hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dårlig skritt.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Dårlig skritt.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  10:48:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som mange sikkert har fått med seg forsøker jeg å gjøre dressurhest ut av min varmblodstraver på syv år.
Travet hans er til tider veldig bra, galoppen begynner også å bli bra, men skrittet hans er til tider så dårlig at det ville blitt underkjent i et dressurprogram. Han har en tendens til å stresse i skritt slik at det blir taktete/ passaktig. Etter en arbeidsøkt i trav bedrer det seg, og til tider ville det nok blitt godkjent men jeg sliter
Tips noen?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 11/01/2006 :  11:35:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Skritt over bommer. Dette vil få han til å løfte beina bedre, se hvor han faktisk går, og han blir nødt til å koordinere beina for ikke å kræsje i bommene. Varier gjerne med lave kavaletter eller bommer som er løfta litt i en ende (annenhver heva til høyre og venstre).

Ri også mye overganger holdt-skritt-trav-skritt-holdt og få dem så presise som overhode mulig slik at du markerer tydelig at skritt og trav er to forskjellige ting, og en mellomting er uakseptabelt. Dette med travere og passgang er jo et velkjent problem, og kanskje ikke det letteste å bli kvitt, men absolutt mulig å forbedre.

Edit for å legge til at også sideførende øvelser der han må sette bakparten inn under seg og koordinere beina sine vil hjelpe han å få et mer taktfast skritt. Nå vet jeg ikke hvor godt skolert Horton er enda, men regner med du har introdusert sjenkelvikninger og versader? Ri sjenkelvikning eller versade (evt travers dersom dere har kommet dit), så rett fram, så sideførende igjen. Dette gjør at han må vente på dine signaler, og ikke buse fram.

Redigert av - Anniken B. den 11/01/2006 21:50:06 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  22:16:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det med å skritte over bommer tenkte jeg også at måtte være en god tingDet må jeg prøve når jeg kommer meg opp på hesten igjen.
Instruktøren min har anbefalt sjenkelvikninger noe jeg har jobbet endel med på tur + litt versade og travers på banen.
Angående overganger: kanskje du kan skrive i gjesteboken min hver dag og minne meg på overgangerer nemlig ikke veldig pliktoppfyllende på den kanten.

Takk for svar

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  14:04:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er du kjent med sentert ridning? Sally Swifth har mange gode tips på hvordan man får hesten til å stresse ned skrittet. Blant annet ved bruk av pust, stenge bekkenet, bruk av mageøyne osv. Dette skal selvfølgelig ikke gå utover stegkvaliteten og takten, men skal få hesten til å få et godt og avslappet skritt.
Hege Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 15/01/2006 :  22:07:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min erfaring er at overganger gjør hesten mere oppmerksom og konsentrert, vil tro at det kan hjelpe litt. Ellers ville jeg vært forsiktig med å jobbe for mye på tur....spesielt i skritt. La han da gå med lang hals og ingen samling. Har inntrykk av at det kan ødelegge skritten litt.
Skritt er jo også faktisk ganske tungt for en hest, vertfall åpå rett linje. Tren derfor litt volter og sideførende som tild forslått, evt tren på rette linjer når han er sterkere...tror han vil bli mere regelemssig og taktfast etterhvert som han bygger seg opp. Sally Swift kan anbefales på det sterkeste, samt Mary Wanless. Men, gjetter jeg rett så har du lest denne Renate?

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  23:16:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En god avslappings- og nedstressingsøvelse kan være å ri en meter innenfor sporet, og tegne et kvadrat. I kvadratets hjørner rir du 1/4 bakdelsvending. Både forberedelsen til bakdelsvendingen, og bakdelsvendingen vil antagelig kunne hjelpe deg til å få hesten til å vente litt mer, og kanskje også stresse ned litt.

Tilsvarende øvelser hvor du ber hesten om oppmerksomhet på ulike måter vil antagelig få hesten til å lystre og vente mer. F.eks. overganger mellom skritt og holdt som Anniken nevner. Kanskje også legge inn med rygging, om ikke hesten har en ide om at man iler tilbake da.

Mest med hensikt for å få hesten lydig, og gjennom hjelperne, har jeg jobbet hesten mye på utfordrende vendinger for å vekke dens interesse. Serpentiner og volter kan være bra, men forsøk også å være litt kreativ i rideveiene. Jeg har ridd varianter med 8-tall hvor man snirkler seg rundt hit og dit på banen, for å gjøre det hele litt mer morsomt, og uten at hesten blir forutseende for hva som snart kommer til å skje. Apropo alternativ til slike rideveier er kanskje en variant av denne noe?

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  00:15:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men, gjetter jeg rett så har du lest denne Renate?

Nei dessverre selv om jeg er ivrig tilhenger av å korrigere min egen sits/ pust osv før jeg tenker på å korrigere hesten.
Må man virkelig flytte til trøndelag for å få timer med en sentrert instruktør?

Kopi av melding:
En god avslappings- og nedstressingsøvelse kan være å ri en meter innenfor sporet, og tegne et kvadrat. I kvadratets hjørner rir du 1/4 bakdelsvending. Både forberedelsen til bakdelsvendingen, og bakdelsvendingen vil antagelig kunne hjelpe deg til å få hesten til å vente litt mer, og kanskje også stresse ned litt.

Hørtes logisk og lurt ut, må prøve dette

Kopi av melding:
Sally Swifth har mange gode tips på hvordan man får hesten til å stresse ned skrittet.

Inneholder boken gode forklaringer evt. illustrasjoner?

Kopi av melding:
tror han vil bli mere regelemssig og taktfast etterhvert som han bygger seg opp.

Med så mange gode tips så tror jeg også det

Takk, takk

*Renate lurer på å trosse legens ordre og ri i morgen...*

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  00:20:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.hippson.se/1201

Denne så artig ut Spoff, må bare passe på så jeg ikke roter meg bort

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.