hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forfangenhet
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Forfangenhet
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

dragoline

» VIP

Skrevet - 12/01/2006 :  09:52:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor stor sjanse er det for å få en hest med forfangenhet frisk?
Hva må eventuelt gjøres?

xxxx

Skrevet - 12/01/2006 :  11:51:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her har jeg kopiert litt generelt om forfangenhet fra et tidligere innlegg jeg har skrevet om dette.

Alle hester kan rammes av forfangenhet, men noen hester er mer tilbøyelige til å få lidelsen enn andre.

Dette kan bidra til at hesten din utvikler forfangenhet :
*Rase - ponnier og store raser, som f.eks.kaldblodshester, er mer tilbøyelige.
*Fedme.
*Fôr som inneholder store mengder karbohydrater, f.eks. havre.
*Plutselige fôrskifter eller foretning – spesielt for store mengder friskt gress.
*Alvorlig kolikk.
*Hardt arbeid på fast underlag.
*Alvorlig infeksjon eller sykdom som gir høy feber, f.eks. lungebetennelse eller tilbakeholdt etterbyrd etter følling.
*Overbelastning av et bein pga. beskadigelse av et annet bein.

Forfangenhet kan forekomme i to former: akutt og kronisk.
I akutte tilfeller oppstår symptomene hurtig og er meget alvorlige. Kroniske tilfeller er tilfeller som ikke har latt seg kurere fullstendig. Disse er ofte mindre alvorlig, men hesten vil ofte være plaget resten av levetida.

Slik er symptomene på akutt forfangenhet:
*Hesten beveger seg lite og er halt (ofte på flere bein).
*Haltheten ses spesielt når hesten leies i sirkler eller når den går på hardt underlag.
*Unormal gange - hælen (drakten) settes ned før tåen.
*Karakteristisk kroppsstilling - hesten står med understilte bakbein og fremstrakte forben.
*Hovene er varme med forsterket pulsasjon i koden.
*Smerte rett foran strålespissen når der trykkes hardt på sålen.

Slik ses symptomene på kronisk forfangenhet:
*Ringer i hovveggen som er bredere i hælen enn i tåa.
*Blodutredninger i sålen.
*Den hvite linjen blir bredere, eventuelt med dannelse av byller.
*Senkning av sålen, eller flate såler.
*Steile hover på grunn av kraftigere vekst av hælen i forhold til tåa.
*Forfangne ponnier på kraftig beite har ofte en tykk kam på halsen som føles hardere enn vanlig i sykdommens tidlige stadier.

Kan du ri på hesten din igjen?
De fleste hester som blir behandlet for forfangenhet vil kunne ris på igjen.
Dette avhenger av hvor alvorlige symptomene er og hvor godt hesten reagerer på behandlingen.
Du bør ikke ri på hesten før dyrlegen har sagt at dette vil være risikofritt.
Når en hest har vært plaget med forfangenhet en gang er det stor sannsynlighet for at den kan få det igjen, så det er svært viktig at du er oppmerksom på symptomene videre.
Ikke ri dersom du mistenker at forfangenhet er på vei!

Gode råd fra dyrlegene:
*Bruk fôr med tilstrekkelig næring uten for stort innhold av karbohydrater. (Vær forsiktig med bruk av havre)
*Slankekur hvis hesten veier for mye.
*Regelmessig hovpleie, bl.a. regelmessig beskjæring.
*Forbedret kontroll av parasitter og beskyttelse mot sykdommer ved hjelp av vaksinering.
*Kosttilskudd for å fremme veksten av sunne hover.

Og ellers bør du:
*Bruke elektrisk gjerde for å dele opp beitet og begrense adgangen til grønt gress. Spesielt tidlig om våren når gresset kommer.
*La hesten gå på mykt underlag.
*Ikke slipp hesten ut på beitet på "tom mage" når det er frost.
*Begrens mosjon på hardt underlag.
*Ri hesten jevnt.

Håper dette var til litt hjelp.

Redigert av - xxxx den 12/01/2006 11:56:43 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  13:13:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hesten kan bli helt frisk. Men den vil nok alltid være utsatt for å få det igjen. Langt flere hester enn vi tror er faktisk forfangene. Det som trengs er å først og fremst fjerne den utløsende faktor. Er det gress, må hesten vekk fra gresset og kan sansynlig vis aldri tåle å gå på kraftig beite igjen. Mange av de hestene som såkalt "ikke kan gå på beite uten sko, for da blir de sårbeint" er faktisk forfangene. De går rundt som "tikkende bomber" til de en dag står og lener seg på bakbeina eller ikke kan stå oppreist.
Det neste som skal til er kompetent hovrøkt og så mye bevegelse som mulig på underlag hesten er komfortabel på. I motsetning til In nancyville, mener jeg at hesten bør gå på fast underlag. Det gir best blodsirkulasjon og best og raskest resultat. Jeg mener også at en frisk hest med sunne høver, lander med hælen først og ruller fram over tåa. En hest som lander på tåa, Har svært ofte vondt i hælene.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 12/01/2006 :  15:45:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I motsetning til In nancyville, mener jeg at hesten bør gå på fast underlag.

Veterinærer/hovslagere påstår også følgende som jeg støtter meg til:
Det er ved ridning på mykt underlag bakken treffer "støtputa"/kråka og dermed gir best blodsirkulasjon.
Ved hardt og fast underlag treffer ofte bare hoven "oppå".
(Yttersidene av hovene for de fleste hester har liten "støtpute".)

Beste måten jeg kan gjengi det på. Eller tenk bare logisk rett og slett.

Redigert av - xxxx den 12/01/2006 15:46:53 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  16:21:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Gamlehesten min hadde det, hun lå nede og vi trodde vi skulle miste henne. Hun var da 23 år, men takket være en flink dyrlege med gode råd fikk vi beholde henne 3 år lenger
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 12/01/2006 :  17:50:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja den kan bli frisk og fullt brukbar igjen, men hvor fort og hvor bra det går avhenger av i hvilken grad hesten er forfangen. De er viktig at den får riktige medisiner av veterinæren, samt riktig skoing. Oppdager du at hesten din er forfangen må du få av den skoene så fort som mulig for å lindre smertene samt se til at det er så mye strø i boksen at den ikke kommer igjennom til betongen etc. En hest som har vært forfangen skal man sko med kort tå og høye drakter og dette bør du ha en fagutlært hovslager til å gjøre, de har forhåpentligvis fått med seg det siste innen forskning på dette. Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  19:37:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Etter å ha lest en god del i bøker og på nettet, så synst jeg den såkalte barfot-metoden virker mest lovende. Hester blir ofte friske av den tradisjonelle metoden som hovslagere bruker også, men det hender rett som de er at de må gi opp. Når man tenker på hva som skjer inni hoven ved alvorlige tilfeller der hovbeinet løsner og hovkapselen roterer bakover, så er det helt logisk at det hjelper å ha lave hæler og korte inn tåa forfra. Hvis man tar vekk årsaken til at forfangenheten oppstod, og gir hesten riktig hovstell og bra med bevegelse, så er det ingen grunn til at en såkalt kronisk forfangen hest ikke vil bli bra igjen. Det vokser kontinuerlig ut ny hov, og etter omtrent et år er hele hovkapselen skifta ut, og har forhåpentligvis gjenoppretta fast forbindelse med hovbeinet.
Angående underlag så synst jeg det høres mest logisk ut at fast underlag er best for å få fart på "reparasjonen". Hovmekanismen, som bidrar sterkt til å øke blodgjennomstrømningen, skjer ikke bare ved at strålen berører bakken. Enkelt forklart: Når hoven settes i bakken vil hoven presses litt utover nede ved bakken og samtidig klemmes litt sammen oppe ved kronranda. Det motsatte skjer når hoven igjen løftes. Denne vekselvis sammentrekningen og utvidingen slipper blod ned i hoven, og pumper det opp igjen gjennom venene. En viktig funskjon for strålen er å være fleksibel slik at hoven kan utvide seg ved hvert steg. Hoven er an ganske kompleks sak, og jeg, og heller ingen andre, kan ikke påstå å vite alt som skjer der inne.

Det viktigste uansett hvilken metode man velger for å få hesten frisk, så er det viktigste å fjerne årsaken til problmet
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  23:02:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg mener også at en frisk hest med sunne høver, lander med hælen først og ruller fram over tåa. En hest som lander på tåa, Har svært ofte vondt i hælene.

Opprinnelig postet av Fröya

Den ene hesten min er sånn at han lander på tåa, har han vondt i hælene da?
Han er barfothest, og blir nøye fulgt opp av en veldig flink barfottrimmer. Hun mener han bare er lat, og må lære seg å løfte beina mer.
Han subber også litt med tåa når han traver.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  23:25:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg kan ikke påstå at ALLE som lander på tåa har vondt i hælene. Men veldig ofte er der det. Ser det også på min egen hest. Hun har vært skodd i mange år og har derfor slitt med noe innsnevrede hæler. Hun sliter også i perioder med WLD som har gått svært hardt ut over hælene hennes. I dårlige perioder lander hun på tåa, i gode på hælen. Har også eksperimentert litt med høyden på hælene for å gjøre henne mere komfortabel. Det ser ut til at hun trives best med litt høyere hæler. Pete Ramey har skrevet mye om dette. Du kan lese artikkelene hans på http://www.hoofrehab.com/ Der står det også svært mye om rehabilitering av forfangenhet. Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  00:01:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Gamle hesten vår som døde i sommer var forfangen di siste 4åra...Var ganske bra om vinteren men med en gang gresset kom brøt det ut igjen hver sommer....Så høvene hennes så ikke ut siden hovveggen hadde vridd seg var høvene nesten flate,vokste lissom rett ut og ikke nedover.Og i sommer fikk sef en anna hest forfangenhet,faktisk dattera til den andre her,så håper bare det ikke bryter ut igjen til sommeren på henne sånn som mora.
Men vil anbefale en barfottrimmer,det har vi hatt på hun siste her og di har som regel god greie på åssen dem skal skjære forfagne hester...

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  00:08:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hvorfor lar dere hesten gresse da? Hester som sliter med forfangenhet MÅ holdes borte fra det som utløser det! Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  00:27:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Hvis det var meg du skrev til så lot vi henne ikke gresse sånn.
Men prøvde jo hvert år å venne henne helt FORSIKTIG til det for å se om hun kunne gå på gress igjen men tok henne vekk straks hun viste tegn til stivhet...
Dette i sammen med en dyrlege som har god peiling...
Det er jo forskjellig fra hest til hest hvor mye di tåler før det bryter ut igjen,hun her tålte ingenting mens andre fint kan tåle å gå på beite igjen men sef ikke med mye og næringsrikt gress!

Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 26/01/2006 :  18:22:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest med kronisk forfangenhet kan behandles ved hjelp av skoning dersom det ikke foreligger alt for stor rotasjon av hovbeinet.Etter ca et år,når det nydannede hornethar nådd bæreranda,kan den konkavehovformen være borte,og draktene kan da senkes.Man kan da få en utenfra sett mer normal hovform.For å minske risikoen for trykkpå hovbeinetsom nå er dårligere festet,bør en beholde detn tverrkuttede hovformen.Sålens relative tjukkelse er viktig for å minke trykket fra bakken på hovbeins spissen.En passende sko er en tverrtået ringsko med tåsidekapper samt såle og tjæredrev. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  21:09:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Eller det kan fikses enkelt og greit med naturtrim (barfot). Lave hæler, kort tå og mye bevegelse. For meg virker det faktisk fulstendig ulogisk å fiksere hoven med ringsko og ha høye hæler ved forfangenhet. Kan noen forklare meg hvordan det kan fikse problemet?

Ang. symptomer på forfangenhet, er det mange små ting man kan se FØR hesten står og lener seg på bakbeina og har vondt. Kraftigere puls i ett eller flere bein er et eksempel. På min merker jeg at sålen blir flatere og hun begynner å ømme på underlag hun ellers takler, eks. asfalt (hun er som sikkert alle vet barfot). Med sko merker man det ofte ikke før det har kommet mye lenger.
Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 26/01/2006 :  23:33:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det styke er tatt rett ut av Lars Erik Magnussons bok Hovpleie og hovbeslag.

Da den var lære bok da jeg gikk på hovpleie på Starum for 11 år siden,syntes jeg det var greit å sitere den da det er dette jeg har praktisert i disse 11 årene.De som har vært forfangne har blitt skodd etter dette prinsippet og det har fungert bra.Om vi hadde hatt bedre tilgang på rønken apparat så hadde det vært absolutt opptimalt.

Har ikke skrevet at det MÅ skos,men det er et av valgene man kan ta.
Det var dette det ble spurt (hva skal jeg gjøre?)
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  11:02:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Men jeg skjønner ikke hvordan reduksjon i hovmekanismen og høye hæler kan være gunstig. Skulle svært gjerne hatt en forklaring på hvorfor dette er positivt og hva det gjør rent mekanisk som er bra. Hvorfor tverrkutte? Vil det ikke med høye hæler/drakter være større fare for rotasjon ev. gjøre den værre? Vill ikke ringsko redusere hovmekanismen ytterligere og dermed gi større opphopning av giftstoffer?

Jeg er slik av natur at jeg ikke nøyer meg med at "slik har det alltid vært". Jeg vil også vite hvorfor man gjør som man gjør. Dette er en vesentlig årsak til at jeg har endt opp med barfothest
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.51 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.