hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fotskabb
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Fotskabb
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lopke

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  12:51:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen erfaringer med dette?
Behandling?
Kommer det igjen?
Mugg, skabb. regneksem ligner det hverandre?

Har lest litt på svensk forum og de er vist mere våken for dette problemet som ofte rammer frieser, tinker, islender, svensk varmblod og andre hester med hovskjegg.. (og importerte hester?)
Virker ikke som dyrlegene vet så mye om det heller.

Vil helst ikke dette skal bli ennå en muggdebatt for dem er det mange av nå. Ønsker svar fra folk som har kjennskap til forskabb og eller regneksem (våteksem).

Amor_Faks

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  15:12:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmor_Faks  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmor_Faks  Svar med kopi av melding
Hei hei.

Ta å skriv i gjesteboka te marita me zafir., Ho kan no hjelpe dæ der;) Vip Zafir

Helene

Helene og gullan

Det går fort å miste noe kjært, selv om det du har kjært er det du passer best på....

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  15:24:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Har lagt inn link før, så her er bare en kopi av den:
Kopi av melding:
Veldig bra side, har ikke lest gjennom hele selv enda, men har lest denne artikkelen før (pdf.).

Har som sagt ikke erfaring med fotskabb på mine hester, men på 3-4 andre hester som er nært i mitt hestemiljø. Håper på at Linn&Bajazzo skriver inn her igjen, siden hun selv nettopp har behandlet en eller to (har ikke fått med meg akkurat dette) av sine hester. Vip Linn&Bajazzo.

Behandlig? En kombinasjon av Ivomec (ormekur?) og Frontline er vel en behandlig som får vekk fotskabben. Har også hørt om noe alternativ medisin, kan prøve å forhøre meg litt mer hos de som nevnte det for meg.

Om det kommer igjen, nei det tror jeg ikke. Ikke sånn uten videre i allefall, derfor er det viktig å behandle alle hester som er/har vært i kontakt med din hest. Også alt av utstyr,bokser osv. må gjøres grundig rent, samme med dine klær og alt som har vært i kontakt med hester som behandles. Er vel litt usikkerhet om det faktisk smittes via klær o.l men det beste er vel å gjøre alt grundg en gang for alle.

Har aldri sett våteksem selv, vet heller ikke om noen hest her som har hatt det. Men skabb blir som regel diagnosert (?) som mugg, også av dyktige dyrleger. Men når muggen kommer tilbake og forsvinner i perioder ville jeg tatt en skabb behandlig uansett om vetrinæren finner skabb eller ikke på skrapeprøve. Alle de som har tatt skabb-behandlig på egenhånd, både med og uten diagnosen skabb fra dyrlege har opplevd at "muggen" ble borte for alltid.

En av hestene jeg kjenner til var så plaget av skabb at den la seg ned ute i snøen midt i snøstorm for å klø seg på beina. Hvordan symptomer har Lopke da? Forstod det slik at det var hun du tror har skabb? Stamping med bakbeina uansett årstid og hest som klør seg mye på bakbeina med tennene er typiske skabb tegn. Og hvis hesten faktisk legger seg ned for å klø seg på bakbeina hadde jeg ikke vært i tvil. Blodprøver for sjekking om hesten har sommereksem er også ganske lurt, vet om en frieser (import) som har fått dette.

Håper du finner ut av det

Therese
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  15:43:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusen takk eikdokka.. linken er knall, den finnes også på dansk et eller andet sted (er ikke så god i svensk) så den har jeg lest noen ganger nå. Har snakket med dyrlege (tanten min) men som sagt er ikke dette et alm. kjent problem blandt hester i Norge (da det sikkert ofte blir diagn. som mugg) men det kommer nok. I sverige har de forstått det nå.

Ja det er Lopke. Jeg trodde det var foret hun reagerte på Se. tidligere innlegg da jeg har hørt frieser kan reagere på havre.. protein osv. uansett skifter jeg nå til gull.. og biotin og olje. Hun spiser så mye høy hun kan osv, men nå er jeg ganske sikker på det IKKE er foret, men fotskabb (mugg og?) og har hatt våteksem.. Ligner jo mugg det og men ligger over ryggen der hvor hesten blir våt.. når en børster i det detter det små totter av med små klumper i..

Lopke klør seg. hadde ikke sett det før en kveld jeg sto og beundret min deilige hest.. plutselig snudde hu rumpa til meg tydelig irritert (dette ligner IKKE henne) og begynte å stampe i gulvet. Synes dette var totalt rart så jeg satt meg og bare kikket.. så begynte hu å klø seg på beina. Med hoven så klart, og jeg som trodde at de småsårene og hårløse flekkene på bena kom fra "lek" på beitet eller mangelstoffer i maten.. nei nei.. det var hu selv som har påført det.

Hun og alle de andre hestene skal behandles nå. men vil gjerne høre erfaringer fra andre med dette. JEg tror det er mer utbredt enn folk tror, siden dyrleger tar feil av dette og mugg..

Ivomec er injektion i blodet som tar "utøy" osv.. brukes vist også på gris.
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  18:46:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt våteksem på mine hester.

Behandlingen jeg brukte var:Spraya på jodesan, gnei det godt inn med en rundbørste(gummiskrape). Gjorde dette i 3-4 dager, 2 ganger om dagen.
Så smurte jeg på med spenol(husker ikke hvor lenge jeg gjorde det). Så brukte jeg en kam for å få av disse klumpene. Da var disse så løse av de løsnet med engang.

Funket kjempe bra.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  19:29:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Vi har Ivomec i pasta form her? Jeg har i allefall forstått det slik at det er den vanlige utgaven, ormekuren Ivomec som skal gies.

Den stampinga du beskriver med bakbeina, altså at hesten står å klør seg med bakbeina så jeg mye av når ei tinkerhoppe på stallen hadde skabb. Og jeg er helt enig med deg, skabb er nok oftere enn folk tror. Jeg hadde faktisk ikke hørt om fotskabb på hest før sommeren 2004.

Har du lest i gjennom begge de to linkene jeg la ut? Mener å ha lest at hester kan få denne fotskabben opp i gjennom halsen, bak på krysset og egentlig overalt der det er "forhold". Skabb i man og hale er hvis også ganske vanlig.

Therese
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 10/01/2006 :  01:28:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare minne om at;
våt-eksem (Dermatofilose) og skabb er to forskjellige ting.

Våt-eksem skyldes mikroorganismen dermatofiphilosis congolensis.
skabb kommer fra en midd som kalles Chorioptes Equi.

Her har jeg bla. skrevet litt om våt-eksem kontra skabb/ringorm:
http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=9344

Ellers omtales
Skabb og skabb-mugg , som det samme da det på en nokså innviklet måte, ofte er det.

Mugg er nemlig et samle-begrep for infeksjoner nederst på hestebeina, forårsaket av bakterier, sopp, midd eller dermatophilus congolensis.
Det er en eksemlignende tilstand.

Symptomer på skabb:
-Grå skjell og flak nederst på beina, særlig i kodebøyen.
-Intens kløe.
-Hesten tramper med benene og gnir seg, spesielt på kveldstid og i varme staller.
-Skabben sees især på bakbeina hos hester med langt hovskjegg eller hester med tykk vinterpels.
-Kun sjeldent sprer det seg oppover beina. Men hos hester med en lav immunstatus, (f.eks. plager med innvollsorm), kan det spre seg oppover beina og over magen og på sidene.
-Det kan komme sekundære eksemforandringer i kodebøyen.
-Skabb er smittsomt.

Litt generelt om mugg:
Midden lever av svette-"produkter" og hud-rester utenpå hesten.
Hester får også dette fordi det oppstår en kronisk skade i overhuden fra pipa og nedover.
Hudens normale forsvarsbarrierer er reusert pga. små sår, sprekker, kjemisk påvirkning ol.lign.
Herved får naturlig forekommende mikroorganismer på beinet mulighet til å etablere seg i vevet.

Felles for skabb/mugg:
Dårlig hygieniske forhold,lang pels og for fuktige luftegårder bidrar også til både skabb og mugg.
Hesten skal raskt behandles med anti-parasitt medikamenter.

Apropos behandling av mugg:
Det varierer litt hva du kan behandle med da mikrofloraen er forskjellig fra hest til hest.
Derfor er det heller ingen "fast oppskrift" på behandling av mugg som funker likt på alle hester.

Slik får du vite..
For å få vite eksakt hva slags hudsykdom hesten din evt. har, anbefales det å ta en hår/hudprøve.(Anbefaler ikke kun blodprøve)
Den endelige diagnosen stilles på bakgrunn av at vet. skraper vekk et stykke hud, og da påvises larver eller voksne midd under mikroskopet...

-Dette ble sikkert litt rotete-trøtt er jeg og her jeg sitter på nattevakt..
Men dette er et stort/bredt emne og lett å forveksle de forskjellige symptomene med andre lignende diagnoser.

Man vet mye om dette fra før.
Og nå som det bare blir mer hest her hjemme i Norge også (dog mest importerte), dukker stadig nye "ting" (les;problem..) opp.
Mye av det skyldes som kjent det ustabile og fuktige klimaet vårt, samt en del mangel på kunnskap om fornuftig hestehold i forhold til klima/bruk/rase osv.
Mange av disse problemstillingene er derimot ikke ukjente for våre nordiske naboer,og det kan vi dra nytte av.

Redigert av - xxxx den 10/01/2006 02:54:27 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  07:32:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vil bare minne om at;
våt-eksem (Dermatofilose) og skabb er to forskjellige ting.

Våt-eksem skyldes mikroorganismen dermatofiphilosis congolensis.
skabb kommer fra en midd som kalles Chorioptes Equi.

Opprinnelig postet av In Nancyville

Jepp er klar over det. Derfor er jeg helt sikker på at det hun hadde på ryggen er våteksem. og det på bena er fotskabb.
Men det er veldig vanskelig å se på prøver om det er skabb da "bevisene" blir dårlige under frakt. Derfor får hun behandling for det uansett.

Eikdokka: ivomec fåes også som hudoppløsningsdråper og til injeksjon. Brukes som middmiddel også..

Gå til toppen av siden

Linn&Bajazzo

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  16:48:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLinn&Bajazzo  Svar med kopi av melding
Jeg har behandlet Bajazzo (tinker) for skabb, og ble kvitt det som vi hadde trodd var mugg i 2 år...vi tok ikke skabbprøve på han, i og med at man må skrape huden helt til hesten begynner å blø Så da var det bedre å bare behandle å se om det ble borte.
Vi behandlet med Ivomec ormekur. 3 ganger med 14 dagers mellomrom. I tillegg ble han sprayet med Frontline (kjøpes på apotek) annen hver dag. Klippet også bort alt hovskjegget (det ideelle er jo å barbere). Bajazzo ble helt kvitt alt av "muggen".

Men nå, når han er kommet hjem, så har han begynt å få det igjen...så da tror vi at Durk er årsaken, han har nok hatt med seg skabb nordover. Og Durk og Lopke sto jo sammen i Danmark, så da er det stor sannsynlighet for at Lopke også har det.
Durk hadde ingenting når han kom opp i høst, men når det begynte å bli vått og gjørmete ute, så fikk han mugg. Men det vil ikke gi seg, det går ikke bort. Minjana (som ikke har hovskjegg i det hele tatt), har også hatt tendenser til mugg i det siste, det har hun ALDRI hatt før Durk kom til gårds. Så vi blir å behandle alle 3 for skabb nå snart, og se om vi blir kvitt det. Både Durk og Bajazzo klør seg mye på beina.
Durk har forresten også noe som kan ligne på våteksem (?), sånne små "kuler" i pelsen når det er regn og vått ute.

Litt off topic til Marianne : Har du fått den videoen hos Miriam med Durk og Lopke?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  17:13:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Super... da går jeg igang og.. har hørt at Sebacil er både billigere og bedre enn frontline.
Araberen til tanten min (dyrlegen) har aldri hatt noe med pelsen før, men nå har hun våteksem, så det smitter nok ja. Men hun har også tidligere stått med dekken da, og det gjør hun ikke mer, så kanskje det er derfor det er kommet. Uansett har det jo vært EKSTREMT mye regn i det siste.

Men hvis Bajazzo har hatt "mugg i 2 år" er det ikke sikkert der er Durkegutten som har kommet med det? han fikk du jo i august?

Nei ikke fått noen video.. har du?? kan du maile?
Gå til toppen av siden

Linn&Bajazzo

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  19:30:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLinn&Bajazzo  Svar med kopi av melding
Ja det er like greit å behandle og se om det blir borte. Men husk at de andre hestene på stallen også kan være smittet, så egentlig bør alle hestene behandles, og stallen desinfiseres. Man bør jo egentlig også vaske eller bytte ut børstene, vaske/desinfisere utstyr osv.
Men når jeg behandlet Bajazzo så ble ikke de andre hestene behandlet, ikke ble stallen desinfisert og ikke byttet jeg ut børstene heller, men han ble kvitt det likevel

Jeg tror nok Bajazzo hadde skabb når han kom til oss (han er jo også importhest), og når Durk kom så ble Bajazzo smittet igjen.
3 andre friesere her i Troms er også blitt behandlet for fotskabb.

Jeg kan prøve å sende deg videoen på mail ja, men kan ikke garantere at jeg får det til Den ble tatt før vi kjøpte Durk, og han og Lopke sto ute sammen.

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  09:24:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Juhuu den gleder jeg meg til å se :) mailen min er sihund@online.no

Alle hestene skal forresten behandles så de ikke smitter henne tilbake.
Er du helt kvitt det nå? Litt rart for jeg snakket med Miriam og det virker ikke som fotskabb er noe problem i DK heller.. er det Holland det kan komme fra så?
Gå til toppen av siden

Linn&Bajazzo

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  15:59:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLinn&Bajazzo  Svar med kopi av melding
Jeg ble kvitt det på Bajazzo, men når han flyttet hjem til Durk så fikk han "mugg" igjen, så jeg regner med Durk har smittet han...Vi skal behandle dem snart.
Ja, d kan godt tenkes at det kommer fra Holland. Men Bajazzo må jo hatt det med seg fra Irland antagelig. Ikke lett å vite...det er jo ikke så lenge siden vi i Norge begynte å få øynene opp for dette heller.

Jeg prøver å sende deg den filmen nå, men vet ikke helt om jeg får til... Hvis ikke kunne jeg sendt den over på MSN hvis du har det. Jeg får se hvordan det går
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.