hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - tømmekjøring av unghest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 tømmekjøring av unghest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

troypija

» VIP

Skrevet - 10/01/2006 :  11:45:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
heij heij!
Jeg har et 1 og 1/2 år gammelt hoppe føll som jeg driver å trener. Jeg har såvit bynt med tømmekjøring, men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gå frem... noen som har tips?
Jeg tar i mot alle tips med STOR takk!!
hit til har jeg vent henne til å vike for presset med tøyler og stå bak henne og gjøre det samme med tømmekjøringstøyler, men jeg er ikke sikker på om dette er rett...
Det funker ivertfall og hun går ganske fint ute og, men jeg har litt problemer med å få henne til å gå frem.

Mari^_^

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  07:00:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Boka Unghester anbefales.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  08:29:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er litt usikker på hva du mener med vike for presset med tøyler?
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  09:34:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anders Eriksson har kommet m en film som heter Kôrning,från koja til slott,som skal være riktig informativ.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

canooon

» VIP

Skrevet - 11/01/2006 :  12:44:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!
når min hest var på den alderen så begynte jeg å sette han for vogn.. visstnok ei lett vogn å korte turer, me gradvis økning...
Elrs så e d jo mang bøker du kan lesa, eller ta kontakt me en travtrener o.l.
lykke til!
Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 11/01/2006 :  14:28:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Angående det med å vike for press for tøylene.
Jeg vet at dette kan høres litt rart ut... liksom;)...
Men det hele er ganske enkelt.
Det handler om at du legger press på en tøyle, ikke hard, men nokk til at hesten merker det. Med engang hesten viker for presset gir du ut på tøylen. Når du legger press vil hesten etter hvert skjønne at den må fjerne presset ved å gå etter tøylen (til og bynne med er det nokk at den bare prøver, ved at den f.eks. snur hodet mot deg)...
jeg vet at jeg ikke er så go til å forklare, men håper det hjelper..!
Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 11/01/2006 :  15:22:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for tipsene!!!... bare kom med flere...
Men foreløbig er jeg bare intresert i tømmekjøring... hun har ikke kommer så langt at jeg kan sett henne foran en vogn... men etttervert så... Jeg håper i vert fall det!!
KOZ Jannie
Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  10:24:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Hei! Det jeg startet med da jeg begynte tømmekjøring og innkjøring av hesten min,var først å lære ham til å gå frem for smatting mens jeg sto ved magen hans. Du kan bruke buttenden på pisken om han ikke lystrer,bare så han skjønner at han skal frem. Det du skal oppnå er at hesten går frem før du går,for å si det sånn.

Etterhvert som han lystrer på det kan du bevege deg lenger bakover til du til slutt går helt bak ham. Og det er LIKE VIKTIG å lære ham å stoppe på kommando! Øv MASSE på holdt og LA HAM STÅ! Ikke la ham begynne å gå igjenn før du ber ham om det.

Etterhvert kan du begynne å tømmekjøre ham på volte rundt deg å lære ham å lystre skritt, trav og stopp på kommando. LYKKE TIL

Gå til toppen av siden

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  10:30:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei...
Det som er veldig viktig er at du arbeider med hesten din i en roundpad eller volte. Når du står i midten å lar hesten gå med klokka (høyre hånd) så er det veldig nyttig å legge den ytre tøylen bak hesten så den ligger å trykker mot låre dens. Da lærer den trykket den også vil få av draget å den er lettere å få på bittet da. Dette arbeider du med i noen dager så kan du begynne å gå turer med den mens du tømmekjører da går du på siden av hesten par meter bak den. etter at du har øvd en del på dette kan du jo forsiktig begynne å henge noe etter hesten for at den skal lære at den har noe bak seg. Når du føler at hesten din er klar kan du laær den å gå i draget når det ligger på bakken for så å lære å stå rolig der. Når du føler at hesten er klar kan du spenne den for men sørg for at du har med deg ett par personer som kan spenne for mens du holder tømmene i tilfelle nødsituasjon.
Håper dette hjelper deg ett stykke, men som regel har alle sin måte å kjøre inn hester på

Mvh
Hanne
Gå til toppen av siden

helert

Skrevet - 13/01/2006 :  14:27:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis det er vanskelig å få henne til å skjønne "gå frem" så få en til å leie deg, etterhvert som tommekjøringen går bedre så går denne personen lengre og lengre bak slik at hun ikke blir ledet frem lenger. Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 16/01/2006 :  09:44:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Det vanlige ved tommekjøring er å ha leiehjelp de første gangene til hesten går av seg selv. En går ved hodet med leietau og så går du bak og styrer og smatter og "kjører". Etter 2-3 ganger har hesten skjønt poenget og da kan leier mer eller mindre slippe leietauet, men det burde være fester til grima på hesten forsatt i tilfellet noe skjer og hesten skvetter og vil løpe ut. Da har du ikke noe å stille opp med.

Lær hesten også samtidig med at du har hjelp at skraping i bakken, sprut på bena og lyder rundt den ikke er farlig. Særlig greit med sprut og skraping. Når du kommer så langt at du skal sette for vogn har du mye å tjene på at hesten ikke hopper til og løper ut når det fraser under hjulene og kanskje en stein spreter opp i bena på den. Tramping med bena er også kjekt å lære at ikke er farlig. Bare bruk fantasier og tenk på hva som kan oppstå av lyder og bråk i vei. Jeg lærte min unghest slike ting og dermed reagerer ikke han på frasing fra hjulene, og sprut på bena. Veldig kjekt når den første isen de opplever kommer på våren og knaser under vogna. Da brygge han seg ikke noe om lyden.

Lykke til!!

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  11:20:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk! jeg har fått en ide om hvordan jeg skal gjøre det nå! ...så da er det bare få det til...
koz jannie
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  11:22:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Lykke til!! Husk TTT- Ting Tar Tid!!
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  18:24:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lær hesten å svinge ordentlig i tillegg til de andre tipsene du har fått her Både "sledesving" og snu på 5-øring og selvfølgelig "normale" snuinger Tren på masse rart under tømmekjøring- du får igjen for det når hesten går med vogn Rare lyder og div! Bruk fantasien og hestevettet så går dette bra!

Lykke til

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

HegeH

» VIP

Skrevet - 29/01/2006 :  23:11:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei på dei, når du begynner å tømme kjøre en hest , er det en fordel å ha med deg, en leier på hver side å hele sky klaffer. Da vil hesten gå framm over for den følger de som går ved hestens side , de skal ha slakk tømm så de ikke drar hesten etter seg ( viktig)Meningen med sky klaffene er at hesten ser rett fram å konsentrere seg med det ,( Vil gå mye lettere rett fram ikke så mye annet å se på da. Lykke til. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 29/01/2006 :  23:38:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det som er veldig viktig er at du arbeider med hesten din i en roundpad eller volte.

hvorfor er det veldig viktig?
Kopi av melding:
Når du står i midten å lar hesten gå med klokka (høyre hånd) så er det veldig nyttig å legge den ytre tøylen bak hesten så den ligger å trykker mot låre dens.

hvorfor bare høyre hånd?
er det ikke best å trene hesten likt på begge sider? evt litt mer på en side dersom den er svakere enn den andre?
Kopi av melding:
Da lærer den trykket den også vil få av draget å den er lettere å få på bittet da.

å få hesten til å gå på bittet/til tøylen, er det noe man trenger fokusere på i første omgang? det bør jo komme av at hesten jobber i riktig form?
Kopi av melding:
Dette arbeider du med i noen dager

er ikke noen dager litt kort tid?
er mer enig i dette:
Kopi av melding:
Lykke til!! Husk TTT- Ting Tar Tid!!

vi har alle forskjellig metoder, derfor spør jeg når det er noen som bruker andre metoder enn meg

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.