hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Farger og gener hos fjordhest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Farger og gener hos fjordhest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  15:49:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Vi kan jo fortsette der vi slapp i den andre debatten

Jeg syns det er synd at det tidligere har vært lov med avtegn på hingster også, slik at det har blitt avlet på disse genene og at vi da har fått fjordhester med avteng som ikke kan vidreføre andre veldig gode gener og egenskaper. Men det må da være ønskelig at disse genene som "inneholder" hvite avtegn blir helt borte, for disse hører da ikke hjemme hos fjordhesten?

Hva syns dere?

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Redigert av - Helle_ den 29/12/2005 15:49:50

Tone_

Skrevet - 29/12/2005 :  17:16:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes denne avtegn=ikke kåret- regelen er litt i strengeste laget. Synes det er dumt at dersom hesten har topp prestasjoner og bevegelser, samt rasepreg og bra eksteriør, skal en liten sjerne ødelegge for å få den kåret.

Fjordhestavlen trenger kvalitetshingster å avle på, (det er jo så få som slipper gjennom nåløyet uansett) at jeg syns en bør se litt mellom fingrene på dette med avtegn, hvis alt annet er "perfekt". Jeg mener avtegn bør kanskje trekke ned litt, men hvis det er det eneste det står på får det heller gå.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  17:28:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Grunnen til at avtegn ikkje er tillatt er jo nettopp at det ikkje er rasetypisk, det viser at det har vore innblanding frå andre raser. Ville ikkje avla på ei hoppe med avtegn heller eg trur eg, da måtte ho i alle fall ha vore SVÆRT fin!

Det beste er jo om vi blir kvitt desse avtegna, slik at ein slepp at det blir fødde knallfine hestar med avtegn, så vi må irritere oss grøne over at dei ikkje går i avlen

Bedre om all slik innblanding blei renska ut, slik at vi kun sit att med reine fjordhestar, og ingen bekymringar..

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  20:45:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Enig Gunvor og Løkki, man burde prøve å renske ut slike ting som egentlig ikke hører med til rasen, men jeg syns allikevel at det blir feil at det er lov for hopper og ikke hingster med avtegn...

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  21:04:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det burde være samme regler for både hopper og hingst. Føllet bærer jo 50% av genene videre av begge to uansett. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  21:24:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Det burde være likt for hingst og hoppe synes jeg. Når en av partene har avtegn er jo sjansen ser for at også avkom kan få det, men uansett om begge foreldrene har det kan føllet få de genene som innebærer ingen avtegn.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 29/12/2005 :  21:33:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det blir litt bastant å hevde at dersom den har stjerne er den ikke renraset fjording? Finnes det noen bevis for dette, utenom at en kan spekulere i det? Jeg mener at så lenge hesten er registrert som fjording bør den ha like store sjanser som hvilke som helst andre fjordinger å brukes i avlen. Å hevde at en fjordhest med stjerne/avtegn ikke er renraset blir vel litt anklagende, inntil det motsatte er bevist?

Nei, stjerne/avtegn er ikke rasetypisk... men jeg mener det er faktisk hingster m/stjerne som totalt sett er mer rasetypiske enn noen hingster uten stjerne, som er blitt kåret. Jeg mener at det bør tas en helhetsvurdering når en kårer en hingst. Og jeg synes at det i fjordhestavlen kanskje blir fokusert litt vel mye på farger/avtegn. Jeg sier ikke at det ikke er viktig, men jeg mener det er andre ting som er viktigere. Å ikke ha avtegn er en del av rasepreget ja, men det fins mange ting som er mer rasetypiske, mener jeg.

Ellers er jeg enig med de fleste her, om at regelen bør være lik for begge kjønn.

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 29/12/2005 21:45:59 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  21:55:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Avtegn er ikke rasetypisk nei, men for en stund tilbake ble det brukt mange hester med dølehestblod i avlen, t.d. Rimfakse. Jeg aner ikke om det er p.g.a. det avtegn forekommer.

Se f.eks. på den nydelige hingsten
her , en utrolig god brukshest med god stamtavle, flott eksteriør - ja, alt man ønsker seg ved en fjordhest. Men han har AVTEGN. Og dermed kan han ikke brukes til avl. *Sukk*

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  23:05:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg synes det blir litt bastant å hevde at dersom den har stjerne er den ikke renraset fjording? Finnes det noen bevis for dette, utenom at en kan spekulere i det? Jeg mener at så lenge hesten er registrert som fjording bør den ha like store sjanser som hvilke som helst andre fjordinger å brukes i avlen. Å hevde at en fjordhest med stjerne/avtegn ikke er renraset blir vel litt anklagende, inntil det motsatte er bevist?

Nei, stjerne/avtegn er ikke rasetypisk... men jeg mener det er faktisk hingster m/stjerne som totalt sett er mer rasetypiske enn noen hingster uten stjerne, som er blitt kåret. Jeg mener at det bør tas en helhetsvurdering når en kårer en hingst. Og jeg synes at det i fjordhestavlen kanskje blir fokusert litt vel mye på farger/avtegn. Jeg sier ikke at det ikke er viktig, men jeg mener det er andre ting som er viktigere. Å ikke ha avtegn er en del av rasepreget ja, men det fins mange ting som er mer rasetypiske, mener jeg.

Ellers er jeg enig med de fleste her, om at regelen bør være lik for begge kjønn.

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Nei, mener ikke at en fjording med avtegn ikke er renraset fjording. Har selv fjording med avtegn som er helt renraset, og ville ikke byttet ham ut for alt i verden, men ville allikevel aldri avlet på en hest med avtegn.
Jeg ser ikke på en fjording med avtegn som "mindre" verd enn en annen, men det er ikke rasetypisk og derfor heller ikke ønsket. Om det kommer fra dølehester så må det jo være et ønske å "luke" dette bort, å få 100% fjording-gener i hestene. For det er i hvertfall det jeg vil ha. Fjording, ikke fjording med dølegener....(sett at avtegnene kommer derfra da)

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  23:20:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Nei, mener ikke at en fjording med avtegn ikke er renraset fjording. Har selv fjording med avtegn som er helt renraset, og ville ikke byttet ham ut for alt i verden, men ville allikevel aldri avlet på en hest med avtegn.
Jeg ser ikke på en fjording med avtegn som "mindre" verd enn en annen, men det er ikke rasetypisk og derfor heller ikke ønsket. Om det kommer fra dølehester så må det jo være et ønske å "luke" dette bort, å få 100% fjording-gener i hestene. For det er i hvertfall det jeg vil ha. Fjording, ikke fjording med dølegener....(sett at avtegnene kommer derfra da)

Opprinnelig postet av Helle & Bjerge

Om dette kommer fra dølehesten, er vel skaden allerede skjedd. For å få vekk avtgnene må man vel starte komplisert forskning for å finne ut hvilke gen for bærer med seg avtegn. Problemet er vel at en periode før i tida gjorde det ikke så mye om det var litt sølehestblod i fordhesten og om den hadde avtegn. Det fantes også en periode svarte fjordhester, men jeg tviler på at disse finnes nå. Og de var ikke renrasende.

Vi må jo regne dagens fjordhester for renrasede, siden det er så langt uti slekta at dølehesten kommer inn, men om det var dølehesten som gav fjordhesten avtegn, så ble det gjort for lenge siden, og etter det har genene vel blitt arvet videre, om det er vikende eller dominerende gen vet jeg ikke, men det er vel et overtallet av fjordhester som ikke har det.

Har lest i diverse eldre stambøker osv. at de hestene der det var mistanke om dølehestblod ofte ble "luket ut", men jeg aner ikke om de greide å gjøre det med alle.

Dette er tatt fra min prosjektoppgave om Fjordhesten, skrevet i 2004. Innholdet er skrevet på grunnlag av fakta som finnes bl.a. i boka "Fjordhesten - menneskevennen".

Siden midten av 1800-tallet fantes det i Norges en statstilsatt statsagronom. En av hans arbeidsoppgaver var å sørge for gode arbeidshester på Vestlandet. De små bygdene på Vestlandet hadde knapt nok veier og Norge ellers bar preg av å være en koloni under Sverige.
Statsagronom Lindeqvist besøkte Vestlandet i 1861 og var ikke imponert over det han møtte, verken gårder eller hestene. Han mente at det ikke fantes noen gode avlshingster av Vestlandsrasen, som hadde sin største styrke i evnen til å komme fram i bratt terreng framfor den store styrken til de større Gudbrandsdal/Dølehestene som nå var vanlig på Østlandet.

Lindeqvist var ikke interessert i å bevare den gamle rasen, han ville ha en skikkelig arbeidshest som kunne hjelpe til med å dyrke opp jorda på Vestlandet. Derfor tok han med seg fire dølehester over til Vestlandet slik at de skulle brukes i et avlsprogram sammen med Vestlandshesten. Dette for å effektivisere jordbruket.
De fire hingstene ble stasjonert ut på fire gode jordbruksbygder. Napoleon Soleglad ble boende på Voss, Harald Viking i jordbruksbygda Vik i Sogn. Den tredje hingsten het Batalden og ble stående i Førde og siden til Fana. Brage stod først på Birkeland i Hardanger og siden i Synnylven, Møre og Romsdal. Dette er steder hvor Dølehesten fortsatt har et godt grep.
Blandingsavlen hadde foregått en stund da turen hadde kommet til Nordfjord og Indre Sunnmøre. Her stod fortsatt Fjordhesten sterkt og et av de opprinnelige hjemstedene for denne rasen. De hadde lenge stått imot presset fra blandingsavlerne og satset i stedet på en planlagt og avl av kun Fjordhest. Bøndene visste hva de ville og det var å beholde Fjordhesten slik den var.
I 1892 kom hingsten Rimfakse 146 til bygda, en vakker hingst med flott farge. Fra morssiden hadde Rimfakse rent fjordhestblod hvor morfaren var den kjente Rosendalsborken. Men faren var av blandingsblod og kunne dra sin slektslinjer tilbake til Harald Viking, dølehesten som ble utplassert på Vik i Sogn flere år i forveien.
Rimfakse ble viden kjent i området og det var mange føll som vokste opp med hans gener i årene. På denne tiden ble jordbruket bedret og krav om en større hest vokste fram, noe som nok er en grunn til at den rene fjordhestavlen snart stod for fall. Selv en statskonsulent som snakket varmt om Fjordhesten hjalp lite etter hvert som Rimfakse avlet flotte føll og flere av dem ble premierte hingster.

Svakhetene fra Rimfakse var et til tider litt vanskelig lynne og trang bakbensføring, noe som gjorde den ikke enkel å bruke i skysstrafikken. I andre ledd ble disse svakhetene forsterket og til tider mye innavl gjorde ikke situasjonen bedre. Fargene ble stygge og lynnet ble kraftig forverret. Bruken av hestene ble vanskelig da de ble sure og vrange og ofte sprang ut under arbeid og kjøring.
Vestlendingene begynte å murre og mente at blandingsavlen ikke hadde ført fram til bedre hester enn den rene Fjordhesten, snarere tvert imot. Diskusjonen fikk sitt klimaks under et møte i Innvik i 1907. Salen var stappfull av hestefolk og det var den ferske staskonsulent K. Teig som skulle prøve å ordne opp. Han var nølende til kravet om at blandingsavlen skulle fjernes helt. Men beskjeden var klar: Hvis ikke han ryddet opp i dette skulle bøndene selv ordne det. De begynte å granske stambøker og hester med mistanke om dølehestblod ble rensket ut. Avlen måtte begynne på nytt og nye hingster av rent blod måtte fram i lyset for å hjelpe med å starte nye avlslinjer og stambøker.

Her er Rimfakse, som var en populær hingst helt på slutten av 1800 tallet.

Man sier idag at alle fjordhester har en dråpe dølehestblod i seg uansett.

EDIT: Alle hingstelinjer unntatt en linje (om jeg ikke husker feil var det Enok sin linje) kommer fra Njål 166. Han ble satt skikkelig i avl etter Rimfaksestriden. Han fikk svært mange avkom etter seg de siste årene han levde. Jeg tror nok at han var rimelig renraset, så kanskje fjordhesten ikke har så mye med dølehesten å gjøre likevel? Den moderne fjordhesten?

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 29/12/2005 23:26:13 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 29/12/2005 :  23:20:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men det kan jo være like mye dølehest-gener i hester uten avtegn...
Og hingster som er kåret kan være bærere av stjerne/avtegn-genene selv om de ikke har synlige avtegn selv...

Hadde jeg eid ei fjordinghoppe jeg mente det var verdt å avle på, hadde jeg nok gjort dette selv om hun hadde hatt stjerne.

Synes det blir litt for mye hysteri rundt dette med avtegn/stjerne jeg.... Klart en skal tenke rasepreg i avlen, men tenk på hvor mye fint rasepreg en kan gå glipp av hvis en kun fokuserer på å luke ut de med stjerne/avtegn.

Men men, regler er regler..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  23:26:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Og den burde gjelde for begge kjønn...

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  23:28:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Og den burde gjelde for begge kjønn...

Helt enig, da føllet arver like mye av moren som av faren.

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  23:34:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Mens vi er inne på avl, hvordan syns dere kvaliteten i fjordhestavlen er? Bra hopper/hingster?

Hvil i fred Bjerge<3

Redigert av - Helle_ den 30/12/2005 16:42:00 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  23:37:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mens vi er ikke på avl, hvordan syns dere kvaliteten i fjordhestavlen er? Bra hopper/hingster?

Ganske god, men om vi retter snuten mot de danske hestene f.eks. ser vi at fjordhester i Norge mangler mye på bevegelse. Derfor er det fint at danske hingster er satt inn i norsk avl (Frederik Skovå f.eks.)

Svært mange gode hopper, som avler gode avkom, hingstene er vel også ganske gode, men liker ikke alle sine bein og bevegelser. Synes altså det at bein og bevegelser kan forbedres litt jeg da.

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  16:45:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Enig Mari, men syns mange av de norske hingstene er så korte rare i ansiktet jeg, syns ikke de blir noe særlig elegante og lette av det...

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.