hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oslodialekt!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Oslodialekt!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

carambee

Skrevet - 17/01/2006 :  13:10:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
HA HA HA... kanskje han er det og..

Klarer forresten ikke høre forskjell på østlandsdialekter (ennå) Ås, bærum ,Oslo, øst vest osv..
Har bodd for lenge i DK.

Dere klarer sikkert heller ikke å høre så stor fiskjell på danskene, men det gjør jeg. Det er tydelig å høre at jeg er fra Randers. i Århus som ligger 15-20 min sør er det stor forskjell.. ikke så mye som Norge men litt. En må også ta hensyn til avstandene. Norge VS Danmark.

Heldigvis er det bare et skriftspråk i DK, og ingen dialektspråk..(sms)

Opprinnelig postet av Lopke

Det blir nok likt for oss norske da. Iallefall for meg, umulig å høre om en danske er fra samme plass som han som står å prater rett ved siden av

Det som er spesielt med Norge er jo fremkommeligheten.
Folk har vært adskilt med høye fjell osv, så derfor har vi så store forskjeller på dialektene.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

*littledevil

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  13:47:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*littledevil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*littledevil  Svar med kopi av melding
Eg e ranværing, men snakk litt breier enn det de gjør. Ranværingan e begynt å snakk "fint" og d irriter meg grænselaust! Dæm påstår at d e d som e ranværingsdialækt, men.. breit e kult. E født oppi dalan, og snakk dæretter!:D

Men eg får noia av oslofolk (hves du ska ut å kjøp nåkka..) så spør dæm gang på gang ka du sa førrnå. Eg trur sånne fine oslofolk ikke VIL førstå ka nordlændinga sei, førr i følge dæm så finnes d ikke nå ainna einn oslo o_O

Menmen, synd for dem.. Jeg liker de fleste dialekter, og digger å snakke dialekt med folk fra andre plasser. Noen ganger må jeg spørre hva de mente, men det er jo koslig uansett. Liker sånn stavanger-dialekt! Og trønder!

Synes bokmålsdialekt er helt fælt..

-Marte Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  14:55:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vel vil først å fremts si at her er det ikke snakk om det skriftlige men det muntlige!

Bare lurte på om hva dere syntes om oslodialekt.(Bokmål) de som kommer fra den bedre vestkant. De som "røker" og sier "klokken" og "trappen".
Jeg bor på nøtterøy(øy utenfor tønsberg) og her er slik dialekt helt bannlyst. Er den virkelig så ille som alle (på nøtterøy) skal ha den til? Syntes det er helt fælt å høre på jeg men jeg er vel en smule rar da sikkert

Hva syntes du om det "fine" språket? hvor bor du?

Håper ingen med oslodialekt blir fornærmet av dette innlegget da

Opprinnelig postet av MajaPeWs

Er det rart det blir krig i verden?
Og dere på Nøtterøy snakker om at de på Tjøme er sære?

Har ikke noen dialekt jeg.Ekte mixet østlending,med litt "vestkantmål",litt "Larviking",og litt mest meg.
Talespråket er viktig å bevare i alle sine varierte og vidunderlige former.

Skriftspråket derimot? Der er det greit med enten bokmål eller nynorsk.Ellers er det jo ikke til å fforstå halvparten av!

(Ari-bassen til Märtha er fra Moss.Tror ikke Bærum vil ha skylden for han der...)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  15:09:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Vel vil først å fremts si at her er det ikke snakk om det skriftlige men det muntlige!

Bare lurte på om hva dere syntes om oslodialekt.(Bokmål) de som kommer fra den bedre vestkant. De som "røker" og sier "klokken" og "trappen".
Jeg bor på nøtterøy(øy utenfor tønsberg) og her er slik dialekt helt bannlyst. Er den virkelig så ille som alle (på nøtterøy) skal ha den til? Syntes det er helt fælt å høre på jeg men jeg er vel en smule rar da sikkert

Hva syntes du om det "fine" språket? hvor bor du?

Håper ingen med oslodialekt blir fornærmet av dette innlegget da

Opprinnelig postet av MajaPeWs

Er det rart det blir krig i verden?
Og dere på Nøtterøy snakker om at de på Tjøme er sære?

Har ikke noen dialekt jeg.Ekte mixet østlending,med litt "vestkantmål",litt "Larviking",og litt mest meg.
Talespråket er viktig å bevare i alle sine varierte og vidunderlige former.

Skriftspråket derimot? Der er det greit med enten bokmål eller nynorsk.Ellers er det jo ikke til å fforstå halvparten av!

(Ari-bassen til Märtha er fra Moss.Tror ikke Bærum vil ha skylden for han der...)

Opprinnelig postet av Kurre

Syntes da ikke tjømlinger er sære vel... har nå aldri møtt en som jeg har vist var tjømling da.

Huff sytes dialekta til ari er så pålagt, jeg mener han lærte da ikke å snakke slik i moss

har hørt at vestfoldsk(eler hva nå man kaller det) Er det raskeste språket i verden (ikke at det er en språk) Vi er vel litt late så vi korter ned på altTviler dog på at det stemmer da.

eks. "trodde du at det rant av den?" blir "trudderudetrantan" skrvd i et ord for det er sånn det hører ut

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  15:42:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
For øvrig så snakker ikke du, Mari^__^, norddøl, du snakker lomvêr. :-P

Opprinnelig postet av Formosissima

Jeg snakker bøverdøl.

Opprinnelig postet av Mari^_^

Enda bedre :-P Vi er litt pripne på dette vi fra Otta vet du. Det er vi og Dovre/Dombås som er norddalen, ikke noen fra oppi gokk oppi Ottadalen.

Opprinnelig postet av Formosissima

Er jo ikke så forskjell på norddøl og ottadøl.. Eller? Det er jo stor forskjell på bøverdøl, lomvær, skjåkvær og vagvær.. :p

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  15:47:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg tror vel egentlig at det blir litt vanskelig å diskutere dialekter, siden det finnes så mange forskjellige, og alle har ulike meninger om andre dialekter og ikke minst den de snakker selv...
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  17:32:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Snakker trønder jeg da.. Blander inn litt av hvert her og der da.
Syns de fleste dialekter er fine, spesielle på hver sin måte:)

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 17/01/2006 :  17:49:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Kurre

ups, fordomsfulle meg som tenker de i bærum er snobber
Er vel egentlig mest måten han prater på

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 17/01/2006 :  20:08:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ting som plager meg er at folk tror at folk nede i Oslo snakker bokmål. Hallo? Bokmål er et skriftspråk, ingen kan snakke naturlig det!

Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  21:40:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
jeg syns trøndersk er fint jeg, kanskje for at det er det jeg prater selv...? syns også nordlending er en veldig fin dialekt...
jeg syns at folk skal være stolte av dialekten sin jeg, og noe av det dummeste jeg hører er folk som prøver bevist å legge om på dialekten sin... det høres bare rart ut...
familien har feriehus på bolga i nordnorge, så i løpet av somrene har jeg en tendens til å slå om til nordlending, ubevisst, spesielt i fylla... etter en veldig "fuktig" kveld i nordnorge, datt jeg ned en lang bratt trapp, og hylte, vrælte og på kav nordlending, samtidig som jeg bannet på en måte som bare nordlendinger kan... mamma og pappa ble bare sittende å se på meg, mens de lo rått, der jeg satt i bunnen av trappa å kjeftet opp den j**** trappa på kav nordlending... skulle ønske jeg hadde film av det...

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  21:45:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg er blandings; Pappa er vossing og mamma er belgisk, jeg snakket mest fransk da jeg var liten, og iom at vi flyttet mye (mens pappa var i turnus), så fikk jeg innslag av østlandet- sunnmøre og etterhvert nordmøre dialekt, nå snakker jeg det som av ekte sunndalinger kalles "grautmål" , den nyere versjonen av sunndalsdialekta (den som sånn noenlunde er forståelig selv for østlendinger)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  00:43:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
"oslodialekt" er jo lett å forstå, men jeg liker den ikke. Syns at det blir mer preg over en person som snakker dialekt :) Egentlig det samme for meg hvilken dialekt det er, men den bør helst være litt bred, slik at man tydelig kan høre at det er en dialekt.

Vel, nå bor jo jeg på bygda selv, og snakker rimelig bred dialekt. Kommer jeg til Oslo, så er det nok få som skjønner hva jeg sier, hvis jeg ikke legger om deler av dialekta til ren bokmål, hehe.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  02:52:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
ØØØh...Oslo folkets måte å snakke på er utrolig delt.Faktisk så ille at det ofte utarter seg diskusjoner om det på fester jeg har vært tidvis.
Det er "vestkant...rik"måten hvor allt er veldig pent(majorstuen,vålerengen ol)mot fattiglusene på øst som sier majorstua,vålerenga osv)
Stor forskjell.

Tilhører selv øst...Og da jeg for en liten tid tilbake skrev på fellestavla i stallen:Kan noen ta fôringshelga for meg..endte det med at fler komenterte ordet fôringshelga.
Fôringshelgen var visst det jeg burde kallt det(tenkte ikke videre over saken da jeg skrev,ble jo bare sånn jeg alltid har skrevet det)

Tar meg selv i noe i dette innlegget:Fellestavla=øst,vest ville skrevet fellestavlen.
:P

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

Embla_Avaldia

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  08:14:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEmbla_Avaldia  Svar med kopi av melding
Æ snakke Overhailling-trønder m blainning av snåsisk. Hørd vitsn:

Libjønn å snåsabjønn møttes på fjelle. Snåsabjønn spørd Libjønn om e'n villja vårrå me'n heim t hie hass, ætrsom d va så kaldt. Da sa Libjønn: "I hi hi i Li i, hi i!" (Jeg har hi i Li jeg, har jeg).:-P

Edit: Skriveleif

Vanskeligheter bør gjennomføres med observasjon, slik at du vet hva du skal
gjøre neste gang.

Embla Avaldia

Redigert av - Embla_Avaldia den 18/01/2006 08:19:44 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  09:36:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Greide å få med-oppstallørene på tidl stall (i Stavern) til å le seg fillete da jeg ropte "se opp for døren" og "ri frem"...godt man kan være til underholdning...
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.