hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilket Bitt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hvilket Bitt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  22:14:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
jeg har ridd fjording hoppa mi uten bitt i over et år nå pga at hun hadde gått i rideskole å var seig og hard i munnen og mistrivdes med bittet. nå har jeg lyst til å innføre bittet på nytt uten å gi henne flere negative erfaringer.

det bør være et forholdsvis tynt bitt som ligger rolig i munnen, noen forslag?

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  22:35:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville satset på et helt greit og enkelt muffebitt! Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  22:43:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Har bare gode erfaringer med muffebitt og tynt tre-delt trinsebitt.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  22:44:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
hva er forskjell på muffebitt og trinsebitt?
desuten liker jeg ikke bruke todelte bitt da disse kan gi gnagsår i ganen.

-Ray Hunt

Redigert av - mariie. den 15/01/2006 22:47:46 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  22:50:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Du får også tre-delte muffebitt. Det foretrekker jeg.

Kurre

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  23:14:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mildeste du kan putte inn er uleddet trinsebitt evt muffebitt.
Trinsebittet har løse ringer,muffebittet har faste ringer.
Om hesten har lett for å henge seg på kan det være mer gunstig med noen fler "brytningspunkter",da er et tredelt trinse/muffebitt det som tilpasser seg munnen best.
Husk da å bruke det med avrundet midtdel,det med plate kalles dr.bristol og er langt sterkere.
2-leddet kan være det som passer enkelte hester best (som mitt lille uvesen) men da skal du passe på å velge et som låser seg så du unngår den etterhvert så kjente "nøtteknekkereffekten" eller at leddet trykker opp i ganen.

Prøv å få lånt noen forskjellige,så du kan prøve ut hva som passer den lille damens munn best.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 15/01/2006 :  23:26:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Muffebitt er en variant av trinsebitt, og kommer i både todelt og tredelt. Muffebittet er forskjellig fra vanlig trinse ved at ringene sitter fast i bittet (eggforma ringer) slik at sjangsen for gnag er mindre, og bittet ligger somregel stødigere i munnen.

Muffebitt, fant ikke et bilde det gikk an å legge inn..

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 15/01/2006 :  23:30:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Husk da å bruke det med avrundet midtdel,det med plate kalles dr.bristol og er langt sterkere.

Opprinnelig postet av Kurre

Får også tredelte bitt med plate som ikke er Dr. Bristol bitt. De kalles french link, og er omtrent det samme som vanlige tredelte bitt. Det som gjør Dr. Bristol bittene så sterke er vinkelen plata er festet til bittet med, den gjør at plata skjærer seg ned i tunga med kanten når det blir lagt press på. Med et french link bitt ligger plata flatt på hestens tunge, og skaper faktisk mindre press enn f.eks et tredelt med kule i midten.

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  15:40:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Takk for mange svar
Tror jeg kommer til å prøve et uleddet muffebitt i første omgang. Kommer heller ikke til å ri med bitt hver dag, bare trene litt på det et par dager i uka =)

men hva mener dere om lengden på bitt?
har hørt mye forskjellig om det, noen sier det skal stikke en cm utenfor på hver side, mens andre sier det ikke skal stikke ut i det hele tatt. Er litt optatt av at hesten min skal trives best mulig med bittet nå, siden hun har hatt dårlige erfaringer før..

-Ray Hunt

Redigert av - mariie. den 16/01/2006 15:59:44 Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  15:48:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt at bittet skal ligge 5mm utenfor munnviken,
men vet ikke helt om det stemmer da..

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 16/01/2006 :  15:54:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Bittet skal ikke stikke utenfor munnen, men ligge inntil munnvika uten å presse. Med et bitt som stikker utenfor vil du få et bitt som ikke ligger stabilt i munnen, men som skyves fra side til side ettersom du tar i tøylene. Dette blir ubehagelig for hesten, spesielt dersom du har et leddet bitt, da leddet blir dratt fra side til side over hestens tunge. Kjøp et bitt som passer akkurat, da ligger det mest stabilt, og fungerer som det skal uten å forstyrre. For jeg regner med du er ute etter et bitt som ligger mest mulig i ro ettersom hun er litt var på det?
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  16:00:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Carmelita

Har jeg også hørt. At bittet skal stikke 5mm ut av munnen på hver side, og at det skal stabilt og rolig.

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 16/01/2006 :  16:07:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Har jeg også hørt. At bittet skal stikke 5mm ut av munnen på hver side, og at det skal stabilt og rolig.

Opprinnelig postet av Mari^_^

5 mm på hver side er alt for mye. Da har du faktisk en hel cm å gå på tilsammen, det er ganske mye bevegelse når man tenker på at en hestemunn normalt er mellom 9,5 og 15,5 cm bred.

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  16:11:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
ja, det stemmer anniken, best at det ligger mest mulig i ro. skal til den lokale hestebutikken på onsdag å se på bitt. men desverre pleier de å ha så dårlig utvalg der, så ender vel med at jeg må kjøpe fra hööks eller börjes..

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  16:13:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Mari^_^

5 mm på hver side er alt for mye. Da har du faktisk en hel cm å gå på tilsammen, det er ganske mye bevegelse når man tenker på at en hestemunn normalt er mellom 9,5 og 15,5 cm bred.

Opprinnelig postet av Anniken B.

Helt enig med Anniken Desverre er de fleste "feillært" når det gjelder hvor stort bittet skal være, inkl meg (lærte også at det skulle være 5mm på hver side), har faktisk gått ned 2 bittstr på min hest etter at jeg lærte mer om bitt.

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  16:14:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Er det ikke ganske logisk da? at bittet ligger roligere hvis det ikke stikker ut på sidene?

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.