hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pass for å reise til Schengen-land?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Pass for å reise til Schengen-land?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

-madeira-

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  04:08:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sitter å surfer litt på nettet, da jeg kommer over norwegian.no's lave priser. Og for å si det sånn, så stikker jeg meg mer enn gjerne en tur til Berlin eller no sånt. Men jeg har ikke pass. Etter litt mer surfing på nettet, finner jeg ut at, siden Schengen-landene er pass-frie, trenger man ikke pass for å reise dit, men at pass er den eneste legitimasjonen de godtar, så derfor bør man ha det med. Og hvis man skal reise med fly og evt sjekke inn på hoteller burde man ha det med. Betyr dette at man -bør- ha det med, eller at man -må- ha det med? Noen som vet?Fikk jæ.... lyst å bare stikke en tur! ;o)
-Madeira-

Deftonah

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  06:55:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDeftonah  Svar med kopi av melding
Man bør ha med pass. Alltid. Men det er mulig å reise uten pass i Schengen-land inntil videre. Dette skal altså endre etter hva jeg har hørt av mine foreldre, som begge for øvrig jobber i SAS og derfor reiser mye, så jeg tror det kan stemme. Uansett, hvis du ikke har pass, for du forresten ikke komme inn i Taxfree'en, dette fikk jeg erfare da vi var på dagstur til Frankfurt, og jeg la igjen passet mit hjemme, siden det bare var dagstur. Surt.. :P Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  07:14:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okei, så man kan reise med fly til f.eks Tyskland uten pass? Det blir ikke problemer på flyplassene og slikt da? Hm.. Det var da dumt det med taxfree'en! Det var en strek i regninga, men jeg får klare meg uten da.
-Madeira- Gå til toppen av siden

Deftonah

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  08:04:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDeftonah  Svar med kopi av melding
Jepp, kan fint reise me fly til Schengen-land uten pass, men man bør ha det når det gjelder hotell og slikt, omtrent det eneste gyldige ID 'papiret' du har. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 06/01/2006 :  12:20:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Bare på flyplasser skal det nok gå fint ja.
Men skjer det noe, sååå... Jaja, tyskland er jo ikke så mafia da,så vaktene/tollerne der finner vel ikke plutselig på å presse deg for penger:)

Jeg tok til og med med meg passet til Køben i sommer, men fikk aldri bruk for det. Tror de bare spurte etter boarding pass på taxfree.

God tur iallefall

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  00:16:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pass ER eneste godkjente legitimasjon/ID i disse landene. Og det er det som er så kjipt. Men skal jeg da "ta sjangsen" på at alt går bra, og stikke en tur? :) Litt moro når alt ikke er så safe òg..

TORHILD

» VIP

Skrevet - 07/01/2006 :  11:13:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er jo ikke SÅ dyrt å bestille pass da. Du må vel ha det engang uansett!!! Og et pass varer i maaange år
Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  11:37:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda, men jeg har ikke tid til å vente på passet hvis jeg søker om det nå. *utålmodig* Så det tar jeg senere. :)

Lopke

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  11:57:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
bruker aldri passet mitt når jeg drar til DK, har det heller ikke med. Hverken med fly eller båt.
Men ikke dum investering... reiser til Thailand snart og da er det jo frem med passet igjen :)
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 07/01/2006 :  12:26:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vært 4 ganger på utenlandsreiser jeg i 2005, og det blir iallefall 2 dette året også, så for meg er pass et -must- =)
Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  12:33:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg skal ordne meg med nytt pass jeg og. Det varer jo i 10 år, så slipper man å tenke på det. Lopke: Så da skulle det gå greit om jeg reiser til Tyskland uten pass, for teoretisk sett så skal men bruke pass når man reiser til DK og?

Kajsa

» VIP

Skrevet - 07/01/2006 :  16:20:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jeg var i Tyskland, Belgia, Nederland og Frankrike i sommer - uten pass. Men vi reiste med bil, og jeg skal inrømme at jeg svettet litt da fergen fra Tyskland klappet til kai i Danmark; "tenk om vi blir stoppet.....". Det gikk fint da, men det er dette med godkjent legitimasjon osv.
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Deftonah

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  17:15:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDeftonah  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Joda, men jeg har ikke tid til å vente på passet hvis jeg søker om det nå. *utålmodig* Så det tar jeg senere. :)

Opprinnelig postet av -madeira-

Det går an å få søke om å lage et nødpass hvis du skal reise ganske snart. Jeg gjorde det, og fikk passet lagt på dagen, dette ble da laget på flyplassen, Sola/Stavanger, på politi/security avd. Vet ikke om man må betale noe ekstra får å djøre det, men det er mulig.

Når det gjelder legitimasjon og slikt, så ja, pass er ofte det eneste som er godtatt som leg i de fleste utland, dette er fordi det er mye svindel og forfalskning. Var nettopp på dagstur til Aberdeen lillejulaften for å få unnagjort resten av julehandelen, og skulle betale med kredittkort som ikke fungerte, hadde vist hatt det løst i lommen sammen med mobilen, og magnetstripen ville ikke fungere i den butikken selv om jeg hadde dekning på kortet. De ringte da opp til banken, eller det nummeret som står på kortet, og fikk da en automatisk svarer, som var på norsk. Derfor er det da umulig for mange land når det gjelder å sjekke gyldigheten på legitimasjonen/ID-kortet. Fikk heller ikke ringt selv så jeg kunne trykket på den tasten så man kom til en 'ekte' person, grunnet av tillitsmangel av de personellet. Som ofte er et problem når man reiser. Det er litt mer svindel i større land enn Norge, og derfor har de større problem når de gjelder tillit og slikt.

Dette var riktignok ikke et Schengen land da, og heller ikke et legitimasjons problem, men det kan oppstå noe lignende når det gjelder gyldighet av identifikasjon når man reiser. Derfor er det å anbefale å ha med pass når man reiser. Dette er det viktigeste verdi papiret man har, og er så absolutt å anbefale for å unngå kluss og misforståelser.

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  17:52:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, jeg skal ordne meg med nytt pass jeg og. Det varer jo i 10 år, så slipper man å tenke på det. Lopke: Så da skulle det gå greit om jeg reiser til Tyskland uten pass, for teoretisk sett så skal men bruke pass når man reiser til DK og?

Opprinnelig postet av -madeira-

I teorien ja, men jeg vet ikke noe om de der godkjent id regler. Hvis det er sånn at bare et pass er brukbart som id
vil jo opphevelse av passbruk i schengenland være unødvendig?

Uansett, bruker kjørekort som id jeg. Jeg bruker mitt danske kjørekort i Norge, eller visakortet.
Har egentlig aldri blitt bedt om å vise id utenom Thailandsturer og der er det jo pålagt uansett.
Har vært i flere europæiske land uten pass.
Og så har jeg brukt visakortet som id på utesteder der de tror jeg er under 18
Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  19:33:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det går an å få søke om å lage et nødpass hvis du skal reise ganske snart. Jeg gjorde det, og fikk passet lagt på dagen, dette ble da laget på flyplassen, Sola/Stavanger, på politi/security avd. Vet ikke om man må betale noe ekstra får å djøre det, men det er mulig.

Ja, men et nødpass koster det samme som et ordinært pass, altså 990,-. Og det gjelder jo bare for èn reise.

Lopke: Jeg veit ikke jeg.. :) Blir litt forvirret av alle disse reglene.

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 07/01/2006 :  21:03:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde ikke tatt sjangsen på å reise uten pass. Det er den eneste gyldige legitimasjonen i utlandet, og dersom noe skulle skje er det greit å ha. Nå går man vel ikke rundt å regner med at noe skal skje, men allikevel hender det jo at ting skjer, som at noe blir stjålet osv. Jeg har - bank i bordet - heldigvis aldri vært i en slik situasjon selv i et schengen-land, men jeg vil tro at dersom du skal anmelde f.eks. et tyveri til politiet i utlandet for å få det igjen på reiseforsikringen, vil de be deg om å vise gyldig legitimasjon. Det måtte jeg i Moskva, da bagasjen min kom bort..
det tar vel 10-14 dager tror jeg å få et pass, tror det er vel verdt å vente på, sånn for sikkerhets skyld..
Hvor har du tenkt til å reise?

redigert fordi jeg kom på at man må vise pass/gyldig legitimasjon dersom man skal veksle valutta manuelt, d.v.s. ikke i minibank.
Man kan også bli spurt om det dersom man skal betale med visa i restauranter.

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 07/01/2006 21:06:25 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.