hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gå på tøylen.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Gå på tøylen.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Eli K

» VIP

Skrevet - 04/01/2006 :  15:33:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen!
Dette er sikkert et litt dumt spørsmål.....men hva skal jeg gjøre for å få hesten til å gå på tøylen??
Jeg har ikke ridd for instruktør siden jeg var 11år (13år siden) og har glemt mesteparten jeg lærte dær. Har for det meste ridd på tur, og hatt hester som ikke har kunnet noe. Full galopp hele veien liksom.....
Nå har jeg endelig fått meg en hest som faktisk kan noe,ikke noe avanserte greier, men han kan endel. Han har vært rideskolehest og brukt endel til sprang.
Jeg har prøvd å jobbe litt på banen med han, og etter ei stund går han ned på tøylen av seg selv...jeg kjenner da at han jobber godt og riktig med kroppen...en deilig følelse
Men hvordan kan jeg få han til å gjøre dette når jeg vil at han skal gjøre det?? På enkelte dager dasser han bare rundt banen som et esel
Når jeg endelig har en hest som kan noe, er det jo artig å gjøre mer enn å bare ri på tur!!

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  15:53:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Det viktigeste er å holde jevn kontakt med tøylen og sørge for at hesten går fram...
Det å ri på stor volter hjelper også..

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 04/01/2006 :  21:38:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ved å støtte på ytre tøyle, og støtter med indre sjenkel mes du forsiktig, hva skal jeg si, "lirke? på innvendig tøyle, pass på gi etter også. Det fungerer iallefall til meg, og det er det jeg har lært. Pass bare på at du ikke henger i munnen, eller tar i for mye, veldig viktig med støtten og at du gir klare beskjeder. Når hesten gir respon gir du helt etter, tar han opp hodet jobber du bare videre. Fungerer til meg, begynt å søke ned og sånt =)
Isabel og Perla for alltid <3 Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  21:39:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
prøv å få tak i en instruktør som kan hjelpe deg...ellers så finnes det andre emner om det å gå på tøylen...
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  13:39:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å få en hest til å gå til tøylen handler blant annet om koordinering av hjelperne og sammspillet de i mellom. Hvordan man får en hest på tøylen varierer litt fra hest til hest (feks følsomhet), men grunnprinsippene er de samme.

Som kross sier er det lurt å få hjelp av en instruktør, og ellers finnes det mange tidligere debatter om emnet her på forumet! Bruk søkefunksjonen:)

Hege Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  17:02:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
det er mange gode svar i de andre debattene om det temaet..
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  18:35:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Husk at det at hesten går på tøylen kommer bakfra. Bruk undersjenklene og seteknokene til å få bakbena godt under hesten, og "ta imot" med hånden".
Versader, sjenkelvikninger og forpartsvendinger er også bra øvelser for å få hesten til å tråkke godt under seg, men kanskje hakket mer avansert.

Det du kan gjøre når du rir på den åpne delen av en storvolte, er å se utover utvendig øre, stille hesten inn, og skyve den litt ut ved hjelp av sete/kroppsvekt og innvendig sjenkel. Da vil den krysse bakbena slik som i en sjenkelvikning, og samtidig være stilt inn.

Også serpentiner, volter(samt økninger/minskinger av volten), galoppfatninger(da setter hesten bakbena under seg), overganger(husk undersjenkel for å få med bakbena), ri oppoverbakker er bra for å få fart på ryggmusklene til hesten.

Ble veldig rotete det her, men håper likevel det kan være til hjelp:)
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  22:18:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har prøvd å jobbe litt på banen med han, og etter ei stund går han ned på tøylen av seg selv...jeg kjenner da at han jobber godt og riktig med kroppen...en deilig følelse
Men hvordan kan jeg få han til å gjøre dette når jeg vil at han skal gjøre det?? På enkelte dager dasser han bare rundt banen som et esel

de dagene han bare dasser rundt må du tenke over hva du som rytter gjorde de dagene han går bra.
som marte&don skriver, det kommer bakfra. det å gå til tøylen i seg selv kommer egentlig bare av at man rir hesten riktig og samlet.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.