hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Store forsinkelser på hestepass
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Store forsinkelser på hestepass
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lopke

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  22:14:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://heste-nettet.dk/nyheder/1328/

til dere som ikke har.. start nå. ikke dumt å ha!

ToneK

» VIP

Skrevet - 12/01/2006 :  23:16:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe. Jeg er vel en av de nølende her i Norge... Blei lissom aldrig noe av. Har ventet snart en måned nå, men det kommer vel snart. Er vel mange som skal lages på starum og går jeg ut ifra...
Enig med deg, Lopke, bare å sette igang! Man må vel egentlig ha det nå så (?)
Tone
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  23:33:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
men hva skjer om man ikke anskaffer seg hestepass?

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

slettet1

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  14:03:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideslettet1  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseslettet1  Svar med kopi av melding
Hvordan er det med pass til bl raser, el er det noe, å i så fall trengs til kun konkurranse? Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  19:22:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oi! Må forte meg litt da tror jeg!
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  10:37:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvordan er det med pass til bl raser, el er det noe, å i så fall trengs til kun konkurranse?

Opprinnelig postet av .Don Pedro.

Pr 1.12006 skal alle hester ha hestepass.

Sjå foreskrift for hestehold

Også blandingshester skal ha dette.

Hestepasset gir eit signalement av hesten. Og gir opplysninger om vaksinasjoner etc.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  10:39:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men hva skjer om man ikke anskaffer seg hestepass?

Opprinnelig postet av lillings

Det skjer vel egentleg fint lite vil eg tru. Men skulle du komme ut for noko form for kontroll så kan du vel få bot eller liknande for det??

Siden det er lovpålagt tenker eg på, men eg veit ikkje korleis dette er tenkt handtert.

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  11:29:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Tror du kan få problemer med å få slaktet hesten i hvertfall dersom den ikke har pass. For uregistrerbare hester; hør med NRYF for pass evt Starum. Det er igrunn Starum som har påtatt seg dette ansvaret men de har jo overhode ingen mulighet til å skulle takle et rush av hester.

Til å begynne med vil de nok ikke håndheve dette særlig tror jeg da dette kom altfor brått på de aller fleste, Starum inkludert

Redigert av - xxxoooxxx den 14/01/2006 12:18:05 Gå til toppen av siden

slettet1

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  13:06:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideslettet1  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseslettet1  Svar med kopi av melding
Den linken virket nok ikke. Noen som vet sån ca pris på vet. sjekk + pass? Har et føll som jeg tenkte å la en veterinær se over snart så kan bare ta med passet samtidig da Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  13:22:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Den linken virket nok ikke. Noen som vet sån ca pris på vet. sjekk + pass? Har et føll som jeg tenkte å la en veterinær se over snart så kan bare ta med passet samtidig da

Opprinnelig postet av .Don Pedro.

Kva slags link som ikkje virket?

Begge linkene som ligger på denne debatten fungerer hos meg i allefall

KVa pass koster vil nok variere. her tar veterinærene 350 for arbeidet med å fylle inn i passet og ta hårprøver og sette inn microchip.

Eg har fått pass til mine gjennom Norsk Hestesenter siden eg har fjordinger som blir registrert der. Det koster da 6-700 kr for passet. Husker ikkje heilt kva eg betalte.

Men i tillegg måtte eg også betale kr 850 hos NRYF for å få hesten registrert for konkurranse sjølv om hesten da hadde pass, er microchipet og alt det der fra før. Heilt vanvittig må eg sei når alt man trenger er eit stempel i passet frå NRYF. Og når andre som skal ha både pass, hårprøver og microchip frå NRYF betaler det samme.

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  14:39:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
synes det er unødvendig dyrt, og skjønner egentlig ikke vitsen med pass. Hesten min er jo registrert i DNT og der står jo alt om henne på papiret... Skjønner hvis man skal utenlands med hest, men å måtte ha pass for en hobbyhest er i mine øyne helt håpløst.
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  15:15:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
synes det er unødvendig dyrt, og skjønner egentlig ikke vitsen med pass. Hesten min er jo registrert i DNT og der står jo alt om henne på papiret... Skjønner hvis man skal utenlands med hest, men å måtte ha pass for en hobbyhest er i mine øyne helt håpløst.

Opprinnelig postet av lillings

Siden din hest er registrert i DNT, så er det DNT du må kontakte for pass. Sist jeg fikk dette kostet det 400 kr, og det synes jeg ikke er så dyrt, og chippen kan du bare vente med å sette inn til dyrlegen uansett skal raspe tenner eller noe.

Ps. takk for sist forresten... Var på Vang for lenge siden en gang og møtte deg.

Redigert av - xxxoooxxx den 14/01/2006 15:16:47 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  15:36:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Vist hesten din er registrert allerede så er det ikkje sikkert den trenger pass. Dersom du har registreringsbevis frå DNT så kan det være greit nok uten att eg kjenner til dette 100%.

Det står ingenting i reglene om att hesten må være microchipet etter det eg kan sjå.

Kopi av melding:

frå reglane

§ 6. Hestepass og helsekort

Alle hester skal ha hestepass og helsekort. Hesteholder er ansvarlig for at hestens helsekort og pass er tilgjengelig for veterinær ved medisinsk behandling, og skal selv føre egenbehandling inn på kortet.

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  16:08:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Chip er nok ikke pålagt nei, men når man får den kan man likegjerne sette den inn synes jeg. Mulig DNT krever det når du først har fått chippen, er ikke sikker. Heldigvis blir alle hester som er registrerbare i DNT og er født f.o.m år 2000 både chippet og sendt med pass på, så i fremtiden burde det være uproblematisk.

I Sverige er det også kommet krav om hestepass for en tid siden. Der har de hatt egne ID kontrollanter til å gjøre oppgaven og har sett ut til å være bedre forberedt enn vi er i Norge.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  19:08:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
alle friesere født etter 1999 tror jeg? SKAL chippes... før ble de tatovert i tunga uff uff... Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  19:35:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Alle fjordhester født etter 1999 skal også microchipast og rekner med att det også gjelder dei andre norske rasene. Gjelder vel og merke for å få registrert hesten hos Norsk Hestesenter. NRYF krever ikkje microchip.

Men når det gjelder eldre hester som ikkje nødvendigvis trener denne microchipen så ser eg ikkje noko grunn til å måtte sette den inn. Det er vel heller ikkje noko hokuspokus for eventuelle tyver å fjerne ein slik også. Eller eventuelt sette inn ein ny. Men noko lettare å kunne identifisere ein stolen hest kan det vel bli.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.