hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fransk beinstilling
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Fransk beinstilling
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

tebj0

Skrevet - 31/12/2005 :  01:27:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som kan fortelle litt om fransk beinstilling?
Kan hesten brukes som normalt? Tenker da på hobbybruk, tur-ridning, litt fjellturer o.l
Hvilke skader er det vanlig dukker opp på hester med fransk benstilling og hva kan gjøres for å forhindre dette?

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  02:03:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Hva er det?
:)?

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  11:30:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hatt varmblodstraver med fransk beinstilling,det hadde ikke noe å si for bruken av han. Han løp inn rundt 230000,var allround ride- og kjørehest i til tider hard trening etter endt karriere. Vi hoppet ikke så høyt pga. en gammel skade,men han tålte lange joggeturer,heldagsturer i ulendt terreng.
De jeg har vært borti har ikke hatt noen problemer pga. beinstilling,men det er ikke så pent. Alvorlige feilstillinger har jeg ingen erfaringer med.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  11:35:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Fransk" benstilling,vil si at hesten er litt uttilbeins (Chaplin) .
Det kommer an på hvor mye det er og hva du skal bruke hesten til og ikke minst gangartsmønsteret. Altså hvordan detn plasserer beina i bakken.
En hest som er litt fransk får sjelden problemer ved den typen bruk du beskriver.
Veldig vanlig med denne typen benstilling hos islandshest og de færreste her opplever de store problemene heller.
Skulle jeg derimot ha løpshest,spranghest for de høyere klassene (120-130 og oppover) eller feltritthest ville jeg tenkt meg om flere ganger.
Det vil bli økt belastning når hesten setter benet i bakken,fordi ikke energien fordeles jevnt ned gjennom alle ledd.
Større tempo=større belastning.
Som dressurhest vil det kunne være negativt da det har tendenser til å påvirke gangen negativt.
Hesten padler gjerne i traven istedetfor å føre benet rett frem.(Ofte tydelig hos f.eks andalusiere,slenger hoven ut til siden når den er i luften,klønete forklart...huff)
Det er mange grader og her bør man nesten heller ta en prat med veterinær før man kjøper og få sjekket om det er noen feilbelastning allerede,hvor fransk den er og hav vet. vil si om fremtidig bruk.

Alle feilstillinger av ben er negativt,men alt trenger ikke å ha like mye å si.
Viktig å ha en hovslager som vet hva han driver med og ikke forsøker å "rette opp" en hest som er ferdig utvokst,og greier å hjelpe den så den trår jevnt ned og skos etter hvordan den beveger seg og ikke hvordan det ser "penest" ut.
Se an hva du skal bruke den til og hvor alvorlig feilen er.

En liten redigering...
Dette er en hest m såkalt "fransk" benstilling,eller som det står i papirene,"moderat uttået begge frem"
(Skal innrømme at ja,det er en av mine,kjøpt med vitende om Chaplinføttene)
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/IMG_0669.jpg

www.forum-hest.moo.no
Redigert av - Kurre den 31/12/2005 16:05:45 Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 31/12/2005 :  18:57:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har misforstått jeg da. Trodde fransk benstilling betydde at bena var vridd innover? Noen som vet hva det heter? Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 01/01/2006 :  00:28:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Å si at fransk beinstilling er at beina peker innover blir litt for generelt for meg som er veldig interessert i anatomi og ekstriør.. For å presisere litt: fransk beinstilling er riktignok når beina peker utover, men vridninga er i hestens skulder. Dette er den feilstillinga utover som er å "foretrekke", da vridninga skaper mer belastning jo lenger ned i foten den er.

En hest der høvene peker innover kalles ofte tåtrang, men dette har også egentlig mer korrekte navn etter i hvilket ledd vridninga sitter.

Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 01/01/2006 :  13:32:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Peker bena innover er hesten tåtrang. En hest med stor grad av tåtranghet vil få stor belastning ved f.eks sprangridning. Den vil kunne snuble endel i ujevnt terreng men det komem rhelt an på hvor alvorlig det er. Man vil kunne risikere at hesten får betennelser inne i hoven og må sprøytes, og hesten kan ikke gå barbent. En hest som er svært tåtrang og brukes normalt vil ikke ha like lang holdbarhet som en hest med normal benstilling. Jeg har selv hatt en tåtrang hoppe og og hun måtte desverre avlives på grunn av slitasje hos eieren sin nå når hun var 13 år. Da var hun innridd som femåring, sparsomt brukt i 2 år, normalt ridd i ett år og så sluttet eieren å hoppe med henne for å spare bena. Denne hesten ville egentlig Starum kjøpe av meg men veterinæren godkjente ikke at de kjøpte henne pga benstillinga(Starum har egen veterinær som skal godkjenne alle kjøp til skolen).
Etter å ha gått med de bekymringer som følger med når man har en hest der man vet at det kan skje noe med bena pga feilstilling vil jeg aldri kjøpe en slik hest igjen. Det kan jo alltid skje noe med hestene der de blir syke, skadet ol men i sliek tilfeller går man egentlig bare å venter på at hesten skal bli utslitt:(. Jeg hadde mye moro og stor glede av hesten min, og kjøpte henne til tross for dette. Det er allikevel ikke lett å gå der å vente på at det skal skje noe.
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 01/01/2006 :  15:53:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Peker bena innover er hesten tåtrang. En hest med stor grad av tåtranghet vil få stor belastning ved f.eks sprangridning. Den vil kunne snuble endel i ujevnt terreng men det komem rhelt an på hvor alvorlig det er. Man vil kunne risikere at hesten får betennelser inne i hoven og må sprøytes, og hesten kan ikke gå barbent. En hest som er svært tåtrang og brukes normalt vil ikke ha like lang holdbarhet som en hest med normal benstilling. Jeg har selv hatt en tåtrang hoppe og og hun måtte desverre avlives på grunn av slitasje hos eieren sin nå når hun var 13 år. Da var hun innridd som femåring, sparsomt brukt i 2 år, normalt ridd i ett år og så sluttet eieren å hoppe med henne for å spare bena. Denne hesten ville egentlig Starum kjøpe av meg men veterinæren godkjente ikke at de kjøpte henne pga benstillinga(Starum har egen veterinær som skal godkjenne alle kjøp til skolen).
Etter å ha gått med de bekymringer som følger med når man har en hest der man vet at det kan skje noe med bena pga feilstilling vil jeg aldri kjøpe en slik hest igjen. Det kan jo alltid skje noe med hestene der de blir syke, skadet ol men i sliek tilfeller går man egentlig bare å venter på at hesten skal bli utslitt:(. Jeg hadde mye moro og stor glede av hesten min, og kjøpte henne til tross for dette. Det er allikevel ikke lett å gå der å vente på at det skal skje noe.

Opprinnelig postet av VerIng

Kan du fortelle litt om hva hesten din ble brukt til?
Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 01/01/2006 :  21:26:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
De første to årene ble hun ridd på turer i alle gangarter(ikke lange harde turer, heller ikke på veldig ujevnt underlag) samt lett bakkearbeid. Så gikk hun 5 måneder som spranghest på trinn I på Starum, der ble hun halt pga at hun fikk betennelse i hoven. Det oppsto pga at hoven ble feilbelastet ved hopping. Hun måtte sprøytes et par ganger og ble bra igjen. Så solgte jeg henne, og da gikk hun helt normalt som allroundhest. Litt sprang og dressurridning, men mest turer. Hun fikk igjen problemer med bena og måtte sprøytes, og da bestemte eieren seg for å slutte å hoppe med henne. Etter dette ble hun ridd lettere dressurarbeid og turer, slik gikk hun frem til hun fikk problemer og måtte avlives. Hun tålte ikke å stå, hun måtte brukes jevnlig elelrs ble hun småhalt. Hun måte også skoes hele tiden pga at hovene ble slitt skjevt hvis hun gikk uten. Da ble hun feilbelastet og halt. Det er også vikti gå ha tilgang på en flink hovslager som kan se hvordan hesten bør skjæres. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.