hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - e-vitamin??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 e-vitamin??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

crusabell

» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  17:37:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
leste i hooks katalogen at hester som ble foret på syrnet grovfor hadde behov for e-vitamin. hvorfor? er det tilstrekkelig å gi multitilskudd?

Opal

» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  18:13:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sufrôr inneholder etter det jeg vet E-vitamin. (Ca 50 mg pr kilo ved et tørrstoffinnhold på 50 %) Ville ikke gi tilskudd av E vitamin bare "for sikkerhets skyld". E vitamin er en fettløselig vitamin som lagres i kroppen og kan føre til forgiftning dersom hestene får for mye. Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  18:33:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
i hooks står det:"hester som fores med syrnet grovfor bør få tilskudd av e-vitamin."
det var visst også bra ved kulde,forbytte og drektighet..
Gå til toppen av siden

nala

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  21:18:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
tror nok hooks bare skriver det for å få solgt mest mulig...

opal har heilt rett, for mye e-vitamin er giftig..

det enkle er ofte det beste;) Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 16/01/2006 :  21:30:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
... og for lite e-vitamin kan føre til muskelsykdommer hos unghest, blant anna. (tror det kaltes rakitt før, vet ikke hva de kaller det nå). Å sjekke hva som faktisk ER i det man forer med er uansett en forutsetning før man begynner å gi tilskudd. Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 16/01/2006 :  22:51:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Som LisaFi sier tror jeg og du må prøve å finne ut hva det er i det du allerede gir. Få tatt en analyse av grovfôret ditt dersom du er usikker.

Ellers har jeg hørt at e-vitamin ikke skal gis uten samtykke av veterinær. En av mine tidligere hester (en relativt gammel hest) fikk påvist e-vitaminmangel ved blodprøve, og han fikk utskrevet tokosel fra veterinær. Tokosel er konsentrert e-vitamin som tilsettes fôret en gang i uka, og er også mye billigere enn det du får i hööks dersom du skal gi i det hele tatt. Tokosel koster ca 100 kr for ei bøtte som varer i over et år.

Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 17/01/2006 :  15:07:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå har ikke jeg tenkt å kjøpe e-vitamin sånn helt uten videre heller da. bare lurte på om det faktisk var noe i det som sto i hooks. må si jeg synes det er rimelig uforsvarlig å skrive noe sånt,om det i hele tatt ikke stemmer. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  16:32:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
... og for lite e-vitamin kan føre til muskelsykdommer hos unghest, blant anna. (tror det kaltes rakitt før, vet ikke hva de kaller det nå). Å sjekke hva som faktisk ER i det man forer med er uansett en forutsetning før man begynner å gi tilskudd.

Opprinnelig postet av LisaFi

Litt OT; E-vitaminmangel gir vel ikke rakitt, det er det D-vitaminmangel som gir ("Den engelske syke"), ihvertfall hos oss, noe som fører til "myke" ben.

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 17/01/2006 :  16:47:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
E-vitamin hjelper til å bygge muskler, men om det hjelper i beinvekst vet jeg ikke.

Edit for å legge til at: Ja, det er ganske uforsvarlig av Hööks å skrive det i katalogen sin. Faren er da stor for at "småjenter" som tar saken i egne hender uten å sjekke noe mer begynner å pøse på med e-vitamin fordi hestene deres får surfôr, uten å sjekke innholdet i det de allerede gir. E-vitamin er ikke farlig å gi i den forstand, men jeg fikk iallfall høre av veterinæren som skrev det ut til min hest at overbruk kunne resultere i muskler som "surner", litt på samme måte som ved overtrening.

Redigert av - Anniken B. den 17/01/2006 16:51:22 Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  21:13:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, det er ganske uforsvarlig av Hööks å skrive det i katalogen sin. Faren er da stor for at "småjenter" som tar saken i egne hender uten å sjekke noe mer begynner å pøse på med e-vitamin

ikke bare småjenter...på stallen jeg drev på før fikk de hestene som gikk høyere klasser e-vitamin, og da ble det en slags "trend" så nesten alle privateide hester fikk det, ingen sjekket om de faktisk trengte det.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.