hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mugg på hodelagene
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Mugg på hodelagene
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  23:36:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Jeg har fler hodelag på knaggen på salrommet,og en dag da jeg så over dem var de helt muggne
Hadde pussa dem et par uker før,så det skulle ikke vært store problemet.Jeg tok de med hjem og fikk pussa/vaska de skikkelig.

Det jeg lurer på er om det finnes noe type skap el.som er laget for å oppbevare lær?

Vindur4-ever

xxxx

Skrevet - 03/01/2006 :  00:24:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du trenger ikke noe spesial-skap, det holder med et som er noenlunde tett.
Jeg har no "Ikea-arrangement" (Les; skap) og det funker helt greit.

Utover det pusser jeg utstyret så lite som mulig om vinteren med lær-midler.
Det har jeg funnet ut at er viktigere enn om de henger i skap eller ikke faktisk.
Nå har jeg både lær i skap og på knagg-ikke noe problem så lenge det ikke er satt inn med så mye lærfett osv.
Det trekker nemlig ikke godt nok inn pga. kulda og vips så har du fuktighet/mugg på oversida.
Om sommeren trekker det bedre inn og det er derfor vi ikke har det samme problemet da.

Forøvrig finnes det nok ikke annet enn vanlige utstyrsskap (salskap), og de er også sikkert helt greie. Koster litt mer enn "Ikea-skap" da..

Redigert av - xxxx den 03/01/2006 01:45:47 Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  03:32:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Aha,har tenkt helt feil jeg da;)Har liksom drevet med litt overmye smøring...tenkte liksom at læret ble tørt når det ble så stivt...men det var kansje bare litt fryst(veldig kald stall)
Takk for tips:)

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 03/01/2006 :  05:44:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, ikke sant.Du er sikkert ikke den eneste..
Få tørket bort overskuddet så godt du kan så blir det nok mye bedre.

Bruk ei tørr fille feks. gni skikkelig godt av, og heng det så inne i husvarmen noen dager.

Redigert av - xxxx den 03/01/2006 05:46:45 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  08:22:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
På Hööks får du kjøpt noe de kaller Dry-Bag. Dette er poser som trekker til seg fuktighet, slik at du får tørrere luft inne i skap du oppbevarer slike poser. Jeg har ikke erfaringer med dem selv, men har hørt at de skal fungere bra. Disse er også mulig å benytte på nytt ved at du tørker dem i ovnen etter 2-3 måneders tid, når de har samlet opp maksimalt av fuktighet.

Å smøre hodelaget med fett gjør at det holder godt på eventuell fuktighet, og blir lett "vått", og utsettes derfor for mugg. Om læret er ganske fett fra før, kan det lønne seg å kun bruke såpe ved vask. Evnt er olje mer "pustende" for læret, men er også unødvendig dersom læret alt er ganske fett. Ville unngått det på vinterstid dersom du er plaget med muggent lær iallfall.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 03/01/2006 :  12:34:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
På tide å kvitte seg med noe utstyr?Hehe....
Alt mitt som jeg ikke bruker er hvitt av mugg...
Tror liksom alltid at ja, kan jo hende jeg får bruk for det...men det glemmer jeg jo når jeg er i hestebutikken og tenker...ja, jeg trenger helt sikkert et nytt!!!

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  12:53:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Lise&Vindur har vel bare 3 hodelag som henger oppe på knaggen, om jeg husker helt rett, hvorav ett er i vanlig lær, ett er i noe hvitt lær og ett er i nylon. Det ligger muligens ett i kassen også, men så mange er det ikke ;-)

Har det blitt veldig fuktig i stallen nå, Lise? Jeg har aldri lagt merke til noe mugg før, men jeg skulle ikke ha store problemer med å forestille meg det.
Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  04:38:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Har ikke mange hodelag nei...(har et islandsk som fulgte med pånnin(ligger i kassa)et hvitt som ikke brukes mye(er så pent...og dyrt)og et som brukes til vanlig+det i nylon...har hatt det siden jeg var tolv,hehehe.

Ja,var veeeldig vått de dagene det lå på rundt 0 grader...så ble det jo plutselig kaldt og ekkelt.Er jo generellt en ganske rå og fuktig stall.
Har tatt med allt i lær jeg ikke bruker hjem nå.Koster for mye til at det burde bli ødeligt uten grunn:)

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.