hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trenger hjelp nå.. hva er best?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Trenger hjelp nå.. hva er best?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Lopke

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  16:23:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror jeg må skifte for eller gjøre noen forandringer. Foring har aldrig vært "mitt" område og jeg tror det er mange her inne som har mye mer peiling på dette enn meg.

Lopke får idag
Morgen 2 kg ch. oppdrett
3 kg høy
hvitløk
olje
saltstein (den røde)

Dag:
er på beite, er det dårlig vær står de inne å får ekstra høy

Kveld
2 kg ch.oppdrett
3 kg høy
olje
hvitløk
salt

senkveld, påfyll av høy om hun trenger

Problemet er at jeg tror hun reagerer på foret. Pelsen hennes er litt tynn/stri og så flasser hun en del. Ønsker også hun skal legge på seg litt for hun er stadig litt for slank. (blir 3 år snart)
Har lagt merke til i de siste at hun har noen små områder hvor pelsen nesten mangler (inderlår, ben) trodde først at hun og ei annen hoppe hadde lekt/kranglet men litt vanskelig å se om det fra spark.
Leste da om symptomer på islandshester som reagerer på for og det minnet mye om Lopkes. Hun er en frieserhoppe og har tidl. hørt at friesere, tinkere kan reagere på havre, og nå all den snakk om muggsoppen. Leste og at oppdrett har 30% havre..
Hun hadde regneksem i høst men det har jeg fått vekk, men hun har jo annleg for mugg.

Derfor: hva er å anbefale? synes jeg har lest om så mye forskjellig nå at
jeg ble litt forvirra. Hilton Herbs? St. Hippolyt?, Eggersmann?, Spillers?
Havens? Equilibra? Pavo? (et hollandsk for som skulle være bra, men fåes det i Norge?)

Og prisen da.. fikk litt bakoversveis da jeg så hva equilibra kostet.. dyrt!!
og hva med butikker/forhandlere? har FK KUN champion??
Bor på vestlandet (6 mil fra Haugesund) men jobber enormt mye for tiden så vil helst unngå å kjøre i flere timer etter for. Heller bruke tiden i stallen :)

Synes top coat fra hilton herbs hørtes interessant ut men det er vel ment som tilskudd til annet kraftfor? og hva er da relevant, energi uten havre? men har høyt innhold av protein som hun kaskje reagerer på?

og hestamix st. hippo, og vital fra eggersmann?

ble litt rotete innlegg, sorry folkens!

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  16:52:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker selv spillers condition cubes på min hest, begynte med dette noen mnd etter jeg kjøpte henne pga at hun virkelig trengte å legge på seg.. Dette har fungert supert på hesten min, hun har lagt på seg på de "riktige" stedene, er blank, glatt og fin i pelsen året rundt.. Tror heller ikke det er noe havre i den da dette er et "non heating - slowrealise" fôr. Er litt dyrere enn champion (rundt 300 kr sekken hvis jeg ikke husker helt feil - 20 kg- har nemlig fått det inn på stallen så nå betaler jeg bare det inkl i stalleien) men så trenger hun ikke så mye av det heller, får 4 l daglig og er i full trening..
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  17:01:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
nesten dobbelt pris? 4 liter er det lite? eller mente du 4 dl? Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  21:31:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, er nesten dobbel pris, er dyrt, men synes det er absolutt det som funker best på henne så da er det verdt det synes jeg..
Tja, kanskje 4 l ikke er så lite, bare sett i forhold til de andre på stallen i lik trening og de ligger på endel mer så gikk ut fra at det ikke var så mye..

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 03/01/2006 :  12:45:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
4 liter utgjør litt over 2 kg, så jeg synes ikke det er så veldig mye i grunn..

Sånn ellers så fins det flere norske produsenter også, norgesfôr er vel den som er størst nest etter FK, men om du får det der du bor vet jeg ikke. Jeg har iallfall svært gode erfaringer med fôret til Norgesfôr, og har hatt hest som har reagert på komplett fra FK, men tålt tilsvarende fôr fra Norgesfôr. Norgesfôr har også et oppdrettsfôr som jeg brukte på en unghest jeg hadde, og var også godt fornøyd med det.

I tillegg til Norgesfôr og FK finnes det en rekke lokale produsenter rundt om kring, dette må du nesten undersøke i nærmiljøet ditt. Ofte produserer lokale møller et fôr, men det er mulig disse ikke inneholder vitaminer/mineraler, slik at du må tilsette dette.

Hilton Herbs er jeg også godt fornøyd med! Har ikke prøvd den Top Coat mixen, men har en gammel ponni som har vært plaget med ganske mye hoste. Han får Hackaway Respiration Formula, og er nå etter ca 7 uker helt fin, har ikke hosta på flere uker! Kommer nok til å fortsette å gi det.

Hvis hesten din fortsetter å være tynn har jeg nok villet undersøke helsa hennes mer nøye. Unghester i vekst har riktignok lett for å være litt spinkle, de vokser jo i høyde og beinbygning i tillegg til å skal legge på seg i kroppsmasse, men tynne skal de jo ikke være. Ta en utvida blodprøve, kan hende det er noe hun mangler eller at det er noe som feiler henne som egentlig er lett å rette på bare man finner ut hva det er.
Hva med ormkur? Regner egentlig med de er oppfulgt kjenner jeg deg rett.. Tenner? Alt må utelukkes før det er vits i å begynne å endre fôringa.

Lykke til!

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  14:09:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ormekur er i orden. tenner ser fine ut. Hun står på stall med en dyrlege (altså hennes hest he he) men ikke en som er spesialist på hestefor.
Hun er blitt litt rundere, og det er vel egentlig ikke vekta som bekymrer meg siden hun er såpass ung og utrent. Har lite muskler og er jo en ganske tung hest, så hun ser litt uferdig ut.

Det var mer pelsen hennes som jeg tenkte på. Har lest flere steder nå at frieser reagerer på for mye protein, og oppdrett er høy på dette. Hun flasser en del og har stri pels, matt og lite vinterpels (de andre ligner isbjørner) i høst hadde hun våteksem og det virka som hun reagerte som islendere typisk gjør.. har små flekker på haser og flanker nesten uten pels.??

Norgesfor får jeg ikke tak i. Det letteste å kjøpe er champion. Snakka med FK idag og han anbefalte meg å gå over på Gull siden hun snart ble 3 år (men hun vokser sent..). Gull hadde nemlig ikke havre og det kunne være det hun reagerte på. Men champion har vel fiskemel i seg etter hva jeg har forstått? kansje hu reagere på dette?
Skal snakke med dyrlegen om blodprøve på allergi. Mulig det gir meg svar på alt dette.

Har tenkt på hilton herbs.. men om hun reagerer på oppdrett og eller annet kraftfor hjelper det vel ikke mye og gi herbs sammen med dette..

st hippolyt høres bra ut (hestamix) noen derute som kjenner til dette? eller eggersmann vital Pels ett eller annet. Skulle være utviklet for frieser, tinker og islender. Men hva med forhandlere på Haugalandet? aarrrgg.. jeg bor såå langt ute på bondelandet..

Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 03/01/2006 :  14:31:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Sjekk mer hva hilton herbs har. De har et veldig stort utvalg og det meste kan gis i tillegg til foret. Er du usikker er det bare å ta kontakt så hjelper de deg med råd. Har selv gode erfaringer med hilton herbs for høver og nyrer/lever. Men ta blodprøve å se om det er noe hun mangler. Bruker du mye dekken kan det være grunnen til at hun flasser.....sto artikkel om det i enten hestesport eller ridehesten som kom før jul.

Du kan jo prøve med Gull og se om det går bra og evnt. gi vitaminer og mineraler ved side av om det ikke er nok i Gull i forhold til Oppdrett.

Søk på hjemmesidene til st. hippoly, eggersman og ta kontakt med dem for å høre om de har en forhandler i nærheten. De selges jo mer på "privat" basis disse fortypene her, så det kan jo tenkes at noen er i nærheten av deg.

Lykke til!!

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  16:30:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg fòrer på St.Hippolyt sin Hestamix, og er meget fornlyd med fòret deres.
Så på forhandlerlisten deres i Norge men fant ikke noen som selger i Haugesund. Her kan du se om du finner noen som er i området ditt ( er selv ikke så flink med geografien..)
http://www.hippolyt.dk/menu3.htm

Hestene elsker Hestamixen, men araberen min som er ganske "vanedyr" når det kommer til mat, tengte et par dager til og bli vandt til smaken av urtene.
Men når han først fikk smaken på det er han like ivrig som gamlegutt i boksen sin, når de hører at det er kr.fòrtid :)
Jeg syntes de har et godt hold og pelskvaliteten er god på dem, og vet med meg selv at jeg aldri kommer til og bytte fòr.
Det er takket være St.Hippolyt og all hjelp jeg har fått fra de folkene, at jeg enda har gamlegutt.. :)

St.Hippolyt har det meste innen fòr, med og uten energi alt etter hva en trenger. Og syntes selv av de som selger fòret ( har lest her inne andre også som skrøyter av selgere ) er flinke til og gi råd og hjelpe :)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 04/01/2006 :  01:37:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
To av fjordingene i stallen vår går på Hestamix (müsli). Den ene har gått på det i snart to år. Hun er en 12 år gammel hoppe og fungerer supert på dette fôret. Høver, pels, energi osv er på topp og blodprøver som er tatt av henne er fine. Den andre fjordingen er en vallak på 19 år og har gått på den vanlige müslien fra Hippolyt (sammen med havre) i flere år. Han er tidligere rideskolehest og spiste det de fôret der. Han spiser Hestamix nå og fungerer "som han skal".

Hippolyt skriver selv bl.a dette om fôret:

Kopi av melding:
Utallige hesteejeres erfaringer viser, at en konsekvent brug af Hesta Mix i den daglige fodring aktivt kan medvirke til afhjælpning af foderbetingede pelsproblemer og eksemer. Det drejer sig først og fremmest om de »robuste« hestetyper, såsom islandshest, fjordhest, haflinger, spansk hest, tinker, shire, frieser og araber

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  12:46:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jeg klarer ikke helt å anbefale hippolyt til noen. Jeg har selv et utall ganger forsøkt å komme i kontakt med importøren for noen spørsmål vedrørende deres filosofi og produkter. Jeg har ikke fått noe svar. Det har heller ikke andre jeg kjenner til. Det i seg selv vitner om useriøsitet mener jeg. En importør bør absolutt være tilgjengelig for spørsmål.

Mange er fornøyde med hippolyt for all del. Det har dog vært foret endel på dette i danmark med resultat av at enkelte hester har fått alvorlige mangler. Jeg sier ikke at fôrer du med hippolyt er du garantert en eller flere mangler på din hest, jeg sier bare at frekvensen for mangler synes å være høyere hos hester fôret på hippolyt enn på andre fôrmidler (brukt i anbefalt mengde).

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  12:59:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bare ventet på du skulle skrive xxxoooxxx :) virker som du har mye peiling på foring. Ville du anbefale å prøve ch. gull med evt tilskudd med hilton herbs top coat og olje og biotin?

vil jeg kunne bruke gull i samme mengde som oppdrett eller bør jeg gå ned på formengde? jeg vil ikke at hun skal ta av, men vet ikke om gull er et komplett for som oppdrett eller skal brukes med evt bygg.

Det du skrev om hippolyt får meg til å tenke meg om ja, det tyder jo på at hun har noen mangler pga pels og hover (derfor biotin tilskudd som jeg skrev over) og om hun har det og hippolyt "kan" gi mer mangler er jeg jo på feil vei.
Men både hippolyt og eggersmann har et for "spesial laget" for frieser og tinker osv som ofte reagerer. Kjenner du til dette?
hva med reakjson på høy protein og eller havre? derfor var jeg fristet til å prøve denne type for.

snakka med venninne i DK igår, hun lager alt sitt for selv. feks innkjøp av majs og havre (de har ikke samme havresituasjon i DK) blander opp med vitaminer/mineraler (salvana) og evt salt, olje.
Har du prøvet dette? eller er det best å kjøpe ferdig for. Her tenker jeg både på pris og rene råvarer men ikke å unngå mangler i foret.
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  13:22:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner lite til Frieser som rase, jeg er ikke kjent med dens allergiproblemer og om disse egentlig finnes. Prøver å strukturere med nummerering nedover her..

1) det er ikke fiskemel i champion-produkter. Det sluttet de med for mange år siden pga klager.

2)Ja hesten kan være allergisk mot noe, det kan være en fordel å prøve å finne ut av. Enten tar man prøv og feil metoden eller så forsøker man en blodprøveanalyse (sikkert kostbart og såvidt meg bekjent er den ikke bra nok enda). En kombinasjon er sikkert det mest optimale. Helt ærlig tror jeg heller at hesten din mangler noe enn at den er allergisk, men det blir bare antagelser. Jeg ville i hvertfall testet ut en forandring i forplanen før jeg sendte inn kostbare blodprøver.

3) grovfôranalyse! Kjempeviktig. Dersom høyet ditt har høye proteinverdier, og man fôrer på proteinrik kost i tillegg kan det bli mye for metabolismen og den kan reagere uten at det egentlig er noen allergi, det er mer en overdose. Likevell hesten din trenger jo proteiner, den er jo i vekst.

4)ren fôring er det jeg liker aller best, men det krever en hel del med. I mine øyne krever det at du har flere formidler (bygg + høy og vitaminer er i mine øyne ikke optimalt).

5) få hjelp til å sette opp en fôrplan og få oppfølgning på denne. En fôrplan skal være fleksibel i form av at man skal småjustere på den etter behov, men likevell inneholde de samme ingrediensene over tid for å ha effekt. En hest bruker 30 dager bare på å ta opp nytt fôr skikkelig, da kan man ikke forvente de store forandringene på hesten før det har gått noen mnd med andre ord. Høver f.eks vil ta lang tid før du merker særlig på.

6) Jeg har ingen personlig erfaring med produktene fra Hilton Herbs men har hørt at det skal være fine tilskudd. Det skal ikke erstatte kraft.

7) Gull er et helt okfôr fra FK. Mange hester som trives godt på det. Om det er riktig til din hest vet man jo ikke før man har prøvd. Gull kan kombineres med ulike ting.

8) skal du vurdere utenlandske fôr og dermed også fôr som koster en hel del mer (teite toll) så synes jeg du skal vurdere Spillers. Tonje gir deg den beste oppfølgning på problemene dine og spekteret av fôr er mye større hos Spilles enn hos FK. Har du en "problemhest" er det større sjanse kanskje for at du finner det du trenger hos Spillers enn hos FK. Men prisen er høyere.

9) spesialfôr til ulike raser synes jeg er litt mystisk jeg da.Dvs jeg føler vel egentlig at dette i utgangspunktet er et salgstriks. Jeg synes man heller skal klassifisere type hest ikke rase. En tinker er vanligvis en nøysom rase f.eks, men det finnes de som ikke legger på seg så lett også. Å ha et tinker-produkt blir da litt feil, å ha et produkt for lettfødde hester som blir lite brukt samt et produkt for hester som sliter med å legge på seg og som blir lite brukt er mye bedre synes jeg. Det er nok det det fôret og egentlig er, kamuflert med noe "nytt" slik at det skal selge mer.

Nøkkelen er en balansert fôrplan, og det er dessverre ingen som kan gi deg uten grovfôranalyse. Man bør også vurdere å søke hjelp hos noen som har et fôrprogram og også har kunnskapene til å bruke det. Å ha programmet er nemlig ikke ensbetydende med at de kan bruke det. Å få "grønt" på alt i forplan hest betyr ikke nødvendigvis at ting er optimalt nemlig.

Mon tro om jeg fikk med meg alt da? jaja (jeg kjeeeeder meg på jobben(
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  13:49:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk:)
lager du ditt eget for? du skrev at høy + bygg, mais eller havre og olje, vitaminer og salt er for lite optimalt som for. Hva mangler synes du?? Flere jeg kjenner i DK forer på denne måten.

Kunne jeg bruke gull alene? vil det dekke? eller MÅ jeg kombinere med bygg eller havre? nå får hun bare oppdrett. Men dette inneholder jo havre så..
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 04/01/2006 :  14:12:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

du skrev at høy + bygg, mais eller havre og olje, vitaminer og salt er for lite optimalt som for. Hva mangler synes du?? Flere jeg kjenner i DK forer på denne måten.

Opprinnelig postet av Lopke

Det hun skrev var vel at bygg + høy og vitaminer ikke var optimalt, altså bare bygg som kraftfôr. Jeg ville heller ikke gitt hesten min bare bygg, det inneholder ikke alle de forskjellige tingene hesten trenger næringsmessig, men i kombinasjon med andre fôrslag som betfôr, mais, olje osv er det veldig bra.
Speedi-beet er et fôr xxxoooxxx har nevnt flere ganger, og jeg kan ikke få fullrost det nok selv heller. Er utrolig godt fornøyd med det! Det er mikronisert (eller hva det heter ) som gjør det lett å fordøye, samt at det inneholder mye fiber, og ikke noe sukker. Kjapt og lettvint er det også.

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  14:37:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Nei jeg lager ikke noe eget fôr i den forstand. Jeg har bare blandet sammen i bøtter hver dag til hver enkelt hest liksom. Jeg skrev at jeg ikke synes høy + bygg + vitaminer var optimalt, ikke alt det du sier, du drar jo bl.a inn olje. Jeg liker å ha flere kilder til ting, samt fôre med noe som har høy smakelighet. Igjen, høyanalyse er alfaomega. Uten denne aner du ikke om hesten din er dekket inn med det du gir, kanskje må du gi en proteinkilde ved siden av, kanskje overfôrer du med protein og må tenke i andre baner (f.eks erstatte noe av ferdigfôret med fett eller fiber for å opprettholde energiinnholdet men senke proteininntaket da det er proteiner i gull). ting jeg har benyttet meg av i rene forplaner er; grovfôr, hel havre, knust bygg, soyamel, alfaalfa, speedibeet, olje, salt,vitaminer samt diverse ulike tilsetningsstoffer f.eks cortaflex og tokosel (e vitamin og selen på resept, skal KUN benyttes når du VET at den trenger det). Man trenger ikke bruke alt dette. det kommer altså helt ann på grovfôret ditt samt hestens behov hva du behøver. Å sette opp en forplan er som du skjønner ikke bare bare. Jeg ville først tatt en analyse av grovfôret ditt, og så teste hvilket fôr som utfyller grovfôret ditt best. Du gir ikke masse soyamel og alfaalfa til en hest på H1 høy med masse proteiner, men til en hest på H3 høy med lite proteiner kan man f.eks bruke soyamel eller alfaalfa dersom hesten ikke er dekket inn. Å sette opp en forplan uten grovfôranalyse blir som du sikkert skjønner vill gjetting egentlig. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  14:43:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
får be om analyse neste gang. og lese litt mer om foring. Som sagt er ikke dette mitt sterkeste område.
kan det forresten betale seg i Norge å blande selv (om en selvfølgelig har litt peiling på hvilken blanding hesten skal ha) det kan det jo i DK!?
ellers tusen takk for gode svar fra flinke folk :)
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.