjort uten at det er andre på stallen så skjer det noe der vil det alltid være en i ridehuset/ridebanen som kan hjelpe.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 21/01/2006 :  20:33:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Tideligere krevde jeg ikke like mye av fòrrytteren som jeg gjør nå. Hesten min har fått en tendens til å løpe ut med nye ryttere, det skjedde tideligst i dag. Så NÅ skal jeg finne meg en forrytter med MASSE erfaring, helst maksimalt. Liker ikke tanken på at andre har ansvaret for hesten min i det hele tatt, nå bør personen kunne ALT en hesteeier bør kunne. Symptomer, skader, hvordan behandle skader, snill med hesten/beshandler riktig, gjerne en voksen, veldig gjerne en som har holdt på med travere - min er ikke det - men han er gråådig heit - og de fleste som har holdt på med travere takler han fint - også andre så klart, men.

I alle fall.. MÅ ha MYE erfaring innen riding, stell av sår, sykdom og fòr.
Ellers MÅ hun/han være ansvarsbevisst og tørre å spørre om det er noe.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 21/01/2006 :  20:45:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil gjerne legge til at en kommende forrytter for min del ikke trenger være "vet. wannabe", for jeg hadde nok blitt grådig forbanna om noe hadde skjedd hesten min enten på ridetur eller i stallen uten at jeg hadde fått beskjed. Og da hadde forrytter allikevel bare å følge mine instrukser hvis jeg ikke kunne komme.. og kontakta dyrlege osv.. Dette gjelder også foring. Ingen skal forandre min forplan uansett..

Så ved nærmere ettertanke hadde jeg nok lagt mest vekt på selve håndteringen av hesten og rideferdigheter..
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 21/01/2006 :  21:04:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Er så mange ting å liste opp her, så jeg sier meg heller enig med listen til lino. Ganske enig ihvertfall.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2006 :  21:21:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, ganske bra liste du kom med Lino. pluss at jeg ikke vil at noen skal hoppe med hesten min hvis jeg ikke er med. Er redd for "godklumpen" selv om jeg vet at hun er kald i hode.

O.T. Det er rart det med hesten din selv, hvis det er bare du som rir den eller "gode" ryttere, så kan du faktisk ikke være klar over hvor vanskelig hesten din er å ri. du kan ha utviklet deg sammen med hesten din. trodde Mulan var en heit, men snill hest og ri før søstra mi ridde henne. Mulan kan gå sidelengs, hoppe opp og ned++ Men allikevel ble jeg ikke ordenlig klar over det før søstra mi red henne.

edit: nå er jeg mer nøye på hvem som rir hesten min enn før
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 21/01/2006 :  21:29:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jaa.. der skjønner jeg deg (du med innlegget over, hehe). Først nå forstår jeg hvor heit hesten min kan være, etter at ett par har prøvd han
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm!
Redigert av - Torpedo den 21/01/2006 21:30:28 Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 21/01/2006 :  23:23:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
skulle jeg hatt hestepasser/forrytter ville jeg hvertfall satt kravene lino satte opp...
og det må ha vært en person jeg stolte på...hesten min er snill,men han er så ung...
ville ikke hatt noe forrytter/hestepasser før jeg virkelige trengte det,og ikke bare fordi jeg ikke kanskje ikke hadde litt tid en dag..

er kjempe sær når det kommer til hesten min...

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 22/01/2006 :  01:53:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde jeg hatt hestepasser så hadde jeg stilt et krav, og det er: Gjør som jeg sier. Og da sier jeg ta vare på hesten min, ikke kjør den for hardt, varier treningen, stell den godt, for den riktig++
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  21:18:19  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
det er mange som søke hestepass som søker over 18 år... det synest eg ikkje så masse om... for det kan jo henda ei på 15 eg flinkare en ei på 18.. eg synest kordan dei håndtere hesten og om dei er tålmodige som er det viktigste
Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.