hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Yrke..?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Yrke..?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  23:14:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jaa, er nå snart 16 og det betyr da skolevalg. Har 3 yrker innprintet i minnet som jeg må velge mellom.

- Jurist
- Veterinær
- Idrettsfysioterapaut

Om jeg skal bli fysioterapaut skal jeg gå idrettsfag, de to andre almenn, men med ulike studieretninger.

Hva synes dere jeg skal satse på? Sånn cirka, skal jo ikke bestemme meg idag liksom..

Har helt ok karakterer (hadde 5,3 i snitt til jul iår) og er spesielt glad i naturfag, samfunnsfag/økonomi, matte og gym.

En ting er sikkert: Skal ha hest som valgfag uansett..

www.hestene.no

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  23:26:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Allmen og idrettsfag er jo akkurat det samme, sånn mer eller mindre i allfall, med unntak av idretten. Du kommer dit du vil uansett hva du går av disse. Jeg gikk medier og kommunikasjon og studerer i dag på Universitetet - uten å ha gått mer enn 3 år på VGS.

Du skal bare inn på VGS, du kommer til å ombestemme deg mange ganger underveis. :-) Og det er skolen som bestemmer hvilket valgfag du får ta, iallfall andre år enn GK. Vi kalte det for det meste frivillig tvang.

Redigert av - Silje-og-Tindra den 13/01/2006 23:28:04 Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  23:38:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Det er da ikke skolen som bestemmer hvilke valgfag du får ta? Indirekte kanskje, ja, ved at du må velge blant de fagene som er satt opp, men jeg hadde da mange valgmuligheter ang. valgfag. Dog, hest var ikke blant valgmulighetene for meg.

Og både idrett og allmenn gir generell studiekompetanse.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  23:42:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Joda,joda, men rådgiveren her bablet idag ivei om at jeg burde bestemme meg for enten idrettsfag eller almenn.. Vet at det er det samme (nesten), men han sa altså det da.. Sa at jeg ikke kom til å få velge de samme fagene på idrett som på almenn? *Huff*
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  00:14:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er da ikke skolen som bestemmer hvilke valgfag du får ta? Indirekte kanskje, ja, ved at du må velge blant de fagene som er satt opp, men jeg hadde da mange valgmuligheter ang. valgfag. Dog, hest var ikke blant valgmulighetene for meg.

Og både idrett og allmenn gir generell studiekompetanse.

Opprinnelig postet av Ragnhild E

Vi fikk velge første året. Og that's it. Andre året valgte skolen for oss, og det tredje året gikk vårt valgfag ut, grunnet for mange skoletimer. Vet at det var slik på Otta også, som ikke har de samme linjene som Vinstra.
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  00:21:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Joda,joda, men rådgiveren her bablet idag ivei om at jeg burde bestemme meg for enten idrettsfag eller almenn.. Vet at det er det samme (nesten), men han sa altså det da.. Sa at jeg ikke kom til å få velge de samme fagene på idrett som på almenn? *Huff*

Opprinnelig postet av Mari^_^

Tror det er sånn at man må ta allmenn for å komme inn på vet.høgskolen pga matte, kjemi osv, men er ikke sikker.
Jeg var i hvertfall på ukeskurs på formgivnigsfag, og der fikk de generell studiekompetanse, men kom ikke inn på feks. tannlege eller veterinær og vil tro det samme gjelder for idrettsfag.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  00:23:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Helle & Bjerge: Det er bare å ta fagene som privatist, så går det fint. Ei jeg kjenner gikk tømrerfag, men tok fagene som privatist og kom inn på noe høyt oppe i systemet :-) Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  02:01:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Våre elever på idrettsfag kunne fritt velge mellom matte, kjemi, biologi og fysikk både i 2. og 3. klasse. Tydelig at skolene praktiserer forskjellig?

Kopi av melding:
Vi fikk velge første året. Og that's it. Andre året valgte skolen for oss, og det tredje året gikk vårt valgfag ut, grunnet for mange skoletimer. Vet at det var slik på Otta også, som ikke har de samme linjene som Vinstra.

Jøss, så rart. Første året hadde vi ikke valgfag, andre året fikk vi velge (jeg valgte psykologi). Vi kunne velge så mange valgfag vi ville, det var jo opp til hvor mange timer vi ville ha. Tredje året valgte jeg også psykologi. Også her kunne vi velge hvor mange valgfag vi ville ha. Husk også på at det er forskjell på valgfag og studieretningsfag (bare så vi ikke snakker forbi hverandre her).
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  11:15:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg er klar over forskjellen, ja ;-)
Men det er i allfall slik det var der jeg gikk, for ingen av de vi gikk sammen med på VK2 (dvs. vi hadde allmenne fag sammen med tagging, fyll og faen) hadde noe valg i VK1/VK2 heller. Og gamle klasse kamerater som gikk på Otta sa det samme, og Otta og Lom, som vel mest sannsynlig er skolen som Mari skal gå på, henger sammen.

Men det begynner jo å bli en stund siden jeg gikk der, og hele VGS-systemet har vel blitt forandret, så vidt jeg husker.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  12:04:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
..Og nå skal systemet forandres igjen foran neste år visstnok.. Huff, så forvirret jeg er.. Så man kan altså ikke velge de samme valgfagene (studieretningene) på idrett som på vanlig almenn da?

lino

» VIP

Skrevet - 14/01/2006 :  14:05:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg foreslår at du ringer den aktuelle skolen og spør Mari. Rådgiverne har ikke ofte så mye peiling på spesifike skoler.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  11:30:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hvorfor ikke gå naturforvaltning med veklegging på hest?
på skolen jeg gikk fikk du studie kompetanse etter 3 år, ogda har du 2 år med hest også..
og mange andre fag, som naturfag, matte...osv...

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  12:10:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvorfor ikke gå naturforvaltning med veklegging på hest?
på skolen jeg gikk fikk du studie kompetanse etter 3 år, ogda har du 2 år med hest også..
og mange andre fag, som naturfag, matte...osv...

Opprinnelig postet av kross

Ja, det kunne jeg tenkt meg, men den eneste skolen her omkring som tilbyr naturbruk tilbyr ikke matte!!!!!!!!

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  12:53:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Mari^_^: Dersom du får studiekompetanse av den, hvilket du vel gjør, så har du matte. Ellers går det an å gå opp som privatist :-) Men Klones har vel ikke hest, eller har de begynt med det nå? Ellers må du til Lena. Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  13:17:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Om du går til "privatist", som dykk seier, betalar ein for skulegangen då? Er det forskjellige plassar der ein kan ta dette, eller er det få plassar i landet? Er det hardt arbeid? (hardare enn 3 år allmenn)
Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  13:56:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mari^_^: Dersom du får studiekompetanse av den, hvilket du vel gjør, så har du matte. Ellers går det an å gå opp som privatist :-) Men Klones har vel ikke hest, eller har de begynt med det nå? Ellers må du til Lena.

Opprinnelig postet av Formosissima

Klones skal visstnok få hestefaget i 2007. Hmmm.. En kamerat som går der sa at de ikke har matte, men det er kanskje mulighet for det likevel? Tror jeg skal ta meg en ringerunde til hver enkelt skole jeg, disse rådgoverne går til hodet på meg...

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.