hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - rygging under tømmekjøring.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Kjøring
 rygging under tømmekjøring.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  19:44:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
har hørt at man aldri må rygge mens man tømmekjører. stemmer det? hvorfor?
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  20:17:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Har aldri hørt det, og jeg pleier å gjøre det når jeg tømmekjører.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  20:20:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
har hørt at man aldri må rygge mens man tømmekjører. stemmer det? hvorfor?

Opprinnelig postet av mariie.

Jeg har aldri hørt det, men hesten må ikke lære seg at den bare kan rygge for å komme seg ut av en situasjon den ikke liker eller vike unna arbeid. Da kan det fort bli veldig farlig med vogn bak. Rygging med vogn er en fin øvelse, men det må bare skje når du ber om det.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  20:23:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Enig med Helle. Viktig med kontrollert rygging.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  21:21:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Dressurprogrammene i kjøring inneholder jo rygging, så jeg tror da man kan gjøre det under tømmekjøringen også, men selvsagt kontrollert, som flere har påpekt:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  21:38:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Øver på rygging, både under kjøring og tømmekjøring.

Therese
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  21:45:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
ja jeg gjør det jeg å, men bare noen som sa det til meg at jeg ikke burde rygge. men passer sef på at det kun skjer når jeg ber om det.

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  22:13:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Enkelte har fikse ideer om att dersom man ikkje lærer hesten å rygge før man har spent den for så slipper man att hesten rygger når vogna er komt på og blir skremt på den måten.

Den ideen støtter eg overhode ikkje. Eg foretrekker å trene på alle forhold som kan dukke opp når vogna er spent for, før eg spenner for altså ved tømmekøyring. Dersom man er redd for att hesten skal begynne å rygge og bli skremt så er den heller ikkje klar for å bli spent for ei vogn etter min meining.

Hesten skal være veldig lydig og godt trent før ei vogn blir spent for.

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  22:20:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
hørtes fornuftig ut Lucinda, tror også det er best å øve på alle forhold uten vogn først.. men hesten min er for gammel til å kjøres inn desverre. så tømmekjøring er bare for variasjonens skyld og for at hesten min trives med det...

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  22:24:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ja, ok da ser eg ingen grunn til å ikkje rygge hesten når du tømmekøyrer.

For gamel seier du, kvifor? Kor gamel?

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  22:39:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
hun er elleve år. hun ble "nesten" innkjørt, men hun fikk sleden i bakbeina å fikk masse sår å skader. var den forrige eieren som hold på med dette. senere ble hun sendt til starum der det hele skjedde en gang til! (er det mulig!!) så jeg har lagt innkjøring på hylla.

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  23:02:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ja vist den har vore utsatt for slike skremmande opplevelser er nok det lurast å la slike ting ligge på hylla. Gjør det samme med min hest som også har vore noko uheldig med vogn inne i bildet.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 03/01/2006 :  11:25:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min lærte ikke å rygge før jeg hadde hatt vogn på den.. og den var kjørt i en del mnd. Han nektet plent å rygge! Jeg kunne homme og lirke og dra i tømmene så mye jeg orket, men beina var plantet i bakken.. To sterke mannfolk prøvde også å "skyve" han bakover men den lille hesten min skjønte ikke bæret av hva de ville han skulle gjøre..

Tror dette å gå bakover er en ganske unaturlig ting/øvelse å gjøre for hesten. For hesten mins del måtte han finne ut av det selv.. (Og den dagen han fant ut av det rygget han som bare det.. og er kjempeflink å rygge i dag.. inn på låvebruer, rygge "vinkel" inn i staller, osv..)

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  15:10:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
har aldri hatt problemer med å lære hester å rygge, så lenge de har fått en innføring i å vike for press..

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 03/01/2006 :  19:52:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan lærer du en hest å vike fra press, fra bakken? (Nysgjerrig!)
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  20:22:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg hentet min hest hjem fra travbanen,kunne han ikke rygge...ikke med vogn,og ikke uten...
Og det kunne gått veldig galt en av de første gangene jeg kjørte med ham her hjemme... Jeg kom i en situasjon der det var for trangt å gå rett frem(dusteparkering!),ikke kunne jeg snu for det var bratt skråning på flere meter ned på ene siden,og trær på andre...så eneste mulighet var å rygge...som han da ikke kunne...
Hvordan vi kom oss ut av den situasjonen,vet jeg helt ærlig ikke,for alt gikk så fort. Men han hoppet noen steg bak og på et vis klarte han å snu uten å falle utfor,men det var med et nødskrik...
Dagen etter jobbet vi på å vike fra press på bakken
Og i dag klarer han fint å rygge,men trenger endel støtte.
Skal nevnes at han var seks år når jeg tok ham hjem...
Så hesten bør vel kunne dette før den spennes før vognen,ja...

Tone : Når man lærer hestene å vike fra press er det egentlig ganske enkelt i prinsippet!
Det blir på samme måte som når du dytter hesten i siden for å få den over på andre siden...da viker den fra presset du legger på den Når man skal lære en hest dette å rygge,vike fra press...så står en foran og legger press på brystet,med en hånd,og øker trykket du legger på hesten til den gir teng til å ville lene seg bak/rygge. Da slepper du taket,og roser. I neste omgang kan du kreve litt mer,gjerne et steg bak. Til sist er det ofte nok at du legger hånden på brystet og gjerne legger til en komando,så rygger hesten. Da er det på tide å overføre dette til bittet. Gjør det samme,legg press på brystet,men også litt press på bittet(bakover) og be hesten å rygge...
På samme måten lærer du hesten å bevege seg sidelengs,ved å legge press på siden på hesten.

Takker for meg. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.