hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sår i kronranden..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Sår i kronranden..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  09:30:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Like før Jul hadde den ene hesten min tråkket seg nede ved kronranden, en liten del av hoven var der kommet et kutt i som stod ut.
Jeg vasket ham med grønnsåpevann og smurte på en god salve på såret ( som blødde ganske mye ).
Dette gjorde jeg de første dagene til såret hadde lukket seg.

Men nå har han hovnet opp i koden, kodeleddet og oppover rundt senene sine. Jeg har lagt på ham bandasjer om nettene, men hevelsen går ikke ned selv om han er ute fra morgen til kvelden. Han er en gutt som reagerer fort med og fylle, så jeg er vandt til at han gjør dette om han bare får et lite sår.
Men reagerer på at dette ikke forsvinner når han kommer ut og beveger seg..
Det er nok naturens måte og behandle skaden innvendig på, så jeg trenger kanskje ikke reagere på dette?..

Jeg har ridd ham på skritteturer, men i går markerte han når vi skrittet. Han var ikke særlig happy for og komme ut på tur, så han har nok vondt i foten.
Har dere noen råd om hva jeg kan gjøre for og hjelpe ham?

Prøvde i går og sette foten hans i grønnsåpe-bad, tenkte på om der kunne være betennelse inni såret. Men bøttene fòr vegg-i-mellom, så det måtte jeg gi opp..
Kunne ha ringt veterinær, men vet av erfaring at slike ting som dette " ikke er noe og bry seg om ".
Noen som har noen råd?

Edit - Huff, jeg er jo bare såå dårlig til og forklare da!!
Men såret er i kanten av selve hoven, i hudpartiet. Og en flik av selve hovveggen er kuttet opp, går noe dypere dess lenger bakover en kommer. ( Nå er fliken " død "og fjernet, klippet av ).
Bare spørre om det ikke ble forklart godt nok.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 02/01/2006 09:38:38

Guro
» VIP

Skrevet - 02/01/2006 :  09:42:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Om såret har kapslet inn noe verk kan det vel være nyttig å ringe dyrlegen? Så denne vedkommende kan åpne såret og få renset det?

Ellers er jeg ganske blank på andre tips. Håper ialflall det ordner seg.

mvh
Guro
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  10:50:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Såvidt jeg vet burde vel denne typen sår vært behandlet med trykkbandasje? Dette for å forhindre hovbrokk, dvs at hovens "innmat" kommer ut siden det har blitt et hull i hoven. Denne typen sår kan fort utvikle seg til å bli svært alvorlige, så jeg ville ikke nølt med å kontakte dyrlege.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  11:03:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Antagelig har det som Guro nevnte kapslet seg inn verk lenger inn,blitt en liten blodforgiftning.
Du bør kontakte veterinær så fort som mulig,her bør det gis antibiotika.
Dette er IKKE "naturens måte" å ordne opp i ting på.Husker du tråden om hesten til Ragnhild E? Skrekkeksempel!! Bedre å ringe en gang for mye enn en for lite.

"Hovbrokk" er forresten et helt nytt uttrykk....Minnes ikke fra anatomilæren at det var noe som var fysisk mulig??
Da Arnold ardenner tro på en spiker og måtte fjerne nærmere en 3-del av hoven var det aldri snakk om at noe "Innmat" kunne komme ut gjennom hullet....men man lærer vel så lenge man lever...?

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 02/01/2006 :  11:32:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er nok lurt å ringe en veterinær og forklare situasjonen. Eller så kanskje kloraminomslag ville hjulpet?
- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  11:33:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ring vetrinær,Bente...
Slike hevelser er skumle,og kan fort utvikle seg til det værre.
Dyrlegen kommer nok til å gi han antibiotika,rense såret og legge på et beslag.
Sier som flere andre,høres ut som en begynnende blodforgiftning.

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  13:04:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

"Hovbrokk" er forresten et helt nytt uttrykk....Minnes ikke fra anatomilæren at det var noe som var fysisk mulig??
Da Arnold ardenner tro på en spiker og måtte fjerne nærmere en 3-del av hoven var det aldri snakk om at noe "Innmat" kunne komme ut gjennom hullet....men man lærer vel så lenge man lever...?

Opprinnelig postet av Kurre

Lært det på kurs hos en hovslager med fagbrev. Han lærte oss å forbinde slike sår. Han mente sjansen for hobrokk var stor om man ikke gjorde dette riktig.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  13:08:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Huff, nå ble jeg helt dårlig....
Ringte nettopp til veterinæren, etter og ha lest innleggene deres. Og han villekomme i dag og se på ham..
Huff, er helt nervøs nå jeg. Han pleier nesten aldri komme samme dag jeg ringer..
Jaja, håper det går bra.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  13:28:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Lykke til! Håper ikke du ble skremt av innleggene da...men bedre å anta det værste og bli positivt overrasket sånn sett. Skriv gjerne inn og si hvordan det gikk!!
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  13:43:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jo jeg må inrømme at jeg ble litt skremt av innleggene, men er veldig glad for alle svare deres :) Ellers hadde jeg nok ventet enda lenger med og ringe veterinæren.
Og dess lenger en venter dess værre blir det jo.. Så jeg er glad for at dere gadd svare meg :)

Ja jeg skal skrive og fortelle etter at veterinæren har vært her :)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  15:57:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Nå har veterinæren vært her og undersøkt ham. Han sa jeg burde smøre salve jevnligt slik at det ikke fikk tørke opp og bli hardt, og så hadde han bestilt antibiotika ( Norodin ) som jeg skal gi ham.
( I og med at han ikke liker sprøyter, noe veterinæren husket (!!), så har han bestilt i pastaform :))

Han kunne si med nesten 100% sikkerhet at han kommer til og få hovsprekk etter skaden, men at jeg skulle være glad for at den er vannrett og ikke loddrett. Når den tid kommer skal jeg ringe veterinæren så skal han hjelpe og behandle sprekken.

Jeg er så takknemlig for at dere rådet meg til og kontakte veterinæren.. Tusen tusen takk...

Guro
» VIP

Skrevet - 02/01/2006 :  16:29:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Så bra at det ikke var værre (selvom hovsprekk er ukult så er det jo ikke sååå ille om den er vannrett iallfall).
Men hvorfor kunne han med sikkerhet si at hesten ville få en hovsprekk? -nysgjerrig-

Flink dyrlege som husker på at lille ponnijonni er sprøyteredd:-)

Guro
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  17:22:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Flink dyrlege som husker på at lille ponnijonni er sprøyteredd:-)

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Hehe, ja ikke sant? Han husket til og med at jeg har slitt med salproblem og spurte litt om hvordan det løste seg

Jeg tror han kunne se det på hoven eller såret at han kommer til og få en sprekk der.
Hvertfall godt at han gjorde meg oppmerksom på det, slik at jeg ikke får totalt " noiå " om jeg plutselig ser en hovsprekk

Lene.

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  23:52:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres ut som om du har en vetrinær du bør "holde på" :)
Godt det ikke var værre,og at dere kom igang med behandling så snart :)

Mulig det med hovsprekken kommer av samme som på oss mennesker,at om man får et slag øverst i negleroten,så vokser neglen ut med en liten skade etterpå?
Så lenge det ikke er mer enn et lite sår på oss,så vokser jo neglen ut helt fint etter en liten stund igjen :)

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  10:14:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja han er en snill og grei veterinær :) En gang kommenterte han at jeg haltet på høyre fot, han hadde stått og lyttet da jeg løp tilbake til stallen for og hente grimen til gamlegutt. Jeg visste ikke selv at jeg haltet.. Men han er gammel, så jeg gruer meg til han slutter og praktisere. Men men, håper det blir leenge til :)

Ja det kan meget godt stemme det du skirver om hovsprekk. Jeg rekner med at han har fått denne skaden når han har rultet seg, og så slått den ene foten i kronranden da han skulle reise seg opp igjen.. Enda godt han ikke hadde sko på seg, tenker det hadde gjordt skaden værre..
Og vet. viste meg helt øverst i hoven, nesten helt bak, at der ville komme hovsprekk der. Så jeg støtter din teori, Lene :)

HelleG

Skrevet - 03/01/2006 :  14:39:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Et lite tips som kanskje kan hjelpe på hovsprekken din er Hestesalve. Du får kjøpt den i de fleste hestebutikker. vet om to som har brukt den med hell på hovsprekk. Den lukter ille ille ille, men inneholder noe tjære og noe mer som får sår og hovsprekker til å gro veldig fort.....Er veldig fin på sår om sommeren, for pga tjære er ikke fluene så intr. i såret, men husk for egen del å ha på engangs hansker....det lukter virkelig ææææsj av den salven.
Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.