hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bitt på unghest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bitt på unghest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mari^_^

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  22:50:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Liker å bare se på når folk skal trene unghestene sine. Jeg har observert mye hard bittbruk (mange sterke bitt) og mitt spm. er: Hva ville dere brukt til bitt på en unghest under innridning? Ville selv hatt det så mildt som mulig, men enkelte bruker jo steinharde bitt fra første stund for å få hesten til å gå på tøylen.. Gjerne trinsebitt eller tredelt bruker jeg...
www.hestene.no

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  22:53:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruk det hesten føler seg komfortabel med.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 01/01/2006 :  22:54:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
To delt trinsebitt med mufferinger brukte jeg når jeg red inn Rosita..

Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 01/01/2006 :  23:22:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi brukte et veldig tynt trinsebitt..
Hestene er jo "fersk" i gamet når man rir dem inn, og da er jo det smarteste å bruke et mykt bitt for å få en følsom hest?

Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  23:23:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Bruker tredelt når eg rir, todelt eplebitt når eg køyrer. Løkki trivest godt med begge desse bitta.
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  23:25:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner ikke fyren, men en jeg var å så på kjørte inn hestene sine på jaktkandar.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  23:32:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har av mange - både erfarne hestekarer, erfarne hestefolk fra nyere tid og trenere, at det lønner seg å ri inn hesten med et sterkere bitt, fordi man da ikke trenger å gi så sterke signaler, men kan ta det smått om senn. Jeg vet ikke; jeg ville i allfall brukt noe hesten trives med, og det trenger jo ikke nødvendigvis være det som er klasifisert som "mildest" - jeg liker nå fortsatt å tro at det er hånden som holder tømmene som bestemmer det der. Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  23:47:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Har ridd inn hoppa mi med ei mildt bitt, og gitt milde signal heile tida. Ho er veldig lett og fin på handa.

Når du rir inn hesten med eit skarpt bitt, så kan du sjølvsagt gi milde signal, men når du da byttar til eit mildare, så må du vel forsterke signala igjen da?

Meiner det er bedre å venne hesten til å lyde milde signal frå eit mildt bitt eg. Tenk så følsom hestemunnen er!

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  23:50:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
bittbruk er jo alltid et meget omdiskutert tema da... hehe

På min egen hest rir jeg med et to-delt svart gummibitt, og hun fungerer ikke på noe annet. Unghester rir jeg kun på todelt trinsebitt, alminnelig bitt altså..

Liker de tradisjonelle trinsebittene best, jo mildere bitt jo bedre for hesten.

Hilsen meg

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  10:44:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg kommer til å prøve et tynt tredelt trinsebitt (med faste ringer hvis jeg finner det) på Tora når jeg skal ha trinse på henne, hun har jo en smal munn, og er smal mellom kjevene, kan ikke putte et tykt bitt inni munnen hennes (nå snakker jeg om en åring som skal ha bitt for første gang, ikke en treåring som skal ris inn (disse er jo selvsagt bredere mellom kjevene)). Men som Kristy sier, så er det hesten som bestemmer (jeg har likevel den erfaring at hester trives best med tynne bitt, forutsatt at det ikke sitter en idiot i andre enden)

De to-delte trinsebittene har jeg gått helt bort fra, de har en trendens til å presse opp i ganen når man tar i tøylene, og så og si alle hester jeg har ridd fungerer bedre på andre typer bitt.

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  11:08:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa mi ble ridd inn med sidepull/gummibitt. Hun fungerte helt suverent på det helt til jeg måtte bytte til hack fordi hun fikk sår av bitt. :( etter det har hun blitt veldig hard på bittet. Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  18:05:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg bruker et tredelt tynt trinsebitt på min...
Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 02/01/2006 :  18:06:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg brukte vanlig trinsebitt da jeg ridd inn Perla. Har prøvd med tredelt to-tre ganger for ikke så lenge siden, men hun fungerte best med trisenbitt, så det er det jeg bruker enda.
Isabel og Perla for alltid <3 Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 03/01/2006 :  09:30:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
sidepull er fint synes jeg
så slipper hesten det ekstra uromomentet med en dings inni munnen.
Sjønner ikke helt det med de erfarne hestekarene som bruker skarpe bitt for tydeligere signaler.
I begynnelsen må jo unghesten få tid til å tenke. Da mener jeg den bør få beskjed med "store bokstaver".
De fine signalene med sterke bitt bør komme senere når hesten har forstått "overdrevne" myke signaler..
bare lille meg sin mening...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 03/01/2006 :  14:19:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Natalie S: Har fortsått det slik at hester som regel trives med minst mulig metall i kjeften, har lest det en eller annen plass - og når jeg tenker meg om synes jeg at denne påstanden høres ganske riktig ut. Vi kan jo bare prøve å forestille oss hvordan det er å ha munnen full av metall.
Jeg foretrekker tredelt trinse pga at den ikke ligger å presser på tungen som den to delte gjør, men dette er jo selvfølgelig smak og behag både for hest og rytter.
Men det er jo selvfølgelig rytteren som holder tøylene som bestemmer hvor sterkt bittet skal bli....

Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  15:55:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg foretrekker tredelt trinse pga at den ikke ligger å presser på tungen som den to delte gjør

Tror du har fått det omvendt... Tredelt legger press på tunga, todelt gjør ikke. Todelt legger press kun på ladene.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.