hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Shettis m eksem
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Shettis m eksem
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Golden Jaffa Omega

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  11:17:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGolden Jaffa Omega  Svar med kopi av melding
hei
jeg vet ikke om det er rett plass å legge det ut her men gjør det allikevel.
i 2004 kjøpte jeg en shettis hoppe åring. i mars året etter solgte jeg henne på grunn av at jeg ønsket meg en hest jeg kunne bruke til å ri på (noe som ikke er så lett på en shettis når jeg er 175 høy). hun som var intresert i hoppa, kunne ikke betale med det samme så vi gjore en avtale om at hun skulle ha henne på for i 1 år og innen året var over skulle kjøpesummen betales. i løpet av dette året ble det oppdaget at hoppa hadde sommer og våteksem. dermed ble vi enig om en ny pris. dette er greit.

men det jeg lurer på er: kan jeg kreve noe tibake fra hun jeg kjøpte hoppa fra? jeg kjøpte henne i september og da var det jo ikke noe sommer igjen til å oppdage noe eksem og dette her ble oppdaget sommeren etter.

har ikke noe erfaring med eksem, bare lure på hvordan det fungere.

Redigert av - Golden Jaffa Omega den 06/01/2006 11:58:26

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  12:04:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skriv på bokmål/nynorsk du, så blir det mye lettere for oss å se hva som står.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/01/2006 :  16:55:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke så lett når hesten utvikler slikt etterat den er solgt.
Lite man får gjort da annet enn å prøve å hindre at den blir så plaget.
Jeg har faktisk opplevd det samme med en 2 årig shettis jeg hadde for noen år siden som utviklet eksem senere som 3 åring.

Hestene får en allergisk reaksjon på insektenes spytt.
Hudforandringer oppstår ved manke, rygg og halerot og svarer til en bestemt insekt (culicoides pulicaris).

Det er både dyrt og nokså tungvint å ha en shettis (eller annen hest) som er hardt plaget med dette.
Kostbare kortison-behandlinger og ekstra tilrettelegging mht. utegang.. Og gjentatte kortison-behandlinger er heller ikke bra i lengden for hesten.

Det beste for hesten (og rimeligste faktisk), jeg har hørt og sett som man kan gjøre er å legge på et heldekkende insektdekken og ha hesten ute mellom klokkeslett insektene ikke er så aktive.
Insektene er mest aktive i skumringen og ved daggry, så noen justerer utegangen etter dettte og holder hesten inne i stallen om natten når det er som verst.
(De som har islandshester har også ofte samme eksem-problem.)

I tilleggg bør de stå på et beite/luftegård hvor det er åpent og ikke i lavere områder med mye kratt-vegetasjon (og vannpytter osv.), som disse insektene trives så godt ved.

Før ble det brukt mye liniment, anti-insektmidler og annen tung medisinering-nå brukes mest insektdekken og man tilrettelegger utegangen.

Lykke til!

Redigert av - xxxx den 05/01/2006 17:22:54 Gå til toppen av siden

Golden Jaffa Omega

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  11:45:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGolden Jaffa Omega  Svar med kopi av melding
takk for svar, ville bare undersøke om jeg hadde noe rett på retur av penger eller ikke. har ikke satt meg inn i det. takke så mye for svar. shettis hoppa har d godt der hun er nå. og vil nok ha det godt temmelig lenge der:) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.