hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Equip F
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Equip F
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Adriane85
» VIP

Skrevet - 07/01/2006 :  10:17:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sitter her med vaksine kortet til den nyeste hesten min, tidligere har ikke jeg trengt å ordne med vaksiner o.l, men nå må jeg. Så lurer på en del ting. Det står at han har fått "Equip F" to ganger med en mnd mellomrom, regner med det er grunnvaksinering da? Står at han skulle hatt neste revaks Juni 05, men det er jo lenge siden. Må vi begynne grunnvaksineringen igjen da? Starte med en Equip FT, og etter ca en mnd må han igjen ha Equip FT, så etter 5 mnd deretter skal han ha Equip F bare. Det er sånn jeg har forstått det? Han har ikke fått den siste sprøyten i grunnvaksineringen regner jeg med, siden de to første er med 1 mnd mellomrom, og det står bare at han har fått de to.

Lurer også på hva jeg sier til vetrinæren når jeg ringer? Trenger man bare vise vaksinekortet til vetrinæren når han kommer, er det jeg eller han som skal ha det til vanlig?

Er Equip den årlige vaksinen? Trenger han andre? Utenom ormekurer 2 ganger i året og tannrasp hvert halv år? (Er det hvert halvt år de skal raspes?) Må man ha noe kort på det, eller er det bare til å be vetrinæren komme å raspe?

En ting til; hvor får jeg tak i ormekurer, når jeg trenger det? Det kan man jo gi hestene selv, men vet ikke hvordan jeg får tak i det?

Hååper noen kan besvare spm mine

Redigert av - Adriane85 den 07/01/2006 10:25:31

TORHILD

» VIP

Skrevet - 07/01/2006 :  11:09:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om datoen i kortet er gått over må du nok begynne på nytt igjen ja. Men min hest fikk grunnvaksine i august, og så ny i september og så har dyrlegen skrevet: Revaksinasjon om et år. Rart at du skulle ha ny revaksinering om 5 mnd da???

Det er du selv som skal passe på vaksinasjons-kortet og andre papirer på hesten din.

Selv gir jeg ormekur 4 ganger i året (ring dyrlegen, så ringer han inn en resept til apoteket for deg, og du henter ormekuren der) og rasper tenner en gang i året. Trenger ingen kort på tannrasp, det er ikke noe som er påbudt, men vi gjør det når vi føler hesten har behov for det.

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  11:13:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aller enkleste er å stille veterinæren de samme spørsmålene du stiller her nå...
Men,om ikke hesten er ferdig grunnvaksinert må du begynne på nytt igjen.
Det er greit å sjekke tenner et par ganger i året,minimum en,men lurt å ta to.

Markkur får du på resept på apoteket.Du må altså få veterinæren din til å skrive ut den typen du trenger,så gå og hente den.
Ikke noe problem å gi selv men du må nok gi mer enn 2 ggr pr år...
Har vært så frekk at jeg kopierte Iduns svar på Hest.no om typer,hvor ofte...
Håper det hjelper deg!

Banminth eller Panacur ved beiteslipp og med 6-8 ukers mellomrom i beiteperioden. Når hesten tas inn fra beitet gir vi dobbel dose Banminth for å ta knekken på bendelormen. I oktober/november gis Ivomec, som er den eneste kuren mot blodmark (Strongylus). Vet du med sikkerhet at det finnes mye hestebrems der hesten står kan man også gi Ivomec i januar/februar. Det skulle da ikke være nødvendig å gi voksne hester ny markekur før ved beiteslipp igjen, mens unghester under 3 år bør behandles med Banminth eller Panacur hver 8. uke vinteren igjennom.

Hvilket merke markekur du bruker avhenger av hvilken type parasitt du ønsker å ta knekken på. Ivomec bør du reservere til høsten og vinteren siden den er den eneste som tar knekken på blodmark og bremselarver. For å unngå resistens anbefales det Banminth eller Panacur i sommerhalvåret da hverken blodmarken eller bremselarvene blir påvirket av markekuren, men vi ønsker da å bli kvitt spolormen.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Adriane85
» VIP

Skrevet - 07/01/2006 :  11:14:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok:) Jeg leste bakpå vaksinekortet skjønner du.. Der står det:

"Grunnvaksinering: To vaksineringer med Equip FT med 6 ukers intervall. Deretter gis en tredje vaksinering med Equip F. 5 måneder senere.

Revaksinering: Etter rikti grunnvaksinering med Equip FT er det tilstrekkelig å revaksinere mot tetanus hvert 3. år. Vi anbefaller derfor årlig vaksinering med Equip F og vaksinering med Equip FT hvert 3. år."
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  14:16:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Equip'en har et litt annet system enn den andre typen som fremdeles mange dyrleger bruker...
Er også veterinærer som bruker samme intervaller som til den andre også når de bruker Equip.Vet ikke hva som er å anbefale,blir opp til vet. og så lenge man ikke blir stoppet når man kommer til stevneplassen...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  00:49:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
tror hesten min ble revaksinert etter 5 mnd i grunnvaksina også *løpe bort til seksjonen og hente vaksinekortet*...jo, stemmer det :)
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 08/01/2006 :  01:05:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror den tredje vaksinen dere snakker om, blir tatt første gang en hest grunnvaksineres. Hvis man går over tiden senere tror jeg de kun trenger å grunnvaksinere med to vaksiner, hvis dere forstår? Er i alle fall slik jeg oppfattet det da jeg en gang ble forklart Men det er lenge siden, så jeg kan huske feil..
- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  04:51:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Før blei det anbefalt å gi den tredje grunnvaksinen etter 6 mnd, men det er endret hos NRYF i allefall som ikkje krever det for konkurransestart i Norge. (Kreves for start utenlands)

Vaksinasjonsbestemmelser (pdf)

Redigert av - Lucinda: den 08/01/2006 04:52:44 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  10:23:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Som Lucinda sier er grunnvaksinen bare to vaksiner nå (med 4-6 ukers mellomrom), både i DNT og NRYF.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  11:51:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og i NIHF... Vi trenger dog bare en i året videre.Om man ikke skal konkurrere internasjonalt.

www.forum-hest.moo.no
Redigert av - Kurre den 09/01/2006 11:52:44 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  13:23:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og i NIHF... Vi trenger dog bare en i året videre.Om man ikke skal konkurrere internasjonalt.

Opprinnelig postet av Kurre

Ja, og det er det samme som gjelder hos NRYF. Som eg skrev tidlegare...

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  16:08:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Men er det ikke slik at tetanus vaksinen (Equip FT) skal gis annenhvert år nå (istedet for tredjehvert)? Synes å huske en dyrlege som snakket om dette. Noen som vet?
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.