hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Anbefaling av dressurgjord
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Anbefaling av dressurgjord
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  12:17:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har lyst til å kjøpe en skikkelig dressurgjord, og lurte på om noen har en gjord å anbefale.

Nå har jeg verdens mest dølle - men fullt fungerende - økonomigjord fra Hööks, av denne. sorten. Er forsåvidt fornøyd med den, den holder salen på plass som andre gjorder og jeg opplever ikke noe gnag eller ubehag på noen måte. Men jeg kunne egentlig tenke meg en lekker lærgjord

Den kan gjerne ha litt ergonomiske utforminger, men synes gjorder av denne sorten kanskje igjen blir litt for voldsomme. Har erfaring med at vanlige rette gjorder fungerer bra, og tenkte på en slik igrunn. Er egentlig ikke tilhenger av gjord med strikker i, men om de er kraftige og lite tøyelige er det greit det også.

Som oftest ikke et problem, men gjorden skal ha feste for to stropper (det er vel heller vanskelig å finne en for tre, men det finnes jo også).

Tenkt litt på en helt plain Stübben gjord, som jeg vet at mange før meg har hatt gode erfaringer med, men vet ikke helt.. Den er iallfall uten strikker, og fin på den måten at man har lukking for spenner slik at de ikke synes eller kommer i veien.

dressurblogg.no

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  12:27:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flott Spoff, jeg er også på utkikk etter en lærgjord( som deg ønsker jeg meg også en lekker sådan) så håper det kommer mange tips
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  13:42:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Jeg har en slik lærgjord som spoff nevner. Liker den veldig godt
Det eneste er at mine borrelåser begynner å bli litt slitte så de ikke sitter så godt.
Men ellers er jeg veldig fornøyd.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  14:25:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det eneste er at mine borrelåser begynner å bli litt slitte så de ikke sitter så godt.

Opprinnelig postet av Helle & Bjerge

Stübben gjorden? Nevner to lærgjorder, men kun en med borrelås. Og det er vel Stübben sin. Jeg tenker litt på den. Den er veldig plain da, men jeg liker å ha det litt plain. Tenker..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 13/01/2006 :  14:35:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Stübben gjorden? Nevner to lærgjorder, men kun en med borrelås. Og det er vel Stübben sin. Jeg tenker litt på den. Den er veldig plain da, men jeg liker å ha det litt plain. Tenker..

Opprinnelig postet av spoff

Min erfaring med dette er at mange kjøper for korte gjorder. Den skal gå et lite stykke opp på siden selv om det er til dressur, da det gir bedre støtte og faren for trykkskader og gjordtegnag er mindre. Deretter vil jeg anbefale å kjøpe dressur gjord i lær, uten strikk. Deretter vil jeg også anbefale en bred gjord, da i lær, ligger stødig, fordeler trykk og klyper ikke hud eller pels. Stubben sin lærgjord uten strikk har alt...helt overlegent den beste jeg har hatt. Så og si evigvarende, blir bare mykere og mykere, pen og enkel...så prisen til 700 kr er den absolutt verdt.

Ps: den stubben gjorden jeg har er av den med slike klaffer over spennene, med borrelås.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 13/01/2006 14:36:43 Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  14:46:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Stübbengjorden ja Ble visst litt upresist fra min side det der...

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  15:51:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
<klipp>

Min erfaring med dette er at mange kjøper for korte gjorder. Den skal gå et lite stykke opp på siden selv om det er til dressur, da det gir bedre støtte og faren for trykkskader og gjordtegnag er mindre. Deretter vil jeg anbefale å kjøpe dressur gjord i lær, uten strikk. Deretter vil jeg også anbefale en bred gjord, da i lær, ligger stødig, fordeler trykk og klyper ikke hud eller pels. Stubben sin lærgjord uten strikk har alt...helt overlegent den beste jeg har hatt. Så og si evigvarende, blir bare mykere og mykere, pen og enkel...så prisen til 700 kr er den absolutt verdt.

Ps: den stubben gjorden jeg har er av den med slike klaffer over spennene, med borrelås.

Opprinnelig postet av oleo

Javel. Det har aldri vært i min plan å kjøpe en for kort gjord, og jeg håper ingen her kommer med anbefaling på at 60 centimeters gjorden er den de anbefaler meg, fordi den er de veldig fornøyde med. Jeg var vel mer ute etter et merke for anbefaling, og det er vel i tråd med dette vi andre er. Selv om sikkert mange er fornøyde med sin 60 centimeters gjord også.. Det er selvfølgelig også lov!

Nå sa jeg også at jeg ønsket en gjord i lær, og en helst uten strikk, så vi er fremdeles på nett hvis du ikke selv har oppdaget det ennå.

Fint du liker Stübben-gjorden, for den snuser jeg litt på.

Og nei.. Jeg har ingen planer i å kjøpe for kort gjord (slapp av.. Selv om hesten jeg rir i dine øyne lider ganske hardt av å bli ridd under en Windsorsal). Hvorfor skulle jeg ha interesse av det egentlig? Fint at du deler dine erfaringer, men du trekker det hverken videre ved å si hva faktisk en for kort eller for lang gjord vil si (om du først nevner A som totalt off-topic, kan du nevne B. Kan være noen andre faktisk liker å få dine tips, og du har sikkert mye bra å bidra med), og jeg spurte heller ei om det var et generelt problem, eller at jeg var usikker på hvor lang gjord jeg trenger til min sal. Det er fint med erfaringer, men ikke som kommentarer som virker som om du tror at jeg faktisk er ute etter å kjøpe en for kort gjord. Mulig det er din oppfatning, men slapp av.. Det finnes kloke hoder som rir i saler med dype seter også.

Mulig dette er en overreaksjon, men jeg spurte om anbefalinger til gjorder andre her har god erfaring med. Takk for ditt tips om Stübben. Det finnes andre debatter som omhandler gjordelengder, så fint om du bidrar med det der. Men ok.. Det er lov å være litt off-topic også. Det er sant..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 13/01/2006 16:07:06 Gå til toppen av siden

Hanne_N

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  16:22:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Vil anbefale det Stubben sin lærgjort. Har hatt anatomisk gjort før, men fant fort ut at de lagde en del gnag. Stubben sin gjort er myk og det er god kvalitet i læret. Ikke har jeg hørt om hester som får knag av den heller. Vet om fler som har den gjorten som er veldig fornøyd.

Mvh Hanne. Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 13/01/2006 :  23:19:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en dressurgjordt fra www.stallvra.com og er kjempefornøyd med den Den er myk, bred og jeg har ikke fått gnag(ikke antydning engang) og jeg har noen ganger strammet til Er strikk i begge endene men syns det er lite strekkbart Prisen er jo en annen sak men jeg har nå hatt gjorden i ca 3 år(til sommeren?) og den holder seg meget bra Må jo seff vaskes og smøres
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 14/01/2006 :  00:10:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har makan gjord som deg Spoff - den fra Hööks - og er egentlig strålende fornøyd. Har en lærgjord også fra Jascon men den har ikke blitt mye brukt ettersom den har et noe høyere vedlikeholdsbehov enn neoprene gjorden. (Lat...). Rir en del ute og det er ikke fritt for ganske høy sølefaktor og da er det befriende og ha en gjord som bare kan kastes i vaskemaskinen....

Når jeg blir litt rikere (..og det er bare et tidsspørsmål..) skal jeg kjøpe neoprene gjorden til Kieffer; http://www.kieffer-saddle.de/pages/_sattel9.html - de har også en variant med tre spenner. Husker jeg ikke feil har disse "rullespenner" slik at duppeditten på gjorden "hopper" inn i hullet sitt i remmen på salen "av seg selv". Dersom det funker må det jo være supert (har hengt på skeive og dinglet med frosne fingre for å få strammet gjorden en del ganger..) Vidunderspennen ser slik ut: http://www.kieffer-saddle.de/pages/_sattel10.html

Kieffer har også lærgjord varianter, som denne f.eks: http://www.kieffer-saddle.de/pages/_sattel5.html Den kommer mit oder ohne Elastik...
Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 14/01/2006 :  00:13:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har Hansbo sin ergonomiske dressurgjord "Action Horse". Den selges bl.annet på www.brumby.no . Den koster flesk, men har en helt utrolig god kvalitet. Av det lekre slaget også; hvis man kan kalle en gjord for et smykke, så er det denne :) Med logo preget i læret på begge sider, og mykt lær. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  00:24:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du måtte jo legge inn bilde av de spennene Opal, nå sikler jeg enda mer etter den gjorden. Har hatt hjertet i halsen et par ganger ifm stramming av gjord på sprek hest...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 14/01/2006 :  00:51:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
<klipp>

Opprinnelig postet av oleo

Javel. Det har aldri vært i min plan å kjøpe en for kort gjord, og jeg håper ingen her kommer med anbefaling på at 60 centimeters gjorden er den de anbefaler meg, fordi den er de veldig fornøyde med. Jeg var vel mer ute etter et merke for anbefaling, og det er vel i tråd med dette vi andre er. Selv om sikkert mange er fornøyde med sin 60 centimeters gjord også.. Det er selvfølgelig også lov!

Nå sa jeg også at jeg ønsket en gjord i lær, og en helst uten strikk, så vi er fremdeles på nett hvis du ikke selv har oppdaget det ennå.

Fint du liker Stübben-gjorden, for den snuser jeg litt på.

Og nei.. Jeg har ingen planer i å kjøpe for kort gjord (slapp av.. Selv om hesten jeg rir i dine øyne lider ganske hardt av å bli ridd under en Windsorsal). Hvorfor skulle jeg ha interesse av det egentlig? Fint at du deler dine erfaringer, men du trekker det hverken videre ved å si hva faktisk en for kort eller for lang gjord vil si (om du først nevner A som totalt off-topic, kan du nevne B. Kan være noen andre faktisk liker å få dine tips, og du har sikkert mye bra å bidra med), og jeg spurte heller ei om det var et generelt problem, eller at jeg var usikker på hvor lang gjord jeg trenger til min sal. Det er fint med erfaringer, men ikke som kommentarer som virker som om du tror at jeg faktisk er ute etter å kjøpe en for kort gjord. Mulig det er din oppfatning, men slapp av.. Det finnes kloke hoder som rir i saler med dype seter også.

Mulig dette er en overreaksjon, men jeg spurte om anbefalinger til gjorder andre her har god erfaring med. Takk for ditt tips om Stübben. Det finnes andre debatter som omhandler gjordelengder, så fint om du bidrar med det der. Men ok.. Det er lov å være litt off-topic også. Det er sant..

Åh godeste gud...
Siste gang jeg svarer på noe du har startet vertfall. Man skriver da litt mere generelt enn akkuratt til deg...det er ikke bare du som er inne å leser selv om det er du som spurte!!!! Om det er debatter om gjordtlengder her fra før er mulig, de har ikke jeg sett.
Når temaet er gjord så er det flere ting en kan si om det....erfaringer å dele med folk. Hvordan i huleste skal jeg vite hvor lang gjordt akkuratt DU bruker...???? Du må da skjønne at når noen skriver slik så er det av informativ hensikt, ikke for å si at DU bruker for kort gjordt???!!!
Jeg kan da ikke vite noe som helst om deg.....så hvordan kan jeg da påstå at du har tenk til å kjøpe kort gjordt? Dette blir bare for dumt.

Du må ha problemer med å danne deg egne meninger når du trekker frem et svar jeg ga deg ang dressursal for en uke tilbake?! Skjønner ikke hvorfor du gidder å forsvare deg mot det engang, du vet da vel best selv?!! Om noen her sier at de har hatt problemer med merket på salen min, så er jo det fullt mulig... Men jeg vet at jeg har det ikke og hva spiller det da for noen rolle? Tenker da at det faktisk kan være greit å vite...tenk om det også var noe jeg ikke visste????? Hva slags skade kan det gjøre å informere om noe?

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 14/01/2006 01:05:42 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  01:20:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
he he he... to kvinner med PMS? Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  01:39:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
he he he... to kvinner med PMS?

Opprinnelig postet av Lopke

*leeer*

et bevis på at voksene ikke alltid er like voksene?

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt

Redigert av - mariie. den 14/01/2006 01:40:18 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  15:22:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oleo:

Kopi av melding:

Har du link til denne?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.