hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dressur på døler og andre tyngre hester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Dressur på døler og andre tyngre hester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2003 :  17:04:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her tenkte jeg vi kunne utveksle tips og metoder når det gjelder dressur på dølahester og andre tyngre hester!

Jeg har selv en tungdøl, som er ung, men vi har begynt på dressuren. Han går brukbart, men han har enda masse igjen å lære. Jeg har fôrrytter på han, og hun er kjempeflink med han, siden hun har en så myk hånd! Han er myk i munnen, og det blir bevart når hun er så myk i hånden som hun er :)

Det som er med Tungdølen (sikkert andre tunge hester og) er at de har en forskjellig tungdefordeling enn en vanelig ridehest. En vanelig ridehest har 60% av vekten på fremparten, og 40% på bakparten. Tungdølen har 70% på fremparten og 30% på bakparten. En dressurrytters mål er jo å gjøre hesten lettere på fremparten, og legge mer av vekten på bakparten. Da sier det seg selv at det er en del tyngre å få en døl lett på framparten! Det er dette som er en virkelig utfordring!

TrOuLtEy

eligj

Skrevet - 04/07/2003 :  22:48:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Troultey: Hvor har du det fra at tungdølen har prosentvis mer vekt foran enn bak enn andre hester? Det høres merkelig ut. Jeg vet ikke helt om jeg tror på det. At vektfordelingen til et dyr på 4 bein skal være forskjøvet med 10 %, vel.. det er jo en drastisk forandring..
Men til poenget: Jeg tror egentlig ikke det er noen store forskjeller i hvordan du vil ri en tungdøl i forhold til andre hester. Å flytte hestens vekt mer over på bakparten er en tidkrevende prosess uansett. Hvis du ikke har en flink instruktør som kan hjelpe deg med dette, så kan det være lurt å lese litt om diverse øvelser som benyttes for å få hesten til å forflytte vekt til bakbena. Det har vært et par diskusjoner her om bøker om ridning og rideteori, du kan jo se hva som har vært skrevet der. Det står også litt om vektfordeling og hestens balanse i diskusjonen "Balansere hesten?" i dette forumet.

Men noe som kan utgjøre en forskjell etter hvert, er hvordan halsen er ansatt på hesten, og hvordan hodet sitter på halsen. Noen av disse tyngre hestene, (for eksempel enkelte fjordinger), men også enkelte andre hester, har en hals som er formet slik at det er vanskelig for den å gå i samlet form og samtidig puste ordentlig. Det har noe med størrelsen på mellomrommet bak hestens kjeveparti å gjøre. Jeg har lest noe om dette i et par bøker, blant annet "Dressur med Kyra". Der finnes noen illustrerende bilder. I tillegg kan det jo antagelig være vanskeligere å ri hesten i høyere form hvis halsen er lavt ansatt. Men disse tingene vil kanskje ikke gjøre noen særlig forskjell før man kommer opp på litt avansert nivå.

Uansett er dette ting man ikke kan gjøre noe med. Man får bare akseptere hesten som den er, og jobbe seg så langt man greier. Så får man heller akseptere at hesten holder hodet i en litt mer åpen posisjon når den er samlet enn en annen hest ville ha gjort. Hvis man ellers trives med hesten, så gjør det antagelig ingen ting.
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2003 :  14:09:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var i et blad utgitt av "Dølehestens Venner". Husker ikke hvilket nummer det var, men... Har jo selvfølgelig rota bort det bladet da :P Men jeg skal si fra når (hvis) jeg finner det! For der står det en del interessant.
Det høres kanskje rart ut (selvfølgelig er det mulig at det ikke er sant), men det merkes egentlig når man rir. I alle fall når jeg rir fullblodsen min og tungdølen min på en dag, merkes det jo.

Men ellers synes jeg mye av det du sa høres veldig fornuftig ut, og jeg er enig med deg i det med formen til hesten. Man kan på en måte ikke kreve at en tungdøl (f.eks) skal gå som en vanelig lett ridehest. Det er jo tross alt ikke det den er skapt til :)
Men det er jo lov å prøve :)

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 06/07/2003 :  13:34:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å prøve på klassisk? En kaldblods har naturlig bedre forutsetninger for samling enn en varmblods ridehest har jeg fått høre. I boka til Bent Branderup kan du se en Haflinger i Levade. Og jeg har sett mange kaldblodser som gå nydelig spansk skritt, piaff og passage.

En ting som sikker hadde vært lurt er å trene lange tøyler dressur med hesten. Det er det jo alltid da, men... Synes det er skikkelig fint å se kaldblodser som blir ridd klassisk.
Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 07/07/2003 :  15:29:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Jepp, jeg har også lest at dølehesten( tror nok det gjelder alle hester med den bygningen..)har 70% vekt på fraparten( Dølehestens Venner nr 2 2002).

Jeg har to dølehester ( til opplysning så heter det Dølehest, IKKE tung døl.. INGEN rase som heter det)og den ene rir jeg litt dressur med. Jeg har dessverre ingen trener å ri for, så jeg strever på egenhånd. Men vi får da til noe- trener utifra at ting tar tid å lære, med ting som tar lang tid å lære, de sitter godt!
På egenhånd har jeg lært de skjenkelvikninger i skritt og trav, fordelsvendinger og jobber med galoppen, mangel på ridebane hemmer litt da.. Sliter med å få han Svarten til å gå høyre galopp.

Kan ikke annet enn å si at det er en utfordring å ri dressur på tunge hester, men kjempegøy når alle skryter av Svartens bevegelser og letthet i steget!

Klem fra Cecilie

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2003 :  22:59:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Cecilie M
Jeg er klar over det med tungdøl og lettdøl, men jeg har alltid sagt det, og kommer mest sannsyneligvis til å si det ;) Jeg vet det er feil, men... Hehe. Det var jo litt for å understreke at han er svær (ikke så høy, men veldig kraftig og kompakt)...

Jeg synes også det er dritfint å se en tung hest gå bra ass! Det er helt rått, og uvanelig...

Min døl har noe problemer med galoppen, og det kommer til å ta en god stund før han klarer galoppen på tøylen. Men vi har trent på masse galoppfatninger, så det går bedre nå :)

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 09/07/2003 :  12:17:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Hei Troultey!

Var hesten din innridd da du kjøpte den? Eller har du måttet lære den mye selv?

Jeg har ridd inn Svarten selv og det der med galoppen har vi liksom aldri fått til? Har du noen tips?

Hvem er foreldre til hesten din?
Vet du at det skal være NM for døl på Starum i oktober? LB dressur,brukskjøring og mønstring..

Har veldig lyst til å delta, men vi får ikke til galoppen... I LB er det galopp på volte,både høyre og venstre..

Klem fra Cecilie

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 11/07/2003 :  11:12:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Sto på stall med en Ardenner som gikk dressur tidligere. Muligens en del som har sett den - den gikk en del oppvisninger i Hedmark og Oppland og jeg tror også at den muligens var med på Hellerud et år.

Cecilie... har du mulighet for å reise for å trene litt da?

Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 11/07/2003 :  11:30:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Vixi,littvanskelig åreise for å trene no, har en liten sønn på 2 måneder...
Har vært på kurs med Bassa(husker ikke hva hun egentlig heter)
og hun er flink!

Dølehestfan med to svarte dølahester
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2003 :  20:07:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Blir værre å få reist litt da ja, kjenner problemet! Du greier ikke få "klemt" inn en helgekurs et eller annet sted da? Man kan få gjort utrolig mye på et par timer...

Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 15/07/2003 :  13:27:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Hei!
jeg ville bare si stå på folkens! Dressuren trenger mer tunge hester!
Ingenting er finere å se på en tunge hester som går dressur!
Hadde en dølahest på stallen ved navn Truls =) før og han gjorde rent bord på alle konkurranser...mye kulere å se på det en disse varmblodssakene=)

Ellbell&Thirla
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.