hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - står ikke stille
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 står ikke stille
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  12:28:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten jeg rir går ut aav boksen når jeg steller den. Den dytter opp døra med mulen og tar et skritt ut. pleier å stelle han tilbake inn i boksen gang på gang men hjelper ikke. han fortsetter bare på samme måten. noen tips?
Jeg rir den bare en gag i uka og det er to andre som rir han også.
Jeg kan jo selvfølgelig bare lukke boksdøra ordentlig men syntes han burde høre på meg og ikke gå ut. han tar bar et skritt ut på stallgangen for å få tak i litt høyrester som ofte ligger der.

Redigert av - MajaJ den 14/01/2006 12:30:08

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  12:53:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
gjør det til noe negativt for ham å gå uten at du ber ham om det, feks hver gang han går ber du ham gå et par runder rundt deg i boksen. dette vil han etterhvert synes er kjedelig og finner ut at dette slipper han om han står stille.
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 14/01/2006 :  13:45:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest står alltid med åpen boksdør, går aldri ut, selv om jeg går ut av stallen og er borte en liten stund. Jeg ville øvet på det. Først bundet et tau forran døren, slik at han kunne ta en fot ut, men ikke stikke. Med en gang foten gikk ut av boksen, kremt på han, si nei eller noe og dytt han inn igjen. Ros og si flink gutt. La han gjenta dette mange ganger til han til slutt står lenge uten å prøve seg. Så kan du prøve uten tau (pass på at ytterdøren er lukket). Gjenta likt der også, kremt og si nei, og få han inn i boksen igjen. Dette har med respekt og oppdragelse å gjøre. Ikke skrik til han eller vær slem, men vær fast og bestemt. Ikke stå og stirr på han mens dere øver, men sitt med ryggen til og puss utstyr eller noe, du hører når foten går i bakken.

Dette er iallefall min måte, har funket på alle mine hester =)

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  13:17:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde en "usynlig" linje for hesten min i slike situasjoner jeg. Som feks da hun sto i boksen, var det ikke snakk om å tråkke over linjen (selv om det var masse spennende ting på utsiden), da ble hun rygget tilbake tvert. Men dette er ikke like lett med alle hester. Om hesten feks ikke har vært ute tidligere på dagen, eller det blir foret, eller den har dårlig med konsentrasjon osv osv, kan være med på å gjøre denne treningen vanskeligere, og dermed kreves det en ekstra posjon tolmodighet og man må være ekstra konsekvent, og da ikke bare i denne situasjonen, men også i andre situasjoner- så vet hesten at du mener alvor og den ser på deg som sin leder. Dette kan da bli et problem om de andre ikke behandler hesten likt.
Hege Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  13:34:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uansett hvilken trening du skal gjøre, bor du koordinere med de andre som steller den. Det blir bare urettferdig mot hesten at den får gjøre en ting en dag, men ikke den samme tingen neste dag.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  13:58:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja for snakke med de andre hvis han for lov av de så blir han nok bare veldig forvirra

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 15/01/2006 :  16:33:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Uansett hvilken trening du skal gjøre, bor du koordinere med de andre som steller den. Det blir bare urettferdig mot hesten at den får gjøre en ting en dag, men ikke den samme tingen neste dag.

Opprinnelig postet av kristy

Enig der. men på en annen side så går det jo an at en person setter mer grenser enn en annen. Akkurat som en lederhest kan sette grenser for en hest, mens en som er under denne hesten i rang ikke kan det.

Men de andre er sikkert enige med deg Majapews at de vil være over hesten i rang, og blir med på å være litt mer konsekvent.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  17:04:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men de andre er sikkert enige med deg Majapews at de vil være over hesten i rang, og blir med på å være litt mer konsekvent.

Opprinnelig postet av carambee

joa de vil nok være over hesten i rang men at de tilater det fordi det ikke plager dem... er jo egentlig ikke noe problem.. Men skal snakke med di. Like greit det

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 15/01/2006 :  17:09:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Snakk med dem og forklar at kontroll på hestens bevegelser er grunnprinsippet når det gjelder
kontroll over hesten.
Og så er det jo som kjent sånn at en hest som får lillefingeren fort tar hele handa (altså begynner å gå helt ut)
Det der finner dere helt sikkert ut av.

Lykke til

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  17:50:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Enig der. men på en annen side så går det jo an at en person setter mer grenser enn en annen.

Og nettopp derfor synes jeg ikke noe om at hester blir håndtert av flere... Men, det er ikke til å unngå i noen situasjoner, og da er det viktig at alle som håndterer hesten må bli enig om hvor mye som kan tolereres av hesten.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.86 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.