hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slanking
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Slanking
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

dragoline

» VIP

Skrevet - 07/01/2006 :  20:40:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ei dølahoppe, som er diiiiger over magen.
Hvordan slanker jeg henne på best mulig måte.
Skal jeg gi kraftfor hver dag forde? Kutte på høy?
Eller rett og slett bare trene det av....er noe usikker.
Noen som vil hjelpe.....??

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 07/01/2006 :  20:49:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Vanskelig å si når du ikke gir noen som helst opplysninger om hva du gir hesten nå, og hvor stor den ellers er.

Generelt tips på slanking av hardføre hesteraser: kutt alt kraftfôr, gi bare vitaminer/mineraler og høy. Gi høy med lav fôrverdi (h3-h4) evt bland det ut med halm. Hesten bør nok likevel ha minst en 6-7 kg med høy/annet grovfôr pr dag for å vedlikeholde fordøyelsen.

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  21:18:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Du bør ikke slanke hesten ved å ta vekk all maten dens for da setter du også ned forbrenningen og ender opp med en hest som raser rett opp i vekt igjen når du fôrer normalt. Selvsagt må du ha et fornuftig antall feh tilført, og ha hesten dekket inn på vitaminer/mineraler. Du må også ha passelig med proteiner i maten, hesten skal jo ikke brytes ned heller.

Det beste for å slanke en hest er som med mennesker, trim!
Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 09/01/2006 :  11:26:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Takk for svar.
Har vel fått svar på hva jeg ville vite.
Jeg har nettopp kjøpt henne. Og det var ingen spesiell forplan på henne.
jeg har nesten kuttet helt på kraftforet, gir henne noe om kvelden når jeg skal ri henne dagen etterpå.

Hun får masse høy.

Hun har heller ikke blitt noe særligt trent og har ikke mye muskler.
Blir fort svett. Så dette tar vi gradvis.

Bør jeg kanskje bare gi henne mer kraftfor, slik at hun klarer yte mer når vi er på tur??
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  11:53:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jeg vil ikke gi råd om hvor mye du skal gi, for jeg aner ingenting om deg eller hesten, men en liten ting vil jeg si. Du bør heller vurdere å gi kraftfôr hver eneste dag, selv om du ikke skal ri dagen etter. Om det betyr 2 never så er det helt greit, men det er viktig for hesten å få denne maten for å holde liv i de bakteriene som skal bryte ned maten. Veldig enkelt fortalt så er det "egne" bakterier til de ulike tingene og for å holde liv i de så må man gi litt hver dag, gjerne 2 ganger om dagen.

Noe må du jo ha å ha vitaminer i og dersom hesten får så lite kraft at vitaminer og mineraler ikke blir dekket inn på det.

Generelt synes jeg ikke man skal trikse så mye med mengdene selv om man gir hesten fri en dag. Håper du får slanket henne og at du får mye glede av henne fremover
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 09/01/2006 :  13:56:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den beste måten å slanke en hest er nok mosjon. Viss du har muligheten å ri henne til fjells så er jo det veldig bra trim.
Hvor mye høy får hun til dagen? Det kan være lurt å måle opp høyet slik at hun ikke får mer en det hun må ha, men regner med at en kraftig dølahest trenger en del høy til dagen. Har ei kaldblodshoppe selv og hun får ca 8kg høy til dagen.
Som dei andre skriver så er det nok bedre å gi en jevn mengde kraftfor en litt dagen før du skal ri. Viss du ikke gir så mye kraftfor er det også lurt å gi en multivitamin i tilegg så hun får det hun trenger av vitaminer.
Er det lenge siden hun har fått ormekur? Et tegn på at hesten har mark kan være at den er veldig oppblåst og stor rundt magen.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  15:32:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Fjelltur med en utrent hest er nok ikke så lurt, men tror ikke det var det du mente tebj0?

Jeg tror at jo mere grovfòr en hest får (helst fri tilgang) jo lettere er det å slanke hesten, slik er det i allefall med begge fjordingene mine. Og heller gi bare vitaminer/tilskudd slik at hesten får i seg nok vitaminer og mineraler. Og gradvis økning av trening hjelper på i lengden. Travintervaller,klatring og lengre turer når hesten er i form til dette.

Therese
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 10/01/2006 :  11:45:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fjelltur med en utrent hest er nok ikke så lurt, men tror ikke det var det du mente tebj0?

Jeg tror at jo mere grovfòr en hest får (helst fri tilgang) jo lettere er det å slanke hesten, slik er det i allefall med begge fjordingene mine. Og heller gi bare vitaminer/tilskudd slik at hesten får i seg nok vitaminer og mineraler. Og gradvis økning av trening hjelper på i lengden. Travintervaller,klatring og lengre turer når hesten er i form til dette.

Opprinnelig postet av Eikdokka

Mente vel egentlig litt klatring Er så heldig å kunne ri til fjells på 20minutter fra stallen, så det var liksom noe sånt jeg så for meg da. Er jo selvsagt ikke alle som kan det, men litt bratte bakker er bra det også. Men selvsagt etter hva hesten har kapasitet til.. Funket bra når jeg slanket ponnien min tidligere, men begynt rolig og ikke så langt om gangen, og øket gradvis lengden på turene etter kvart som han kom i form. Er så heldig å ha flotte
Syns jeg har hørt et sted at det er tyngre for hesten å måtte skritte i oppover-bakker en å løpe? Noen som kan bekrefte dette?
Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 11/01/2006 :  20:15:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svarene, setter stor pris på det.
Da skal jeg gi henne kraftfor hver dag. Hun har hatt litt løs mage i det siste, kan det være grunnen?

Jeg er så heldig og ha flotte terreng og ri i.
Jeg prøvte meg noen ganger, visste ikke at hun var så utrent at hun ikke taklet det, så jeg har funnet ut jeg må ta det rolig i begynnelsen å trene henne opp.

Hadde ei islandshoppe tidligere som jeg gikk lange fjellturer med, så ble overraseket når denne store hesten ble svett av en liten bakke eller av å springe litt.

Som hun ene lurte på om det er mer slitsomt for en hest å gå eller å springe opp en bakke, så stemmer det. Merker det veldig godt. Må jobbe mer da.

Det jeg konkluderer med etter innleggene deres, er at jeg skal fore helt normalt og trene normalt, så vil dette gå av seg selv?
Noen som kan bekrefte det?

Tusen takk for hjelpen så langt.

Jeg har vært litt usikker på om dette er rette hesten for meg.
Var en tilfeldighet at det ble henne.
Virker som hun vil hjem igjen fra tur og ikke koser seg. Viktig for meg at hesten koser seg på tur.
Holder en knapp på at hun er utrent og at hun blir for sliten.
Men som sagt så har jeg roet det litt ned og tar ikke så harde eller lange økter.
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 11/01/2006 :  23:07:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nok den beste måten ja
Alle mine hester har alltid vært mye mer fart i med en gang vi har snudd nesa hjemover, men virker som om dei har kost seg på tur for det. Rir du alene? I tilfelle så er det ikke sikkert hun er så vant med det, eller liker det noe særlig. Lykke til med slankingen
Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 12/01/2006 :  09:51:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei , kan godt være. Hun er vant til å stå og være med andre hester.
Hun står alene nå, men har planer om å få selskap til henne.

Glemte å si sist at hun har fått makkekur.

Gå til toppen av siden

Auvina+Vanja

Skrevet - 28/01/2006 :  21:26:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da vi kjøpte kaldblodshoppa vår, sommeren 2004, hadde hun stått i et inngjerda skogsområde med ganske mye gress og sånn.. hun hadde ikke blitt ridd på nesten to år, og var veldig kraftig og rund over magen for å si det sånn! litt søtt og daaa<3 men .. ihvertfall.. vi fikk heller ingen spesiell fôrplan med henne, for det eneste fôret hun hadde fått, var rundball om vinteren, og bare gress om sommeren..
I begynnelsen gav vi henne bare litt kraftfôr og ganske mye høy, og så begynte vi å ri henne regelmessig (gradvis mer og mer, siden hun ikke hadde blitt ridd på leeenge, og hun hadde dårlig kondis og ble fort svett)..da kom hun i bedre og bedre form, og nå har hun fått muskler i stedet for flesk =P hehe.. og hun er sprek, og alltid i god form :)
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  22:01:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Syns jeg har hørt et sted at det er tyngre for hesten å måtte skritte i oppover-bakker en å løpe? Noen som kan bekrefte dette?

jeg mener at det stemmer. forutsetter vel kanskje at hesten er litt aktiv i gangen, ikke bare sleper beina etter seg.
galopp er den gangarten hesten syns er lettest, derfor noen hester kan ha lett for å gå over til galopp i oppoverbakke.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  22:13:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
som de andre sier ikke fjern all maten, men kraftforet ville jeg kuttet nedpå om hun er tjukk...kompenser heller med halm/ lavere kvalitet på høyet og mer trim...grovfor må de ha uansett...så ikke kutt ut grovforet...

det blir jo på en måte det samme for hos mennesker,hvis vi kutter ut all maten for å slanke bort fett, tar vi musklene først, og tilslutt fjerner vi det vi vil ha bort nemlig fettet...

for å kunne forbrenne trenger hesten fett, samme med hos oss det...

jeg trodde jeg var så super smart en periode og kuttet ut all maten for å slanke meg, men det gikk motsatt vei, jeg ble svakere og svakere, og måtte spise igjen og da legger man på seg i stedet for å slanke seg...
Ot men...

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  22:56:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
jojoslanking:/ aldri å anbefale. det fettet man vil ha bort for godt skal man bruke lang tid på, eller så kommer det tilbake, og det gjerne på kortere tid enn det man brukte for å ta det bort
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.