hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Haster
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Haster
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  14:43:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Nå har endelig de to som har hesta sine her, tatt til vette, og skal ut og ri en tur. Så hesten min står igjen aleine ute i paddocken, og tar totalt av. Har løpt rundt og bukka, sparka bakut og tryna flere ganger. Skal jeg gå ut til henne, eller skakl jeg bare være hard, og prøve å la henne stå aleine? Hun kan jo ikke bli vant til at jeg kommer ut så fort a blir ståendes aleine! Hu sparka akkurat av en av de pinnene som holder strømgjerdet.. Er mange pinner, men hvis a knekker flere på samme strekning, så blir det veldig slakkt..
Wenche & Amber

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 09/01/2006 :  15:07:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å gi henne litt høy, så hun har noe å fordrive tida med, eller sette henne på stallen. La radion stå på. gi henne litt høy å gomle på, eller noe. Aner ikke jeg. Hestene jeg holder på med, har ikke det problemet når de blir alene i stallen eller innhegninga når vi er ute å rir, så jeg har desssverre ikke noe erfaring...
Isabel og Perla for alltid <3 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 09/01/2006 :  16:40:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slik var en hest jeg også hadde. Klin kokkos.. Han ploga opp hele innheininga så vi måtte så etter at jeg fikk han sparka fra meg. Og han var helt rabiat. Men pappa tok longepisken og smekka til han en gang så kan sprang unda og stilte seg oppå en knaus. Der sto han helt til vi kom igjen. Vel, det var vel ikke riktig måte og gjøre det på.

Snakk om steinbit.

Gå til toppen av siden

Hedda&Junita

» VIP

Skrevet - 09/01/2006 :  18:03:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis det er sjangs for at hun vil løpe gjennom,så er vel antageligvis det smarteste å ha henne inne mens de andre hestene er borte... Den hesten vi hadde hos oss før,var helt gal med en gang vi tok ut de to andre. I begynnelsen da vi hadde hestene visste vi ikke at hun reagerte sånn, så vi lot hesten være ute mens vi var ute på tur med de to andre. Da vi kom tilbake var hestn KLISS våt av svette,og vi kunne ikke skjønne hvorfor. Etter hvert oppdaget vi at hun hadde løpt og løpt rundt i paddocken helt til vi kom tilbake med de to andre. Etter det tok vi alltid med henne inn i stallen slik at hun fikk stå i boksen å spise høy mens vi var ute. Dette var på vinteren også, og en kliss våt hest ute i mange minusgrader er heller ikke så smart.

Etter en stund fikk vi jo fôrryttere som skulle ri denne hesten + den andre(altså ikke min hest) og da skulle vi bare prøve om Junita kunne stå alene. Dette er da en mye roligere hest enn den andre da.. hun gikk urolig rundt i paddocken den første gangen, men etter hvert vendte hun seg til å være alene. Hun vrinsket etter dem med jevne mellomrom, men ikke så mye annet enn det. Jeg tror kanskje hesten min har stått en del alene før vi kjøpte henne da, så det er mulig hun er vandt med å være alene i paddock. I tillegg er hun 12 år,mens den hesten som bare løp var ca. 1-2 år på den tiden.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/01/2006 :  18:08:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen hester fixer det rett og slett aldrig.De er jo ikke flokkdyr for ingenting, og noen har dette instinktet sterkere enn andre

Min erfaring tilsier at når (om, for noen..) de forstår at det blir en fast rutine og kompisen kommer tilbake,roer det seg etterhvert ned. Jeg har også troen på å ta det litt gradvis.
Dette er "opprivende" nok fra før om ikke vi skal gjøre det enda verre..
Hester er primitive individer og tenker ikke som oss.
De må ofte "lures" til å forstå sitt eget beste.

Shettis-stumpen min var litt "loco" i begynnelsen.
Før den andre hesten min kom sto hun både ute og inne alene uten problem.
Hun lå til og med ute i hagen her alene og sov..
Men så kom "mannen i hennes liv"..
De første gangene jeg tok ut han,løp hun frem og tilbake og hylte vettskremt.
Prøvde å sette henne i boksen en gang også,da hoppa hun likegodt over boksdøra..og løp ut på riksveien her.(Har åpne boks-løsninger og stalldøra sto åpen..)

Valgte derfor heller å ha henne ute enn å bygge om boksen..
I begynnelsen var jeg ikke så lenge borte av gangen og holdt meg i nærheten, for jeg ville også se hvordan hun taklet det.
(Om hun bare løp i starten, eller beinfløy konstant.)
Dette er en shettis som ikke er i bruk og ikke da har noen super-kondis, og om hun hadde sprengt seg ville jeg aldri tilgitt meg selv tror jeg.

Så jeg begynte litt pent.Kunne feks. stå å pusse den andre hesten (eller bare bytte dekken feks.) utenfor stallen slik at hun så det.
Så slapp jeg han ut til henne igjen.
Jeg trente han også på jordet rett ved luftegården der hun sto, og da forsto hun at selv om kompisen ble tatt vekk, hadde hun fortsatt litt kontakt.
Så tok jeg han med inn i stallen. Da så hun oss ikke.
2-3 ganger i korte perioder,så gradvis lenger.

Jeg prøvde å gjøre dette (som var en negativ hendelse for henne) til noe positivt, men uten å bli "hysterisk" medfølende.
Jeg overså løpinga og håpet hun ikke prøvde seg på gjerdet.
Pratet rosende til henne når jeg så hun roet seg når vi feks. gikk forbi henne ved gjerdet på jordet ved siden av.
Når vi kom tilbake fikk hun litt klø-kos.
Hun fikk også fri tilgang på høy (men det har de jo ellers også, så det var ikke så gjevt).

Deretter økte jeg dette gradvis og nå er det uproblematisk.
Hun vet vi alltid kommer tilbake og gidder løpe noe særlig.
Nå står hun rolig og for det meste napper til litt høy.
Tror ikke hun knegger etter oss nå heller,kanskje hvis hun er litt brunstig bare.
Det tok vel en en 4-6 ganger å tilvenne dette.

Andre hesten var ikke helt komfortabel han heller med dette i starten,men det var inne i stallen.
Han har vært hingst i 7 år så han syntes det var "frustrerende" og ikke få følge med på dama si der ute.
Det var (er) jo bare de to her.
Ved at jeg trente dette gradvis pga. henne, slo jeg egentlig "2 fluer i en smekk".
Han måtte dog håndteres litt annerledes, men det var fordi det var inne på en trang,uoversiktelig plass og jeg var i samme boks som han.
Jeg forlangte at han skulle være stille og ikke flytte seg fra plassen jeg hadde bedt han om å stå rolig på.
Tok han et skritt, flyttet jeg han umiddelbart tilbake.
Kastet han med hodet og var "over meg" og gikk mot boksdøra, brukte jeg kroppsspråket og "viftet" han vekk. Han fikk ikke trampe inn i min "boble".
På denne måten holder han seg da "i skinnet", og må tålmodig vente og lystre meg.
Hele tiden var jeg super- bestemt og fokusert (for det er kjempeviktig i en slik sammenheng), men også positiv for jeg ville ikke at dette skulle bli mer negativt enn det var.
Pratet med han og sørget stadig for å få oppmerksomheten over på meg istedet for henne der ute.

Nå kan jeg ha han inne alene så lenge jeg er der, og det holder å bruke pekefingeren for å få han til å stå rolig.
Han må settes på plass litt hver gang i starten, men det skyldes mer hans hingstete side. Ikke så lett å glemme 7 år av sitt liv..

Dette funker ikke alltid på alle hester, men det er trolig verdt et forsøk.
Ikke alltid jeg er for faste rutiner når det gjelder hest.
Men i tilfeller som dette som bla. går på trygghet, skiller jeg ihvertfall.
Når ting blir rutine er det ofte enklere og akseptere for en hest.
Det er jo slik vi klarer å lære hester øvelser/nye utfordringer osv. også.
Repetisjon-repetisjon, og vi tar det gradvis med tiden til hjelp.
Det er vel verdt et forsøk, funker det ikke på din hest så har du ihvertfall prøvd.

Redigert av - xxxx den 09/01/2006 18:45:18 Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  19:06:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Igår var jeg og søstern ute på tur med 2 av hestene, å da måtte min 2åring stå igjen. Han hadde ponnien som selskap, men hun stod i luftegården ved siden av. Så han måtte stå i luftegården alene, for første gang.
Han løp fælt til å begynne med, men det så ikke ut til at han gjorde no av det. Hadde bare et lite show for seg selv Løp med løfta hale og viste seg fælt.

Vet det er mange hester som ikke takler å stå alene, så jeg ville som sagt før her satt henne inn om hun kan finne på å løpe igjennom.
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  20:53:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Hun har jo stått alene i ett halvt år før de to andre hestene kom, og da vardet jo null problem. Hun lå og koste seg, og viste ingen tegn til uro. Hun roet seg mye ned etter å ha løpt rundt som en gal i 20 minutter, men jeg tror det var mye fordi hun begynte å bli sliten.

Det virker ikke som om hensikten hennes er å løpe gjennom gjerdet, men når hun driver på slik hun gjør, er det jo fort gjort at hun tryner og rett og slett sklir gjennom gjerdet, og da er det jo gjort.

Jeg laget jo en tråd her for en stund siden, om at hun ble stressa på tur, og begynte å bukke og steile, men hun var 10 ganger verre ute i paddocken. Tror hun bare er redd for at de andre hestene ikke skal komme tilbake, for hun er jo ikke vant til at de blir borte begge to, mens hun står igjen ute.

Nå vet ikke jeg hvor mye de to andre hestene kommer til å bli brukt samtidig fremover, det får vi bare se ann. Men jeg håper hun skjønner det etterhvert, at hun ikke blir igjen alene for evig og alltid der ute, selv om de to andre forsvinner for en stund ;)

Takk for mange gode tips. Skal prøve ut noe av det :)

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  21:37:16  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
fjordhoppa eg steller stod og leina sida ho var føll til ho kansje var 11. nå som ho går med ein anna hest vill ho ikkje gå i frå ho for ho er redd at når ho kom tilbake er ho ikkje der... var verre før då. har roa seg nå etter 2 år. hehe.... kan leia litt på tur og leina, men ho er nervøs då... og jobbe med og ri ho litt rundt på jordet så ho kansje snart kan bli ridd og leina. ... håpe det i jalfal.... men ho har eit ganske sterkt instinkt, men ho har roa seg og er grei............ men dagmøy spran ikkje mot gjerde det berre på sida av då.... men ho gjer det ikkje nå då... men som sagt ho er nervøs for og var og leina =(....... men nå må eg ikkje babla så masse hehe=)
Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.