hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Få igang en liten tjukkas
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Få igang en liten tjukkas
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mari^_^

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  18:26:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
En veninne av meg fikk igår blandingsponnisen Rubina på fòr (har henne 2 ganger for uka, resten av dagene trener ingen henne), og hun er rett og slett smellfeit, ja, enda verre enn Miss til og med..
Hun har ikke kondis i det hele tatt.. Hvordan bør treningen starte da? Skritteturer? Hvor lenge? Veninna mi er altså fòrrytter og har ansvaret 2 dg.pr. uke med treningen. Hoppa har stått siden i sommer (stått på uteboks m. litt utegang).

Hvor lenge tror dere det vil ta å få av litt fett og få opp kondisen litt? Det verste er at dyret har fri tilgang på rundball.... Det er vel det som gjør alt fettet tenker jeg..

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 11/01/2006 18:28:39

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  18:56:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
dette problemet har jeg hatt selv:p så her er noen av mine tips:

begyn med skritteturer, viktig og huske på at det tar lengre tid og bygge opp muskler en kondis. hvis man kjører på så fort hesten har kondis er det fort gjort å få skader. ri minst mulig på hardt underlag. terreng ridning er fint, da bygger hesten både muskler og kondis. ri mye i oppover og nedover bakker, det er bra for ryggmuskelene. at hesten har fri tilgang på rundball er jo en ulempe, hesten burde heller få 3 faste måltider om dagen og regelmessig mosjon. varier treningen så hesten ikke blir lei, slit den heller ikke ut- da minster hesten lett motivasjonen. er muligens litt vanskelig å få hesten i form igjen hvis den bare får mosjon 2 dager i uka..

men lykke til

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  19:22:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
muskler tar tid ja...det tar ca 1 mnd å bygge en muskel og det tar faktisk 2mnd at senene/skjelletet følger med...

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  19:38:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville også fjernet rundballen, men gitt henne mindre måltdider oftere på dagen. Helst 5 ganger om dagen (Fra tidlig på morgen til sent på kvelden. F.eks. morgenfôring kl 7, og kveldsfôring kl 10). 1 kg til måltidene på dagen, 2 kg på det siste. Og ikke særlig kraftfôr, helst bare vitaminer.

Ellers vil jeg anbefale korte, effektive turer. Men det bør være oftere enn 2 dager i uken! Helst 5 dager i uken. Begynn med skritt, masse skogsturer og klatring. Etter noen uker kan man begynne å trave så smått, men ikke forhast dere. En overvektig ponni bør heller ikke bli belastet mer enn nødvendig, så jeg ville droppet å ri henne, særlig om hun ikke har noen muskler heller. Det sliter veldig på leddene.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  19:53:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Venninnen din burde spørre om hun kan ri ponnien mer enn to ganger i uka, er den også veldig utrent og overvektig kan en grei ting være klatreturer kanskje? Bare leie ponnien opp og ned bakker.
Så begynne med skritteturer, øke gradvis og forsiktig.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  21:41:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk for svar.Nå har ikke jeg noe med denne hesten å gjøre, men jeg skal be henne om å spørre om hun kan ri den oftere.

Jeg merket det da vi la inn 4 måltider på Miss isteden for fri tilgang. Ok, hun er fremdeles feit, men hun har faktisk kondis og har forbedret seg utrolig bare fordi maten ble endret

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  21:46:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hvor lenge tror dere det vil ta å få av litt fett og få opp kondisen litt?
Opprinnelig postet av Mari^_^

Grunnkondis tar 3 mnd å bygge opp.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  10:49:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Hvor lenge tror dere det vil ta å få av litt fett og få opp kondisen litt?
Opprinnelig postet av Mari^_^

Grunnkondis tar 3 mnd å bygge opp.

Opprinnelig postet av Helle & Bjerge

Nice to know. Da har veninna mi en lang vei å gå med det dyret der ;)

Men det går vel ann å ha noe kondis selv om hesten er litt for feit? Sånn som Miss da, hun er jo litt brei over magen, men med utegang på kupert beite og trening 2-3 ganger i uka har hun jo over en tid på 4 mnd. fått en god kondis (ikke perfekt, men hun holder ut i 1 timers passe krevende arbeid uten for høy puls etterpå).

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 13/01/2006 :  16:03:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare husk og ikke gå for fort frem, som kross nevnte, tar det mye lengere tid før skjelettet og sener er i gang igjen.. Musklene kommer kjapt i forhold
- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  16:59:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bare husk og ikke gå for fort frem, som kross nevnte, tar det mye lengere tid før skjelettet og sener er i gang igjen.. Musklene kommer kjapt i forhold

Opprinnelig postet av Marie & Lipdonn

Skal huske det. ;) Tror de har god tid. Skal trene litt sammen med dem.

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.