hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oslodialekt!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Oslodialekt!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  20:39:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel vil først å fremts si at her er det ikke snakk om det skriftlige men det muntlige!

Bare lurte på om hva dere syntes om oslodialekt.(Bokmål) de som kommer fra den bedre vestkant. De som "røker" og sier "klokken" og "trappen".
Jeg bor på nøtterøy(øy utenfor tønsberg) og her er slik dialekt helt bannlyst. Er den virkelig så ille som alle (på nøtterøy) skal ha den til? Syntes det er helt fælt å høre på jeg men jeg er vel en smule rar da sikkert

Hva syntes du om det "fine" språket? hvor bor du?

Håper ingen med oslodialekt blir fornærmet av dette innlegget da

Leikas

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  20:42:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Kan ikke si at jeg liker Oslodialekt så veldig (Ikke skyt meg!)...
Liker best bergensk, men det er vel fordi jeg bor her xP

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Madam Fame

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  20:53:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
Får fnatt om folk er for pene/fine i språket..

Er litt antydning til det i Stavanger også.. Glad jeg kommer fra ei "bygd" og bor i ei bygd.. Bedre å være "brei" i målet..

Gå til toppen av siden

Olin&Bella

» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  20:54:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er fra kongsberg og snakker breit (ikke brett) kongsberg-dialekt har ikke noe imot de som snakker oslo-dialekt, men du får ikke et sånt ord ut av min munn!! Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  20:58:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg snakker veldig rent og pent, og foretrekker det. Synes bonde-språk er helt grusomt!
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Madam Fame

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  21:03:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
altså.. bare for at det skal være sagt.. snakket faktisk "rent og pent" før.. men dæ gikk over etterhvært..
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  21:09:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg snakker veldig rent og pent, og foretrekker det. Synes bonde-språk er helt grusomt!

Opprinnelig postet av lino

Åh nei, skikkelig norddøl er det jeg kaller språk!

Jeg tåler ikke folk som er pene i målet.. Husker jeg hadde en lærer en gang som sa "De" til pappa.. Jeg holdt på å le meg skakk, men jeg greide å holde meg. Husker da vi var på klassetur til Oslo. Vi var på en butikk, og skulle ha hjelp til å finne noe klær. Den stakkars damen, som var skikkelig "fin", måtte til slutt bare si: "Unnskyld, men jeg skjønner ikke hva Dere sier, kan Dere være så vennlige å snakke norsk..?"

Her gjør vi bare narr av sånn dialekt. Ja, klart det er folk her som snakker sånn også, men det er ikke mange. Har ikke noe imot den dialekten slik egentlig, men er ikke min stil.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  21:35:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt det ikke bare er jeg som synes den pen dialekten er fyselig En i klassen som snakker sånn å jeg reagerer like stært hver gang vedkomende sier noe.

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  21:45:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg liker ikke noen av deres dialekter, for de er så stygge så, her hvor jeg bor gjør vi narr av alle dere, for dere er bare helteite!

Føles det godt?

Jeg liker alle dialekter jeg, fordi det gir en stor variasjon i språket. Jeg simpelten elsker vestlandsdialekten, og særlig bergensere har noe sært og eget ved seg som fascinerer meg. Og jeg kan le meg skakk når en nordlending slår an en skikkelig vits, på grunn av den spesielle syngende tonen. Og vil jeg være ekstra pen, så slår jeg om til Oslodialekt, fordi den er pen og formell. Og en sørlending kan gjøre meg mo i knærne av de bløde konsontantene. Og den første grunnen til at jeg ville gå på Fjordane Folkehøyskole var på grunn av dialekten.

Og dette var bare et røft overslag. Alle dialekter har noe spesielt ved seg. Å si at den og den dialekten er stygg og at dere gjør narr av den, er regelrett mobbing.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  21:55:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Oslodialekt er bare digg....
Men skal være enig at noen av dem snakker litt for "pent"
Liker best den dialekten på gutter da,å er di pene i tilegg da er det bare helt toppers;)
Og jeg kommer fra Stavanger men heldigvis bodd mye ute på landet så har ikke den skikkelige stavanger-dialekten,for den liker jeg ikke.

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  22:11:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg liker ikke noen av deres dialekter, for de er så stygge så, her hvor jeg bor gjør vi narr av alle dere, for dere er bare helteite!

Føles det godt?

Jeg liker alle dialekter jeg, fordi det gir en stor variasjon i språket. Jeg simpelten elsker vestlandsdialekten, og særlig bergensere har noe sært og eget ved seg som fascinerer meg. Og jeg kan le meg skakk når en nordlending slår an en skikkelig vits, på grunn av den spesielle syngende tonen. Og vil jeg være ekstra pen, så slår jeg om til Oslodialekt, fordi den er pen og formell. Og en sørlending kan gjøre meg mo i knærne av de bløde konsontantene. Og den første grunnen til at jeg ville gå på Fjordane Folkehøyskole var på grunn av dialekten.

Og dette var bare et røft overslag. Alle dialekter har noe spesielt ved seg. Å si at den og den dialekten er stygg og at dere gjør narr av den, er regelrett mobbing.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Opprinnelig postet av kristy

Jeg er veldig enig med deg. Det jeg skrev var i grunnen kun for å illustrere et poeng. Kjæresten min snakker skikkelig Alf Prøysen og vi tar mer og mer etter hverandre. Når vi er hos min familie snakker hun pent, når vi er hos hennes snakker jeg bredt

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 16/01/2006 :  22:22:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har mine yndlingsdialekter jeg også. Men helt fjong-dialekt takkler jeg ikke.
Dialeketer fra langt inni en dal, ikke snakk, bare helt vidundelig og høre!
Ellers så er jo den feiteste trøndersken veldig spesi. Ingen som har hørt om grautstaværinger?

Redigert av - Bustetrollet den 16/01/2006 22:26:22 Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  22:47:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Er selv veeeldig(!) brei i målet(hedmarksdialekt-Prøysen)
Har hele familien på morsiden bosatt i Drammen/Asker. Utrolig teit når selv ikke de, som kjenner meg såpass godt ikke skjønner en dritt! =) Men merker selv at jeg slår om når ejg er sammen med dem, mest for at de skal forstå meg....hehe

Har ingenting imot oslo-dialekten, men så fin i målet skal det litt til før jeg blir.. Født og oppvøksin på bygden vett. ;)
Dialekten er en idenditet, ta vare på den!

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  22:58:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Oslo har ingen dialekt. Punktum. ;-)

Jeg snakker en god blanding av bokmål, døl og trønder. For øvrig så snakker ikke du, Mari^__^, norddøl, du snakker lomvêr. :-P
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  23:01:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
syns de fleste dialekter er fine, men syns Trønder dialekta er spesielt fin. men noe som imponerer meg er de som holder på dialekta si, ofte blir det sånn at vi som snakker "brett" slår over til "fin" dialekt. syns vi skal være stolte av dialektene våre, for egentlig er jo ikke "oslosk" noe finere selv om flertallet kanskje snakker det.

stå på, hold på dialektene deres!

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  23:04:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Næi, nordlæning-dialækt foretrækk no eg, men som sagt før, lik aille dialæktan, spess stavanger ;-) Eg kjæm fra Mo i Rana, og snakk moiransk, rættere sagt; norlæning. Men ikke så ekstremt som nårr "sørfolka" ska lek norlæning ;-P

Men er sånn egentlig ikke noe glad i å LESE nynorsk, men å snakke er vanvittig morsomt. Altfor fin fjong-dialekt liker jeg ikke, men sikker mange "såm ikke lik norlæninga si dialækt" xP

Mye rot no, ja..

Isabel og Perla for alltid <3 Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.84 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.