hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Feilskoing
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Feilskoing
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  21:36:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Nå har jeg da endelig svidd meg på det at jeg ikke kan så mye om skoing. Skrev et emne tidligere om tillitsforholdet mellom smed og hesteeier, hvor jeg tok opp litt forskjellig rundt dette. Emnet var inspirert av smeden min som plutselig sendte meg en melding om at jeg måtte finne meg en ny smed. Jeg har vært faste kunde hos han i tre år, og pluselig kom da denne beskjeden.

Nå har jeg da endelig funnet meg ny smed. Hun er mye dyrere, men verdt det. Hun er veldig flink på dette med anatomi og beinstillinger etc. På onsdag var hun hos oss og skodde, og hun ble minst like sjokkert som meg. Min forrige smed har skodd med venstresko på høyre bein og omvendt, noe som har gjort at støtten han trenger (feil beinstilling) ikke kom der den skulle. Han har lagt støtten på den siden av hoven som ikke trengte det, mens den ¨svakeste¨ siden fikk alt trykket. Den nye smeden fant også tre brudd (som nå var grodd) pga. dette. Hun skjønte ikke at jeg ikke har hatt noe problemer (ihvertfall ikke synlige) med dette.

Sitter her nå og ønsker at jeg hadde mer kunnskap om dette med skoing. Man betaler i dyre dommer og forventer at jobben skal bli gjort riktig. Hadde ikke det vært så viktig hadde antakeligvis ingen orket å betalt for det heller. Snakket med en venninne av meg som hadde en smed som skodde med frambeinssko på alle høvene, og hun visste heller ikke at det var forskjell på dette. Hesten var alt for trang bak, noe som påvirket gangen, og den nye smeden hennes reagerte også.

Noen som har opplevd noe lignende? Vet ikke hva jeg skal gjøre i en slik situasjon. Synes mest synd på hesten min som har gått feilskodd pga. min uvitenhet. Blir for dumt å skylde på meg selv også, jeg trodde jo selvfølgelig at han kunne å sko.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''

LivogZara

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  21:50:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
sjekk denne linken...http://www.norskhovslagersenter.no/
de arrangerer kurs i hovpleie om jeg får si det slik...
har vurdert det selv..

evt bli hovslager,men vet ikke enda...

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  14:04:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Er en smed rundt her som ikke er helt god... Han har det med å sko allt for trangt å sette bak sko på frambeina og omvendt... Gjerne forskjellige str på alle 4 bein osv osv...

Men da jeg flyttet hestene mine til ny stall for en god del år tilbake gjorde jeg min største tabbe ever!! Tok den første smeden jeg kom over som visst nok skulle være flink...

Da kunne jeg ikke stort om skoing, kan ikke stort mer nå, men har lært bittelitt iallefall.
Araber hoppa mi ble da feilskodd. Han rettet opp skjevheten i beinet hennes via en skoing!!
Dette fordi jeg sa hun skulle på utstilling... Ung og dum som jeg var ville jeg at hesten skulle være fin til utstillingen... Og ba han rette opp litt...
Men burde han ikke fortelle meg at det ikke gikk ann??? Og hvorfor og konsekvensene av det???

Så nå har jeg da en hest som har slitt med skulderen sin siden hun var 3 år gammel og nå blir hun 10år. Hatt jevnlig kiropraktor og akupunktur behandlinger på henne... Stretchet og masert og styret selv... Må holde denne hesten varm og hun må ha veldig lang oppvarming ellers stivner hun så mye at hun ikke klarer å gå!! Det har skjedd et par ganger når hun har kommet seg ut av gjerdet og løpt som en gal... Heldigvis nå som beinet er blitt rettet gradvis tilbake er dette blitt bedre, hun har ikke stivnet slik på evigheter.
Hun blir bedre av å bli brukt jevlig og har derfor ikke avlivet henne... Mange mener at det er pga min vekt at hesten ikke blir bra... Og, ja kanskje de har rett???
Den skaden i skulderen gjør jo så hun avlaster det beinet og da over belaster motsatt framben... Og sliter også med låsninger i bakparten og krysset...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  14:20:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
sjekk denne linken...http://www.norskhovslagersenter.no/
de arrangerer kurs i hovpleie om jeg får si det slik...
har vurdert det selv..

evt bli hovslager,men vet ikke enda...

Opprinnelig postet av kross

Vel og bra kurs dersom jeg personlig hadde hatt lyst til å lære litt om høver og om det å sko. Mer for å fylle på egen hestekunnskap til eget bruk. Antar det er den læren du kross peker til at hadde vært kjekt å ha.

Teorien på dette kurset skal visst tilsvare den teoretiske delen av hovslagerprøven, men man har ingen praksis, noe som jeg mener er viktig i et yrke som hovslager. Jeg har sett at folk snuser på dette kurset som en alternativ hovslagerutdannelse, og jeg mener det ikke er det. Fint om du driver hestesenter og kanskje trenger å slå på en sko på en av hestene dersom den mister en sko ved et uhell. Og/eller rett og slett god kunnskap å ta med seg fordi det er veldig kjekt å kunne litt mer om høver generelt, til eget bruk.

Nå sa aldri Kross at hun ville ta dette kurset for å bli hovslager, det vet jeg. Men jeg vet at andre har tatt kurs der for å bli hovslager og for å sko andres hester som en hovslager. Og det synes jeg er litt skremmende.

Jeg skulle gjerne hatt endel mer kunnskap om dette emnet selv. Skal innrømme at jeg er helt blank

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  14:30:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil absolutt anbefale å ta kurs på Norsk Hovslagersenter.
Der lærer du om anatomi, sykdomslære, balansering osv.
Kursene er meget lærerike og du vil få en helt annen forståelse for hestens ben og høver samt selve skoingen etter å ha gått der.
Da vil du selv kunne se om hesten har blitt skodd feil.
Anbefales på det sterkeste!
Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  14:30:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil absolutt anbefale å ta kurs på Norsk Hovslagersenter.
Der lærer du om anatomi, sykdomslære, balansering osv.
Kursene er meget lærerike og du vil få en helt annen forståelse for hestens ben og høver samt selve skoingen etter å ha gått der.
Da vil du selv kunne se om hesten har blitt skodd feil.
Anbefales på det sterkeste!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  15:55:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Bare for å bekrefte en ting. Jeg har aldri vært på kurs på det Norsk Hovslagersenter, og jeg tviler ikke på at det ikke er veldig bra og nyttig (jeg har hørt at det er bra, og at det anbefales). Men det skremmer meg at folk tror de er utdannet hovslager etter å ha tatt noen helgekurs der, og ikke praktisert noe særlig. Jeg har sett at folk velger dette fremfor Norsk Hestesenter eller yrkesfaglig studieretning på VGS fordi det er raskere og billigere. Full respekt for de som velger å ta kurs der for egen styrke, kanskje også for å snuse litt på faget, for så å fordype seg med mer praksis. Men det er ingen hovslagerutdannelse på lik linje med de andre "ekte" hovslagerutdannelsene som finnes her i landet.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 16/01/2006 :  16:25:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Jeg hadde en måneds hovslagerlære på folkehøgskolen jeg gikk på, hadde ganske mange timer teori, før vi gikk over på praksis. Det vi skulle lære da var å (som spoff sier) kunne ta av en sko og sette den på igjen til eget bruk dersom hesten mister en sko, får en veldig løs etc. Men vi lærte på langt nær nok til å sko en hest! Denne utdanninga tar mye lenger tid, og man må være lærling en viss tid hos autorisert hovslager.

Hovslageren vi bruker hjemme er dyr, men han har den utdanninga han skal ha, og han er utrolig flink, skor blandt annet på en del veterinærklinikker (medisinsk skoing for å rette opp/støtte skadde hester). Jeg synes absolutt det er verdt å betale for å bruke han fremfor å bruke en hobbyhovslager som tar 300 kr..

Søstra mi og jeg skulle passe hesten til ei venninne en sommer, den hadde baksko hele veien rundt, var ekstremt lang i tåa og gikk helt rart. Hovslagern vår fiksa den sånn nogenlunde på den tida vi hadde den (2 eller 3 skoinger), men som Roxira nevner går det ikke an å rette på sånne ting i en fei.. Ufaglærte hovslagere skor ikke bare feil, de skor sånn at det blir mange ting å rette opp igjen for den som skal sko hesten i ettertid. Kanskje man trenger spesialsko, og veterinærbehandling, så alt i alt så tror jeg man i det lange løp sparer på å bruke en skikkelig hovslager, selv om h*n i utgangspunktet er dyrere.

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 17/01/2006 :  10:18:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Det er egentlig skremmende å tenke på hvor lite jeg vet om hover og skoing etter så mange år med hest. Hovene er jo en ganske viktig del av hesten, hehe
Et sånt "innføringskurs" frister veldig. Håper jeg finner noe sånt oppe i nord-norge.
Hesten jeg rir har veldig dårlig hovkvalitet, men han som skor henne virker flink, og hovene hennes er mye bedre nå enn når vi fikk henne.

I tromsø er det så godt som ingen som engang har fagbrev. Men folk bruker dem alikevel, for det er ikke så mange å velge i dessverre

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  12:02:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Et tips til de som vil lære mere om høver, er å lese denne boka: http://www.tofhesteutstyr.no/product_info.php?cPath=22_109&products_id=65 Selv om det er mest beregnet på barfothest, er den også svært nyttig å lese for alle andre også. Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 17/01/2006 :  15:37:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er litt enig i det spoff sier om kursene på Norsk Hovslagersenter.Kjenner et par som går der, dem har tatt det ABC kurset+noen påbygningsuker der de har noe praksis.Så skal de i løpet av 5 år eller noe,sko x antall hestebein,for å så gå opp til en eksamen.Mener denne gangen er litt merkelig,vil tro at det er en bedre utdanning hvis man først går den vanlige gk og vk1 naturbruk/hestefag og så gå ut som lærling i 2 år,og da JOBBE som hovslager sammen med en utdannet hovslager hver dag,og ikke bare et par kvelder i uka,alene!!
Ride with the wind Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 17/01/2006 :  17:47:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Norsk Hovslagersenter er faktisk et godkjent utdanningssted for hovslagere, så dette er (ref. Spoff) "en hovslagerutdannelse på lik linje med de andre "ekte" hovslagerutdannelsene som finnes i landet," og man har allerede etter de to første teoretiske kursene lært nok til å gå opp til den teoretiske eksamen i hovslagerfaget, mange har gjort det og har bestått med glans.
Når man er ferdig med alle kursene skal man ha den kunnskapen man trenger for å ta den praktiske delen av fagbrevet.
Men jeg vil uansett anbefale alle å ta teorikursene, om de har tenkt å bli hovslagere eller ei, man lærer mye mer om selve hestebenet enn bare om hoven, man lærer også om sener og ligamenter, og om hvordan feil/riktig skoing kan påvirke disse.
Det er skikkelig interessant og nyttig å vite.
Ingen hov = ingen hest!
Gå til toppen av siden

Birk Mollyn

» VIP

Skrevet - 18/01/2006 :  10:50:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også vært uheldig med smed.
Viser seg at nå har han fått ballefoskyvning,setter ned frambeina på utsiden og i tillegg såløm.
Kommer en i dag og skal begynne å rette opp feil.

Kunskap om hoven er veldig viktig.
Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 27/01/2006 :  12:04:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har tatt utdanning på Starum for 11 år siden og praktisert siden.Er for øyeblikket veldig gravid og hadde behov for å ha skodd 2 hester.Det som var å oppdrive var en ufaglært trav snekker.
Egentlig var det fin 5 feil uten å se for nøye,det ser ikke så ille ut så lenge hesten står i ro men om man løfter høvene så sitter det skjevt,skoa er for små osv.

Som jente i dette faget skal man ikke kritisere gutta,men de kan si hva de vil til oss jentene.Vi er mye mer ydmyke,liker å lære mer,svarer mer på spørsmål som blir stilt fra kundene våres.

Når det gjelder disse kursene som går på hovslager senteret synes jeg det er lurt å gå disse om man aldri har tenkt å praktisere,men man kan være litt mer obs når det gjelder sine egne hester når de blir skodd.

Liker forøvrig at folk kan se om hesten er skodd bra,men ofte legger dem ikke merke til hva du driver med

Gleder meg til å få fram skokassa mi igjen
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 27/01/2006 :  13:43:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Marcello, litt sånn of topic men er det ikke steintungt å være jente og skoer? Ikke det at jeg tviler på at du er sterk, men ja.... Jeg utdannet meg i sin tid til forskalingssnekker, og det var overhodet ikke så tungt som mange skulle ha det til ("du er jente, du må gå helse og sosial og få en ordentlig jobb"), men det å bare dra av sko synes jeg er et slit! Å bære plank og spyle betong en hel dag går 100 ganger bedre. Er det ikke tungt å skulle sko ørtifjørti hester på en dag om man tar med i beregningen at mange av dem er uoppdratt og ikke gidder/kan holde beina sine oppe selv?
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 27/01/2006 :  15:24:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man skor mye på teknikk,da jeg gikk på Starum var jeg ca 55 kg og svak ,men man finner løsninger som foreks.ikke dra i stive hester,de er uannsett sterkere enn degEn bogstiv hest er ikke noe bedre enn en som er stiv i bakparten.jeg annbefaler vel ingen til å bli hovslager,men det er nyttig å ha med seg på livets vei.

Hadde nok vært en utfordring å være forskalings snekker også spør du meg
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.