hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - brems?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 brems?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bustetrollet

Innlegg: 5546

Skrevet - 10/01/2006 :  15:53:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er det samme om du tar et tau, sånn passe tykt, og et hammer skaft. Så bare bruker du det istede for det man kjøper. Så hvem som helst kan bruke det. Synes det er litt synd egentlig.

Vi kan jo sammenligne det sånn at du feks. har vondt i lilletåa. Da kan du klype deg selv i feks. kinnet for og ha vondt i kinnet, som overdøver vonden i lilletåa.



Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway
Innlegg: 882

Skrevet - 10/01/2006 :  21:52:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
siterer Peer Werner Vogel's bok -Natural Horsemanship:

Kopi av melding:
Tro meg det er fullt lovlig i Norge!jeg vil kalle det sosialt akseptert dyremishandling. Mulen er et av de mest sensitive og ømfintelige punktene på hesten, og dette gjør selfølgelig vanvittig vondt! Hesten konsentrere seg bare om den intense smerten og "glemmer" at den feks er redd for beina sine. Prøver den å røre seg vrir man bare hardere til, og til slutt nærmest paralyserers hesten av smerte. De fleste hestene blir stående som lammet av smerten, mens andre går amok. Resultatet er at hester som er blitt bremset av hovslager eller vetrinær, blir som regel livredde når de kjenner lukta av dem. De som bremser hester sier som oftest til sin unnskyldning at dette utløser endorfiner i hjernen, kroppens eget morfin, og at hesten ikke kjenner smerten fordi den får en slags rus som sløver den ned. rus er normalt behagelig og avslappende fordi den får en slags beroligende og smertedempende virkning. selv om det er en snev av sannhet i det som påstås, vil jeg allikevel si at det er tull og tøys. ved brå smerte for eksempel ved beinbrudd , lammer først sjokket, og man føler som regel ikke så mye fordi sjokket også utløser endorfiner. men så etterhvert er ikke det nok, å så siger smerten på. Dersom smerten kommer gradvis, tar det lang tid før kroppens eget forsvar trer i kraft. og bremsen virker ikke sånn plutselig, det blir bare mer og mer smertefult. typiske smeertreaksjoner hos hesten er at den begynner å svette og sjelve. og ved langvarig smerte sløves den å blir deprimert. etter at bremsen fjernes, vil det være naturlig at den først er nummen, for så igjen få store smerter når lammelsen går over. Tenk okm noen tok ei diger knipetang å tok tak i overleppa de hver gang du rørte på deg. De fleste av oss hadde stårtt musestille med svetten sprutende fra pannen.


er helt enig i det han skriver her. syns det er helt logisk. jeg ville aldri tillatt noen og bremse hesten min, uansett hvor vill å gal den var.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt

Redigert av - mariie. den 10/01/2006 21:54:57 Gå til toppen av siden

Cathriine
» VIP

Innlegg: 0

Skrevet - 04/01/2011 :  10:55:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen av dere som har erfaringer med å bruke brems på hest? Jeg har selv bare sett det i bruk en gang, på Jarlsberg Travbane. Da var det er vetrinær som brukte den. Jeg hadde bare hørt om brems før det, men når jeg så den hesten ble jeg bare ennå mer i mot bruk av brems!

Jeg leste en gang en artikkel om brems i bruk på hest. Og der ble det forklart at brems gjør så vondt for hesten at grunnen til at den står i ro er fordi hesten blir paralysert av smerten det gir.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.